Vypracované otázky ke státnicím z Pedagogiky
Státnicové otázky150 s. / 5. roč. / rar
Vědní obor pedagogika- pedagogika je věda o výchově, která zkoumá výchovný proces jako jeden z nejvýznamnějších společenských jevů- rozpracovává teorii a metodiku výchovně - vzdělávacího procesu, jeho obsah, principy, organizační formy- slovo pedagogika pochází z Řecka - paidagógos = vést dítě (pais = dítě, agogé = vedení), kde paidagogos (vzdělaný otrok) pečoval v bohatých rodinách o děti, doprovázel je do školy…- termín pedagogika se užívá již od raného novověku, zpočátku splýval s pojmem dida...
|
|
0,7 |
91x |
|
Státní závěrečná zkouška - Pedagogika - vypracované otázky
Státnicové otázky140 s. / 5. roč. / rar
1. Vědní obor pedagogika a jeho vývoj. Vztah pedagogické teorie a praxe a jeho odraz v práci učitele. Vývoj primárního školství v českých zemích. Vývoj vzdělávání učitelů primárních škol.2. Významní pedagogičtí myslitelé a jejich přístup k výchově a vzdělávání dětí mladšího školního věku (J. J. Rousseau, J. Locke, J. J. Ryba, J. J. Pestalozzi, L. N. Tolstoj, J. f. Herbart, K. S. Amerling, G. A. Lindner, K. D. Ušinskij, J. Dewey, V. Příhoda, O. Kádner, O. Chlup). Moderní pedagogika 20. století a ...
|
|
1,2 |
59x |
|
Zavádění alternativních metod do edukačního procesu žáků na základní škole speciální
Diplomová práce76 s. / - roč. / doc
Vzdělávání žáků s těžkým zdravotním postižením se vzhledem k současným vzdělávacím trendům stává jednou z priorit speciálních pedagogů. Je zapotřebí neustále hledat a hlavně nacházet nové a účinné metody práce s těmito žáky. Dle citátu W. Malla můžeme konstatovat, že i žáci s těžkým postižením jsou připraveni přijímat nové podněty, zkušenosti, a je jen na nás, speciálních pedagozích, zda jim toto umožníme a staneme se tak jejich průvodci, „múzami“, při poznávání okolního světa. Ve většině školsk...
|
|
0,4 |
0x |
|
Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí
Seminární práce55 s. / - roč. / doc
Když se autorům otevřela na začátku devadesátých let dvacátého století možnost psát svobodně o nejrůznějších tématech, objevilo se na trhu postupně narůstající množství publikací o alternativních možnostech výchovy a vzdělávání. Tato produkce odrážela zájmy a potřeby té doby, počínající změny v oblasti výchovy a vzdělávání a první kroky k transformaci školy. Označení alternativní školy se ujalo a bylo běžně používáno nejen pro nejčastěji popisovanou pětici reformních koncepcí waldorfské, montess...
|
|
0,6 |
1x |
|
Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí
Studijní materiál30 s. / 4. roč. / doc
1.1 Reformní pedagogika ve světě Jarmila SvobodováHnutí nové výchovy, reformní pedagogika Reformní hnutí v pedagogice na začátku 20. století je obdobím pedagogické obnovy, z něhož pochází množství podnětů, nápadů, tendencí, vynikajících myšlenek a praktických zkušeností. Od konce 19. století se začalo vytvářet hnutí nové výchovy, nových škol, jehož největší rozvoj spadá do období dvacátých a třicátých let dvacátého století. V průběhu hnutí došlo k výrazné změně podoby a charakteru evropské škol...
|
|
0,4 |
0x |
|
Orientace v prostoru a čase u dětí s kombinovaným postižením
Bakalářská práce54 s. / 5. roč. / doc
Tématem bakalářské práce je orientace v prostoru a čase u dětí s kombinovaným postižením. Orientaci v prostoru a čase jsem si vybrala proto, že mi přijde zajímavá a neobvyklá, nicméně se životem jedinců s kombinovaným postižením velmi úzce spojená. Jedince s kombinovaným postižením jsem si vybrala proto, že dle některých autorů jednoduchá postižení ani neexistují. U jedinců s kombinovaným postižením se postižení nesčítají, ale násobí a vytvářejí tak nový rozměr postižení.Nejen jedinci se specifi...
|
|
3,6 |
0x |
|
Smyslová výchova v edukaci žáků v rehabilitační třídě základní školy speciální
Diplomová práce119 s. / 5. roč. / doc
Pracuji již několik let se žáky rehabilitační třídy denního stacionáře při základní škole speciální a sleduji edukaci žáků v jejím přirozeném prostředí. Zvolila jsem proto téma: smyslová výchova v edukaci žáků rehabilitační třídy základní školy speciální. Výzkumný projekt je prováděn v Mateřské škole a Základní škole Břeclav. Nově je zde zřízena mateřská škola pro děti s poruchami autistického spektra a artismem, s navazujícím školním vzděláváním. Ve zvoleném tématu spatřuji možnost, jak lépe po...
|
|
1,3 |
0x |
|
Vypracované tematické okruhy ke zkoušce z Alternativní pedagogiky
Vypracované otázky42 s. / 5. roč. / doc
1. Reformní pedagogika, edukační metody ve školách pokusných a reformní (1900 - 1939)Začátek 20. stol. s těžištěm ve 20. - 30. letech. Reformní pedagogika jako celosvětový jev.1. progresivismus - v angl. zemích2. aktivismus - Itálie3. reformismus - v něm. mluvících zemích 4. nová výchova - ve frankofonních zemích, hnutí „Nové školy „Historie: mírová úsilí ve společnostipožadavek změnit školu, ale také životní stylsnaha nabídnout světu lepší školu a společnostpedocentrismus jako zákl. orientace v...
|
|
0,3 |
6x |
|
Vypracované zkušební okruhy z Pedagogické psychologie
Vypracované otázky98 s. / 1. roč. / rar
PŘEDMĚT PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE Okruh č. 1Cíl: Zkoumání psychologických aspektů edukace.Možný, cílový a reálný subjekt.Krátkodobé i dlouhodobé změnyv psychice a osobnosti způsobené vyučováním a výchovou.Předmět pedagogické psychologie(okruh 1)Zkoumá psychologické aspekty a zákonitosti procesu výchovy a vyučování (edukace) a socializace ve škole.Zkoumá možný, reálný a cílový habitus (osobnost) žáků, studentů i posluchačů (souhrn způsobů a vzorců vnějšího chování, způsobu vyjadřování se a řeči i p...
|
|
0,1 |
6x |
|
Obecná didaktika - pojmy a vypracované okruhy ke zkoušce
Vypracované otázky36 s. / 3. roč. / docx
Téma A: ZÁKLADY OBECNÉ DIDAKTIKY1. CO JE DIDAKTIKA? Didaktika - teorie vzdělávání a vyučování - didaktika zahrnuje všechny jevy a procesy, které se týkají záměrné myšlenkové a motorické kultivace ve všech formách a stádiích vývoje; pojem vznikl z řeckého slova didaskein = učit; didaktika je součástí základních pedagogických věd. Základním zdrojem poznávání v didaktice je historická analýza, empirické zdroje a teoretická analýza jevu. Dříve J. A. Komenský se domníval, že pedagogika = didaktika, a...
|
|
0,1 |
19x |
|
Členění didaktických prostředků podle Josefa Maňáka
Studijní materiál53 s. / 3. roč. / docx
Podle Josefa Maňáka (2003) jsou didaktické prostředky jedním ze základních prvků výchovně vzdělávacího procesu. Ve výchovně vzdělávacím procesu na sebe navzájem působí čtyři komponenty. Mezi tyto komponenty patří:• Obsah výuky, učivo, jeho struktura,• Učitel, vyučování, tj. zprostředkování učiva žákům, řízení jejich učební činnosti,• Žák, učení, tj. proces osvojování učiva žáky,• Didaktické prostředky, tj. učební pomůcky a technické vybavení, umožňující zefektivnit výchovně vzdělávací proces. (M...
|
|
0,3 |
2x |
|
Okruhy ke zkoušce z pedagogické psychologie
Vypracované otázky18 s. / - roč. / doc
PŘEDMĚT PEDAGOGICKÉ PSYCHOLOGIE Okruh č. 1Cíl: Zkoumání psychologických aspektů edukace.Možný, cílový a reálný subjekt.Krátkodobé i dlouhodobé změnyv psychice a osobnosti způsobené vyučováním a výchovou.Předmět pedagogické psychologie(okruh 1)Zkoumá psychologické aspekty a zákonitosti procesu výchovy a vyučování (edukace) a socializace ve škole.Zkoumá možný, reálný a cílový habitus (osobnost) žáků, studentů i posluchačů (souhrn způsobů a vzorců vnějšího chování, způsobu vyjadřování se a řeči i p...
|
|
0,1 |
4x |
|
Poznámky z předmětu Klinická psychologie
Poznámky49 s. / 3. roč. / docx
1. PsychodiagnostikaKLINICKÁ PSYCHOLOGIE = PSYCHODIAGNOSTIKA + PSYCHOTERAPIE.PSYCHODIAGNOSTIKA- se zabývá rozpoznáváním psychologické jedinečnosti subjektu a příčin jeho problémů nebo potíží.PSYCHOTERAPIE- je terapie/léčba psychologickými prostředky.PSYCHODIAGNOSTICKÉ METODY- klinické (nejsou vázány přísnými pravidly a nejsou statisticky podložené):. pozorování,. rozhovor,. anamnéza,. analýza spontánních produktů,- testové (standardizované způsoby vyšetřování s přísnými pravidly administrace a s...
|
|
0,1 |
0x |
|
Základní pedagogické kategorie a pojmy - pracovní podkladový materiál k výuce
Studijní materiál5 s. / 3. roč. / doc
EDUKACE • = výchova - v širším slova smyslu (výchova + vzdělávání), častěji používaný termín, ale nejednoznačný - tím, že v sobě zahrnuje jak výchovu v užším slova smyslu, tak i vzdělávání• záměrné, cílevědomé a systematické působení na rozvoj např. jedince; • permanentní proces, • celoživotní proces • determinovaný mnoha faktory, z nichž základní jsou dědičnost, prostředí;• historicky, sociokulturně podmíněná - determinována ideály společnosti, ekon. situací státu atd.• vždy konkrétní povahy - ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Vybrané oblasti sociální pedagogiky
Studijní materiál92 s. / 3. roč. / pdf
ÚvodPředložený distanční text je určen především studentům sociální pedagogiky, ale může poskytnout důležité informace všem pedagogickým pracovníkům, jako jsou učitelé, speciální pedagogové, asistenti pedagoga apod. Vycházím totiž ze základního předpokladu, že každý pedagogický pracovník by měl být zároveň sociálním pedagogem.Sociální pedagogika je pedagogická disciplína s výrazně integrujícím charakterem. Zaměřuje se na každodenní život jedince, analyzuje jeho životní situace a procesy a pokouš...
|
|
1,3 |
2x |
|
Úvod do Speciální pedagogiky
Studijní materiál51 s. / 1. roč. / doc
Speciální pedagogika (SPG)Speciální pedagogika = jedna z velmi významných pedagogických disciplín- orientována na výchovu a vzdělávání, na pracovní a společenské možnosti zdravotně a sociálně znevýhodněných osob a na řešení výzkumných problému oboru- v současné době se používají termíny: postižený, handicapovaný, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami ► znevýhodněný člověk, jedinec se speciálními potřebami- vědní obor zaměřen na teorii a praxi výchovy, vyučování a vzdělávání dětí, mládeže a ...
|
|
0,3 |
3x |
|
Alergická onemocnění a jejich prevence
Seminární práce12 s. / - roč. / doc
Úvod Pro svou seminární práci jsem si vybrala téma Alergická onemocnění a jejich prevence. Alergie je celosvětový problém, a procento alergiků neustále stoupá. Téměř každý třetí obyvatel naší republiky má s alergickou reakcí, resp.alergickým zánětem již zkušenost. Každý pátý člověk mezi námi trpí nějakou formou alergie, ať je to sezónní pylová alergie, tzv. “senná rýma“, astma, či svědivá vyrážka, tzv.“urtika“ . Příčin vzniku alergií je mnohoa vzájemně se doplňují a prolínají. Téma alergie je m...
|
|
0,1 |
3x |
|
Obecná pedagogika
Prezentace62 s. / 1. roč. / ppt
Pedagogika jako vědní disciplína• Znaky vědy: - vlastní předmět zkoumání - výzkumné metody - terminologie - vnitřní struktura oboru Některá možná členění pedagogiky• Dle kombinovaného integrovaného hlediska (Vorlíček, 1994, In: Janiš a kol., 2005, s. 9 - 10): předškolní pedagogika, pedagogika základní školy středoškolská pedagogika andragogika speciální pedagogika, mimoškolní, rodinná Členění dle vertikálního hlediska: • Předškolní
•
Předpubertální
•
Pubertální
•
Adolescentní
•...
|
|
0,2 |
3x |
|
Pedagogický slovník
Tahák23 s. / 1. roč. / doc
Analýzaanalýza dokumentu - nebo také obsahová analýza se v pedagogice využívá ke zkoumání písemného nebo vizuálního materiálu. Metodami kvantitativní analýzy se zjišťuje např. četnost výskytu slov, případně témat v určitém písemném dokumentu a jejich rozsah, kvalitativními metodami se pak v textu zjišťuje např. srozumitelnost, obtížnost, hodnotová orientace, intenzita.Analýza rozptylu (variance) - statistiká metoda, již se užívá k testování hypotéz o působení různých úrovní jenodho nebo více sle...
|
|
0,2 |
2x |
|
Koncepce Etopedie (speciálně pedagogické disciplíny)
Státnicové otázky5 s. / 3. roč. / docx
1. Koncepce etopediejako speciálně pedagogické disciplíny, postavení etopedie v soustavě věd, základní pojmové vymezení a terminologie, psychosociální ohrožení, postižení a znevýhodnění, delikvence, kriminalita, atd.). Osobnost a odbornost etopeda, profesionální etika.ETOPEDIE- Je součástí speciální pedagogiky. Zabývá se výchovou, převýchovou, vzděláváním a zkoumáním dětí a mládeže sociálně narušené, čili obtížně vychovatelné. - To samé viz odrážka výše - ale jinak: Zabývá edukací, reedukací a z...
|
|
0,1 |
4x |
|
Analýza současné školské situace v ČR
Analýza8 s. / 1. roč. / doc
ANALÝZA SOUČASNÉ ŠKOLSKÉ SITUACE V ČR Školská situace v ČR = existující školský systém, Školské klima v ČR = převažující způsoby práce, kvalita interakce učitel - žák, mezilidské vztahy, Kritika soudobé školy je celosvětovým problémem, škola jako instituce je předmětem kritiky asi od 60. let. PO 2. SVĚTOVÉ VÁLCE se rozvoj evropského školství: (spíše extenzívní), projevil:• prodlužováním školní docházky, vznikem velkých škol, poptávkou po vzdělání, potřebou odborníků všech profesí v souvislosti s...
|
|
0,1 |
4x |
|
Základní rysy výchovy. Funkce výchovy v životě člověka a společnosti
Vypracované otázky61 s. / - roč. / doc
Výchova: cílevědomé, záměrné, soustavné a organizované působení na člověka. Rozvíjení osobnosti (různé definice). Výchovou se snažíme o komplexní rozvoj jedinceObecné rysy výchovy: mezi výchovou a společností je vždy hluboká vazba (každá výchova vždy byla determinována ideály své společnosti, její ekonomikou, jejím sociálně - politickým uspořádáním i její kulturou). Je hodnotově pozitivně zaměřená, výchova působí záměrně (x prostředí, které působí bezděčně). Výchova spolu s dědičností a prostřed...
|
|
0,7 |
8x |
|
Žák jako subjekt edukace
Studijní materiál7 s. / 1. roč. / doc
Teze • Rozdílnost v inteligenci a nerovnost ve vzdělávání
•
Sociální a jazyková determinovanost vzdělávání
•
Kognitivní determinanty
•
Sexové rozdíly jako edukační determinanta
•
Některé současné trendy (Průcha, J. Moderní pedagogika 1997)
•
Rozdílnost v inteligenci a nerovnost ve vzděláváníU nás v minulost silně tabuizováno, nekorespondovalo to s ideologií a teorií stejného přístupu ke vzdělání. Pojem inteligence chápán dříve jako “to, co lze měřit inteligenčními testy”. Dnes spíše ja...
|
|
0,1 |
3x |
|
Daltonský plán - Alternativní pedagogika
Seminární práce6 s. / - roč. / doc
Alternativní školy jsou nazývány školy hrou, protože aplikují jiné metody a organizaci výuky a snaží o přiblížení učiva formou hry, diskuse, řešením problémových úkolů a podobně . Alternativní vzdělávání je obecný termín označující takové školní vzdělávání, které se odlišuje od vzdělávání nabízeného státem nebo jinými tradičními institucemi, ale stejně jako na jiných školách se i zde plní osnovy schválené MŠMTSpolečné znaky alternativního vzdělávání a zařízení: Snaha získat dítě pro vzdělávání (...
|
|
0,1 |
4x |
|
Didaktika Matematiky
Studijní materiál36 s. / - roč. / doc
Dyskalkulie a další poruchy učení v matematice jsou zpravidla poruchami v komunikaci mezi dítětem a světem. Kvantitativní jevy a prostorové objekty existují nezávisle na nás a je třeba najít cestu, jak je dekódovat. Souvisí to s procesem vnímání kvantity, procesem učení, procesem zobecňování. Snahou je učit děti matematice na úrovni, jaké jsou schopny, postupem „4 P“:1 POHODA - atmosféra bez napětí a strachu.2 PROŽITEK - získávání pojmů na základě vlastních prožitků při manpiulativní a myšlenkov...
|
|
0,4 |
1x |
|
Edukace žáků se sluchovým postižením
Poznámky6 s. / - roč. / docx
Dopad sluchové vady na osobnost- Druh a rozsah sluchové vady- Doba vzniku- Přidružená postižení- Prostředí dítěte- Podmínky pro vývoj dítěte- Zvolený komunikační prostředek - Postoje rodičů a zvládnutí situaceDůsledky sluchových vad- Sluchové postižení se odráží do celého vývoje osobnostiZasaženy jsou oblastiPsychické funkce - Verbální x neverbální inteligence- Rozvoj řeči- Narušeno vytváření „zvukové mapy“ - Narušen proces sociálního učení- Riziko narušení vztahu matka - dítě
|
|
0,1 |
21x |
|
Pedagogika jako vědecká disciplína
Přednášky76 s. / - roč. / doc
Pedagogika jako vědecká disciplínaTermín pedagogikaTermín pochází z antického Řecka (paidagógos-otrok). Tento výraz se přesunul do antické latiny-paedagogus (otrok-učitel,vychovatel).Základy tomuto oboru jako systematické vědě o výchově mládeže i dospělých položil svými pedagogickými spisy Jana Amos Komenský.Je úzce spojena s ostatními vědními obory, zejména s vědami přírodními, společenskými i technickými.Jako vědní obor se se konstituovala až v 19.století.Definice pojmu pedagogikapřesná defini...
|
|
1,2 |
1x |
|
Celostátní maturity - seminární práce
Seminární práce4 s. / - roč. / doc
Vzhledem k tomu, že mám 18 letou dceru, která za rok bude maturovat a tohle téma je u nás v ČR diskutabilní, rozhodla jsem se napsat o tom seminární práci a poznatky s diskuzí. Před volbami jsme mohli zaslechnout z úst některých politiků ostrou kritiku státních maturit, které mají doplnit a z části nahradit tradiční formu maturitních zkoušek.Dokonce se mezi politiky objevil názor, že by bylo vhodné státní maturity zrušit. Do veřejného povědomí, jež bylo dříve právě ze strany politiků formováno ...
|
|
0,1 |
1x |
|