Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Členění didaktických prostředků podle Josefa Maňáka

«»
Přípona
.docx
Typ
studijní materiál
Stažené
2 x
Velikost
0,3 MB
Jazyk
český
ID projektu
9680
Poslední úprava
20.02.2017
Zobrazeno
1 987 x
Autor:
clean.bandit
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Podle Josefa Maňáka (2003) jsou didaktické prostředky jedním ze základních prvků výchovně vzdělávacího procesu. Ve výchovně vzdělávacím procesu na sebe navzájem působí čtyři komponenty. Mezi tyto komponenty patří:
Obsah výuky, učivo, jeho struktura,
Učitel, vyučování, tj. zprostředkování učiva žákům, řízení jejich učební činnosti,
Žák, učení, tj. proces osvojování učiva žáky,
Didaktické prostředky, tj. učební pomůcky a technické vybavení, umožňující zefektivnit výchovně vzdělávací proces. (Maňák 2003)

Maňák rozděluje učební pomůcky podle:
a) vztahu pomůcek k zprostředkovávané skutečnosti:
× reálné jevy a předměty,
× věrné zobrazení skutečnosti,
× pozměněné zobrazení skutečnosti,
× znakové zobrazení skutečnosti.

b) hlediska jejich vývoje:
× předstrojové pomůcky,
× pomůcky spojené s vynálezem knihtisku,
× pomůcky zefektivňující lidské smysly,
× pomůcky umožňující komunikaci člověka se strojem.

Klíčová slova:

pedagogika

didaktika

vyučovací proces

vzdělávání

taxonomie

edukace

výchova

klasifikace



Obsah:
  • Rozdělení pedagogiky
    Didaktika
    Dělení didaktiky
    Předmětová didaktika
    Oborová didaktika
    Dělení z hlediska funkcí
    Didaktika druhů a stupňů škol
    Historické počátky
    Hlavní pedagogické názory
    Výchova dítěte má podle něj tři hlavní cíle:
    Ve svých spisech navrhoval Komenský tuto školskou organizaci:
    Díla pedagogická
    Výuka
    Vyučovací proces:
    dělení cílů
    Vzdělávací cíle
    Členění cílů
    Taxonomie výukových cílů v oblasti kognitivní
    Chyby při formulaci cílů
    Pedagogické dokumenty. Kurikulární dokumenty.
    Kurikulární dokumenty
    EDUKACE
    VÝCHOVA
    VZDĚLÁVÁNÍ
    vzdělání
    vzdělanost
    vzdělavatelnost
    EDUKAČNÍ CÍL
    EDUKAČNÍ ČINITELÉ
    EDUKAČNÍ PROSTŘEDKY
    EDUKAČNÍ FORMY
    POJMY VÝUKA - VYUČOVÁNÍ - UČENÍ
    Vyučovací metody
    Klasifikace vyučovacích metod + charakteristika vybraných metod.
    Přehled aktivizačních vyučovacích metod
    Heuristické metody
    Situační metody
    Inscenační metody
    Didaktické hry
    Práce s textem
    Závěr
    Práce s textem z pohledu učitele a žáka
    Individualizace a diferenciace ve výuce a vyučování.
    Organizační formy výuky:
    Pedagogická diagnostika a hodnocení
    Pedagogická diagnostika
    Antropogenní činitelé výuky
    Pedagogická komunikace a její rozbor.
    Model asertivní kázně
    Vyučovací hodina