Vypracované státnicové otázky oboru Speciální pedagogika - okruh Logopedie
Státnicové otázky17 s. / 5. roč. / rar
1. Logopedie jako vědní disciplínaDefinice a vymezení jako vědního a studijního oboru, postavení logopedie v systému věd. Stručný přehled historie oboru, významné osobnosti. Komparace se zahraničím. Předmět zájmu logopedie - pojem NKS, apod. 10 okruhů NKS. Základní pojmy z oblasti komunikace, jazyka, řeči, mluvy. Srovnání se zahraničními zdroji a v rámci interdisciplinárních vztahů, perspektivy vývoje (bilingvismus, multikulturalismus, apod.).Vymezení pojmu logopedie Název logopedie se skládá z ...
|
|
3,1 |
69x |
|
Praktická část státní zkoušky z Logopedie - Vyvozování hlásek
Státnicové otázky22 s. / 5. roč. / doc
1. Klidové postavení mluvidel, klidová poloha jazyka - fyziologie (popis nákresu postavení mluvidel) a základní typy narušení. Fyziologický průběh polykání - fyziologie (popis dle schématu).Klidové postavení mluvidel: ústa jsou zavřena, rty jsou v lehkém kontaktu, horní řezáky se dotýkají dolních řezáků. Jazyk leží volně v dutině ústní, hřbet hrotu jazyka se lehce plošně dotýká alveolárního výstupku tvrdého patra. Jedinec dýchá nosem - měkké patro je svěšeno, sval bradový a ostatní zúčastněné sv...
|
|
1,5 |
92x |
|
Vypracované státnicové otázky (Bc.) - Logopedie
Státnicové otázky136 s. / 3. roč. / doc
1. Logopedie - vymezení předmětu, úkolů. Významu vědního oboru, vztah logopedie k jiným vědním oborům Logo = slovo pedie = výchova logopedie = výchova řečiLogopedie vědní obor, studijní obor, povolání, medicínský oborLogopedie je speciálně pedagogická disciplína zabývající se výchovou a vzděláváním osob s narušenou komunikační schopností a zkoumající tuto narušenou komunikační schopnost z hlediska jejích příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie i prevence. Zkoumá i možnosti rozví...
|
|
1,0 |
203x |
|
Přednášky z předmětu Speciální pedagogika
Přednášky59 s. / 1. roč. / doc
SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKA (SPg)(Vymezení základních pojmů, defekt, defektivita. Struktura speciální pedagogiky• Charakteristika SPg» významná pedagogická disciplína orientovaná na výchovu, vzdělávání, pracovní a společenské uplatnění handicapovaných osob a na řešení výzkumných problémů v oboru.Širší pojetí SPg
»
SPg zahrnuje vše, co se vymyká obecné pedagogiceUžší pojetí SPg
»
věda o zákonitostech rozvoje speciální výchovy a speciálního vzdělávání handicapovaných jedinců, kteří z důsledků zne...
|
|
0,5 |
5x |
|
Speciální pedagogika - Logopedie
Studijní materiál31 s. / 1. roč. / pdf
LOGOPEDIE - obecně v nejširším slova smyslu ji lze chápat jako výchovu reci.Řeč - se definuje jako schopnost jedince užívat výrazových prostředků za účelem sociální interakce.Řeč má význam celého sdělovacího procesu ve všech jeho složkách (receptivní = přijímací cizí podněty, vnímavý, centrální i expresivní = vyjadřovací).Výchova řeči znamená rozvíjení schopnosti sdělování tj. učení individua správně řeči užívat.Význam logopedie : 1) společenský2) kulturní3) pedagogický4) zdravotnický1) společen...
|
|
0,2 |
5x |
|
Přednášky ku předmětu Logopedie
Přednášky45 s. / 3. roč. / docx
ÚVOD DO LOGOPEDIE- logopedie - z řeckých slov - logos = slovo, paidea = výchova- Speech Therapy, Speech Correction, Sprachheilpädagogik, Logopädie, SprachbehindertenpädagogikLogopedii definujeme jako vědní obor interdisciplinárního charakteru, jehož předmětem jsou zákonitosti vzniku, eliminování a prevence narušené komunikační schopnosti. Zkoumá NKS z hlediska příčin, projevů, následků, možností diagnostiky, terapie i prevence. Předmětem je NKS u osob všech věkových kategorií.- spolupracuje s: ...
|
|
0,2 |
11x |
|
Úvod do Speciální pedagogiky
Studijní materiál51 s. / 1. roč. / doc
Speciální pedagogika (SPG)Speciální pedagogika = jedna z velmi významných pedagogických disciplín- orientována na výchovu a vzdělávání, na pracovní a společenské možnosti zdravotně a sociálně znevýhodněných osob a na řešení výzkumných problému oboru- v současné době se používají termíny: postižený, handicapovaný, dítě se speciálními vzdělávacími potřebami ► znevýhodněný člověk, jedinec se speciálními potřebami- vědní obor zaměřen na teorii a praxi výchovy, vyučování a vzdělávání dětí, mládeže a ...
|
|
0,3 |
3x |
|
Poznámky ze Speciální pedagogiky - Logopedie
Poznámky5 s. / 1. roč. / doc
LOGOPEDIEse zabývá výchovou, vzděláním, komplexní péčí o osoby s narušenou komunikační schopností.Komunikační schopnost zahrnuje roviny jazykových projevů: • foneticko - fonologickou / zvukovou/, • morfologicko - syntaktickou / gramatickou/, • lexikálně- sémantickou, • pragmatickou,• mluvenou i grafickou formu, • verbální i neverbální komunikaci. Ontogeneze řeči:A. Předřečové období1 - období neartikulovaného křiku - hlasový reflex je reakcí na změnu prostředí, asi po 6. týdnu života dostává cit...
|
|
0,1 |
1x |
|
Logopedická cvičení
Projekt6 s. / 3. roč. / docx
Co je smyslem logopedické prevence v mateřské škole? Vytvoření jakéhosi rámce pro podporu přirozeného rozvoje komunikace. Funguje- li prevence správně, pak se u dětí podněcují řečové schopnosti a dovednosti adekvátně jejich věku. Logopedická prevence pomáhá minimalizovat vznik poruch řeči a preventiva také může vytušit možné příznaky rizikového řečového vývoje a v takovém případě poskytne informaci o dostupné logopedické péči. Je v kontaktu s klinickým logopedem a odkazuje na něj. Během logopedi...
|
|
0,2 |
5x |
|
Okruhy otázek ke státní závěrečné zkoušce ze Speciální pedagogiky
Státnicové otázky23 s. / - roč. / doc
• Definice - je významná vědní disciplína, která je orientovaná na výchovu a vzdělávání, na pracovní a společenské možnosti zdravotně a sociálně znevýhodněných osob.• Předmět - zdravotně, eventuálně sociálně znevýhodněná osoba, která potřebuje podporu v oblasti výchovy, vzdělání, při pracovním a společenském uplatnění.• Strukturace speciální pedagogiky: psychopedie = spec.ped. mentálně postižených osob tyflopedie = spec. ped. zrakově postižených etopedie = spec. ped. obtížně vychovatelných, osob...
|
|
0,2 |
41x |
|
Logopedické materiály užívané při terapie dyslalie u dospělých klientů
Bakalářská práce66 s. / 3. roč. / docx
Narušená komunikační schopnost dyslalie, jež je charakteristická vadnou artikulací hlásek, zaměňováním a vynecháváním hlásek, je v současné době velkým problémem ve společnosti a to nejen u dětí, ale i osob v dospělém věku. Tato narušená komunikační schopnost negativně ovlivňuje veškeré složky osobnosti člověka, ztěžuje jedincův pozitivní rozvoj a omezuje tak začlenění do společnosti.Dyslalie je nejvíce se vyskytujícím druhem narušené komunikační schopnosti. Její výskyt se objevuje v každém etni...
|
|
0,2 |
0x |
|
Státnicové okruhy - nevypracované - SPPG
Státnicové otázky1 s. / 3. roč. / docx
1. Přehled terminologie a vývoj diskurzu ve speciální pedagogice, profilující osobnosti oboru.2. Historiografie oboru a jeho podoborů, periodizace vývoje péče o postižené v ČR.3. Vymezení speciální pedagogiky jako vědního a studijního oboru, její postavení v systému věd, výzkumné zaměření a metodologie.4. Formování cílových skupin ve speciální pedagogice a jejich současný přehled, cíle a prostředky speciálně pedagogické podpory.5. Posun ve vnímání znevýhodněných jedinců a minorit: vývoj pojetí o...
|
|
0,1 |
1x |
|
Pedagogický slovník
Studijní materiál6 s. / 1. roč. / doc
Analýza- rozborAndragogika1. Teorie vzdělávání dospělých, která se vyvíjí jako samostatný vědní obor vedle klasické pedagogiky. Andragogika má interdisciplinární charakter, vědecky se rozvíjí zejm. 60. let na vysokých školách, má svou infrastrukturu, odborné časopisy, konference aj. 2. Studijní obor, připravující specialisty pro práci v oblasti vzdělávání dospělých, personalistiky řízení lidských zdrojů aj.Autorita- Legitimní moc. Moc uplatňovaná v souladu s hodnotami těch, kdo jsou ovládáni, ji...
|
|
0,1 |
1x |
|