Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Studijní materiál ke státnicím z Podnikové ekonomiky

«»
Přípona
.doc
Typ
studijní materiál
Stažené
1 x
Velikost
1,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
8751
Poslední úprava
26.09.2016
Zobrazeno
1 116 x
Autor:
katerina.loumova
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Cíle a funkce podniku, jeho právní formy

Podnik - základní jednotka, v níž je realizována výroba nebo poskytovány služby; organizovaná hosp. jednotka, v níž se zhotovují a prodávají věcné statky a služby; kombinace výrobních činitelů (práce, IM, materiál, řízení podniku); soubor hmotných, nehmotných a osobních složek podnikání (náleží k němu věci, práva a jiné majetkové hodnoty)
Hlavním posláním podniku je vyrábět a distribuovat výrobky a poskytovat služby zákazníkům a sloužit všem ostatním, kteří jsou s vývojem podniku spjati. Jejich vlastníci je ale vytvořili i proto, aby vydělávali peníze. Cíl závisí na účelu, pro který byl podnik založen a který je důvodem jeho existence.

1.1 Primární cíl podniku - maximalizace zisku a tržní ceny akcií
- původní verze teorie firmy - primární cíl podniku - maximalizace zisku, bez čas dimenze a bez vlivu rizika; cíl závisí na účelu, pro který byl podnik založen a který je důvodem jeho existence
- akcionáři chtějí trvalý proud dividend, i růst tržní ceny svých akcií (ceny, za které se akcie prodávají na burze). Rozhodnutí o tom, kolik z běžných výnosů bude vyplaceno ve formě dividend a kolik bude zadrženo a reinvestováno, je označováno jako dividendová politika. Ta by měla být optimální tj. taková, aby plnila primární cíl podniku (růst ceny akcií).
Růst ceny akcie závisí:
• Projektovaném výnosu na akcii
• časovém rozložení toku výnosů
• rizikovosti projektovaných výnosů
• míře použití dluhů
• dividendové politice
To jsou faktory, pod jejichž zorným úhlem by měli manažeři hodnotit každé významné rozhodnutí v podniku, pokud je jejich cílem maximalizace tržní hodnoty akcií
Od statistické maximalizace celkového zisku se postupně přecházelo k poměrovým ukazatelům (ROE), k maximalizaci zisku na jednu akcii, k tržní ceně akcie, k zahrnutí rizika do rozhodování a k určité dynamizaci (v hodnocení investičních projektů - NPV , nebo při stanovení hodnoty firmy - diskontované volné CF). V běžném manažerském rozhodování se zůstalo u zisku a na něm založených ukazatelích (ROA, ROI, EPS), především u ukazatele ROE, přestože je účetní mírou spojující historická data s běžným trhem a že nerozlišuje různé riziko u jednotlivých společností. V 80.letech byly vytvořeny složitější modely pro řízení podniků, kde cílem podniku je maximalizace hodnoty podniku. Tento cíl podnikání převládá dosud a je základem nejnovějších modelů považujících za cíl podnikání maximalizaci hodnoty jmění akcionářů, tzv. shareholder value.

Klíčová slova:

funkce podniku

výrobní faktory

podnikové systémy

výnosy

náklady

život podniku

obchod

energetika



Obsah:
  • 1. Cíle a funkce podniku, jeho právní formy 1
    1.3 Druhy cílů 3
    2. Výrobní činitele, jejich zajištění a měření jejich využití 11
    2.1 Výrobní faktory a jejich klasifikace 11
    2.3 Plánování výroby 14
    2.4 Výrobní kapacita 15
    2.5 Produktivita (efektivnost) 16
    2.6 Nové podnikové systémy 17
    3. Majetková a kapitálová výstavba podniku 18
    3.1 Majetková struktura podniku 18
    3.2 Kapitálová struktura podniku 19
    3.3 Rozvaha - obraz o majetkové a kapitálové struktuře podniku 22
    3.4 Oceňování majetku podniku 22
    3.5 Oceňování dluhů (pasiv) podniku 23
    3.6 Oceňování podniku jako celku 24
    3.7 Oceňování a inflace 24
    4. Výnosy, náklady, hospodářský výsledek, účetní a ekonomický zisk 26
    4.1 Vztah mezi výnosy, náklady a hospodářským výsledkem 26
    4.2 Tržby 26
    4.3 Náklady 27
    4.4 Zisk a vztahy mezi základními ekonomickými veličinami podniku 39
    5. Činnosti podniku a jejich řízení 42
    5.2 Investiční činnost 45
    1. Makroekonomické pojetí investic 45
    3. Podnikové pojetí investic 45
    5.4.1 Inovační procesy v podniku 64
    5.4.2 Marketing 67
    5.5 Nákup 75
    5.5.1 Funkce, základní úkoly a klasifikace průmyslových výrob 75
    5.5.2 Nákupní marketingový mix 76
    5.5.3 Organizace a řízení nákupních činností 78
    5.4.4 Formy, metody a postupy při řízení nákupního procesu 79
    5.5.5 Nákupní výzkum trhu a volba dodavatele 81
    5.5.6 Predikce budoucích potřeb 82
    5.5.7 Manažerské aktivity při operativním řízení nákupu 83
    5.5.8 Řízení zásob 84
    5.5.9 Strategické řízení nákupu 87
    6. Život podniku (založení, růst, restrukturalizace, sanace, zánik) 92
    6.6. Zánik podniku 100
    7. Rozbory hospodaření podniku, controlling a interní audit 103
    8. Financování podniku 108
    8.1 Financování podniku a úkoly finančního managementu 108
    8.2 Druhy financování podniku 108
    8.3 Běžné (krátkodobé) financování 109
    8.4 Řízení Cash Flow 110
    8.5 Finanční analýza - základ finančního řízení 110
    9. Specifika nevýrobních podniků (obchodních, bankovních…) 113
    9.1.1 Banka jako specifický podnik 113
    9.1.2 Bankovní systém 114
    9.1.3 Bankovní produkty 115
    9.2.1 Obchod a obchodní podniky 116
    9.2.2 Specifika zahraničního obchodu 117
    9.2.3 Podniky cestovního ruchu 118
    10. Specifika výrobních podniků a podniků infrastruktury 125
    10.1.1 Členění výrobních podniků 125
    10.1.2 Průmyslové podniky 125
    10.1.3 Energetika 126
    10.1.4 Vodní hospodářství 126
    10.1.5 Zemědělské a lesnické podniky 126
    10.1.6 Stavebnictví 127
    10.2.1 Význam a zvláštnosti podniků infrastruktury 127
    10.2.2 Doprava 128
    10.2.3 Pošta 129
    10.2.4 Telekomunikace 129