Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracovaný státnicový okruh - Teorie masové komunikace

«»
Přípona
.doc
Typ
státnicové otázky
Stažené
8 x
Velikost
1,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
11188
Poslední úprava
04.12.2017
Zobrazeno
1 096 x
Autor:
pandoras.box
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Komunikace
ZÁKLADNÍ VYMEZENÍ
- sociální interakce uskutečňovaná prostřednictvím sdělení (= sdělování, směna a distribuce informací + jejich sdílení v sociálním prostoru)
- klíčovým nástrojem komunikace je symbol - standardizovaný znak vyjadřovaný v rámci zavedených konvenčních pravidel komunikace (znakový systém - kód)
- rozlišujeme tedy složku sémantickou (významovou - sdělovaný význam) a syntaktickou (problematika komunikačních kanálů, kapacity, šumů či redundance…)
- lidská komunikace je kódovaná a symbolická
- komunikace tedy zahrnuje znaky a kódy:
- znak
- forma artefaktu jednání
- reprezentuje jiný fenomén
- označující konstrukt
- zastupuje ěco jiného
- kód
- systém znaků
- tvoří silnější kulturní nástroje výkladu reality
- řídí se pravidly, díky nimž jej lze dekódovat
- vysílání, přijímání znaků i kódů je postaveno na předpokladu sociálních vztahů
- komunikace tvoří centrální bod života každé kultury; kultura stojí na komunikaci; studium komunikace v kontextu studia kultury
- médium = nástroj pro sdělování informací, jejich uskladnění nebo transport; efektivní pohyb informací v čase i prostoru ale předpokládá právě standardizaci znaků a znakového systému

Klíčová slova:

komunikace

sociální kódy

persuazivní komunikace

masová média

mýty

ideologie

mediální působení



Obsah:
  • 1. Komunikace
    - základní vymezení (komunikace vs. masová komunikace)
    - komunikace a její vývoj (tradiční a moderní společnost)
    - základní přístupy k výkladu masové komunikace - základní pojmy, modely, paradigmata
    média, společnost, kultura
    - sociální funkce masové komunikace v různých sociálních systémech (struktura a funkce masové komunikace a masových médií)
    - základní komunikační školy
    - grafocentrismus, logocentrismus, fonocentrismus
    2. Komunikační modely
    - základní komunikační modely (Lasswell, Shannon a Weaver, Jakobson, Peirce, Saussure, Hall
    - alternativní komunikační modely (rituálový model komunikace, propagační model)
    3. Znaky a významy jako základní stavební jednotky mediální komunikace
    - typologie (Sassure, Peirce)
    4. Sociální kódy a mediální kódování
    - typy kódů
    5. Mechanismus označování a mediální konstrukce významu
    - denotace a konotace
    6. Mýtické a ideologické ve zpravodajské praxi
    - mýtus, ideologie
    - sémiotická a obsahová analýza
    7. Výzkum účinků masových médií
    - základní vymezení, periodizace, směry, typologie mediálního působení
    8. Persuazivní komunikace
    - politická a reklamní komunikace
    9. Percepce a sociální percepce v masové komunikaci
    - subliminální percepce
    - percepční filtry
    10. Působení masových médií a role interpersonální komunikace
    - dvoustupňová komunikace,
    - difůze inovací,
    - S-křivka,
    - J-křivka
    11. Púsobení médií a politická komunikace
    - nastolování mediální agendy
    - spirála mlčení
    12. Média jako nástroj socializace
    - kultivační analýza
    - média, násilí a pornografie