Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované státnicové otázky z předmětu Řízení lidských zdrojů

«»
Přípona
.docx
Typ
státnicové otázky
Stažené
3 x
Velikost
0,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
12742
Poslední úprava
01.10.2018
Zobrazeno
1 192 x
Autor:
snoopydogg
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Řízení lidských zdrojů, strategie řízení lidských zdrojů, personální politika - vysvětlete tyto pojmy, etapy vývoje personální práce, rozdíl mezi ŘLR a PM, propojení strategie, základní formy strategie + příklady, kritéria efektivní strategie; základní oblasti personální politiky + příklady, hodnoty politiky

Řízení lidských zdrojů
• Můžeme chápat jako komplex metodik a rozhodování, jejichž účelem je řídit a rozvíjet lidský potenciál tak, aby bylo v organizaci umožněno dosáhnout plánovaných cílů.
• Je to také soubor manažerských postupů sloužících k získávání a udržení zaměstnanců v organizace a zajišťování toho, aby podávali vysoký výkon a tím přispívali k dosažení cílů organizace.
• Bere v úvahu význam jednotlivce, jeho práce. Jde o koncepční řídící práci. Toto řízení se stává jádrem řízení organizace, jeho nejdůležitější složkou a také nejdůležitější úlohou všech manažerů
• Cílem je zajistit, aby byla organizace schopna prostřednictvím lidí úspěšně plnit své vytyčené cíle.
Strategie řízení lidských zdrojů = personální strategie
• Je označení pro dlouhodobý plán vytvořený k dosažení cílů v oblasti řízení a rozvoje lidských zdrojů a lidského kapitálu v organizaci
• Výsledkem SŘLZ je tedy formulace a implementace personální strategie organizace.
• Základním cílem SŘLZ i personální strategie je, aby organizace měla kompetentní, motivované a angažované zaměstnance, aby cíle nebyly v rozporu se zákony, veřejnými zájmy a etickými principy.

Klíčová slova:

lidské zdroje

zaměstnanci

týmová spolupráce

odměňování

etické koncepty

motivace

stimulace



Obsah:
  • 1. Řízení lidských zdrojů, strategie řízení lidských zdrojů, personální politika - vysvětlete tyto pojmy, etapy vývoje personální práce, rozdíl mezi ŘLR a PM, propojení strategie, základní formy strategie + příklady, kritéria efektivní strategie; základní oblasti personální politiky + příklady, hodnoty politiky
    2. Plánování a získávání zaměstnanců - účel plánování a popis kroků procesu plánování, cíl získávání zaměstnanců, zdroje získávání zaměstnanců - jejich výhody a nevýhody a metody (formy) získávání
    3. Výběr zaměstnanců - cíl procesu výběru, kroky procesu získávání a výběru, charakteristika metod výběru, chyby hodnotitelů a jejich vysvětlení, měření úspěšnosti procesu získávání a výběru, přijímání zaměstnanců.
    4. Adaptace zaměstnanců - vysvětlení pojmu, cíl adaptace, formy adaptace, průběh adaptace, adaptační plán (účel a jeho obsah), adaptační balíček.
    5. Vysvětlete, proč neustále roste význam týmů a týmové spolupráce. Definujte efektivní tým a uveďte tři základní charakteristiky, které odlišují pracovní tým od pracovní skupiny. Vysvětlete přínosy a negativa týmů a týmové spolupráce. Uveďte, jaké existují čtyři formy týmů dle moderního pojetí.
    6. Jak budeme postupovat (co musíme určit) při tvorbě týmu? Jaké charakteristiky, schopnosti a dovednosti by měl mít vedoucí týmu? Vysvětlete, co jsou to týmové role a jaké dvě obecné skupiny týmových rolí existují. Popište dělení týmových rolí dle R. M. Belbina.
    7. Vysvětlete, co je to teambuilding. Pro řešení jakých situací vyskytujících se v týmu je možno teambuilding využít? V jakých dvou základních rovinách probíhá? Uveďte dva základní typy teambuildingových aktivit. Co ovlivňuje tvorbu podoby teambuildingu pro konkrétní skupinu zaměstnanců?
    8. Vysvětlete podstatu týmové spolupráce. Uveďte a popište jednotlivé kroky procesu týmové spolupráce. Jaká existují v týmu pravidla? Vysvětlete oba základní typy a uveďte příklady.
    9. Jaké existují čtyři vývojové fáze týmové spolupráce? Krátce popište každou z těchto fází. Uveďte alespoň pět technik týmové spolupráce. Vyberte si tři z nich a ty podrobněji popište.
    10. Vysvětlete důvody, proč by se organizace měly věnovat vzdělávání a rozvoji. Jaká pozitiva přináší realizace vzdělávání a rozvoje? Definujte tři základní složky učení. Vysvětlete jejich podstatu. Jaké existují druhy učení? Klasifikace stylů učení. Vysvětlete význam motivace k učení.
    ...
    ...
    ...
    20. Individuální zásluhové odměňování - typy či formy zásluhové odměny a jejich charakteristika (vysvětlení), způsoby vyplácení těchto odměn, kategorie výkonového odměňování a způsoby či formy odměňování v těchto kategoriích, podmínky motivačního systému výkonového odměňování.
    21. Zaměstnanecké výhody - vysvětlení, členění a příklady ZV, cafeteria systém - vysvětlení, výhody a nevýhody, varianty cafeteria systému a jejich vysvětlení.
    22. Koučování - vysvětlení, přínosy koučování, typy koučování, popis modelu GROW včetně příkladů kladených otázek.
    23. Jaké etické koncepty (např. etika ctností, utilitaristická etika, teorie stakeholderů, apod.) lze uplatnit v rámci řízení lidských zdrojů.
    24. Charakterizujte postupy /opatření a nástroje pro uplatnění etiky v rámci řízení lidských zdrojů (etický kodex, personální politika …). Uveďte příklady aplikace těchto postupů.
    25. Charakterizujte (definujte) vedení lidí - leadership. Jak byste posoudili rozdíly mezi manažerem a lídrem. Charakterizujte obsah práce manažera (např. na základě manažerských rolí podle H. Mintzberga) a znaky (činnosti, vlastnosti) úspěšného lídra. Ovlivňují lídři výsledky organizace?
    26. Charakterizujte teorie (koncepce) leadershipu a jejich využití v současnosti. Uveďte příklady teorií leadershipu, které jsou součástí behaviorální koncepce a koncepce situačního vedení.
    27. Definujte (vymezte) organizační kulturu a objasněte její prvky (např. organizační hodnoty, artefakty, apod.). Typologie organizační kultury.
    28. Jak je definována národní kultura? Co je etnocentrismus a jaký je jeho opačný význam? Uveďte dimenze (např. podle Hofstedeho) pro objasnění rozdílů mezi národními kulturami.
    29. Definujte pojem motivace a stimulace. Objasněte motivační teorie obsahu a procesu.