Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Role asistenta pedagoga při integraci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole

«»
Přípona
.doc
Typ
diplomová práce
Stažené
2 x
Velikost
0,6 MB
Jazyk
český
ID projektu
3313
Poslední úprava
09.05.2014
Zobrazeno
1 503 x
Autor:
josef.trousil
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Systém a úroveň peče o zdravotně postižené jedince je výrazem sociální politiky státu, která je dána ústavou a konkrétní legislativou. Je samozřejmé, že do komplexní péče patří i zpřístupnění výchovy a vzdělávání všem jedincům se speciálními vzdělávacími potřebami. Nosnou tendenci ve speciálním školství představuje vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami formou individuální integrace v běžném proudu. Abychom dosáhli plné společenské integrace jakkoli postižených jedinců, je třeba jim umožnit kromě dostupných sociálních a zdravotních služeb včetně kulturních, sportovních a rekreačních aktivit, i dostupné vzdělání a k tomu výrazně přispívá i možnost využití pedagogické asistence (Opatřilová [online]).
Cílem mojí diplomové práce je analyzovat problematiku integrace s asistentem pedagoga do základní školy u žáků se speciálními potřebami. Zjistit jaká je výchovně vzdělávací činnost učitelky a asistentky pedagoga, jak spolu spolupracují, jaké volí metody a formy výuky, jaký přístup zvolily k integrovanému žákovi.
Práce má část teoretickou a část výzkumnou. První kapitola se zabývá edukací na základní škole. Vysvětluje pojem integrace a zmiňuje podmínky integrace. Část kapitoly je věnována individuálnímu vzdělávacímu plánu. Kapitola podává také informace o asistentu pedagoga a učiteli jako významných činitelích edukačního procesu.
Druhá kapitola se zabývá teoretickými poznatky o dětské mozkové obrně a mentálním postižení. Popisuje psychologické zvláštnosti u dětí s tímto postižením. Třetí kapitola se týká problematiky poruch chování. Vysvětluje pojem porucha chování, dále se zabývá věkovými zvláštnostmi a edukací žáků s poruchou chování.
Čtvrtá kapitola je částí výzkumnou. Cílem výzkumu je analyzovat problematiku integrace s asistentem pedagoga do základní školy u daných žáků. Zjistit jaká byla výchovně vzdělávací činnost učitelky a asistentky pedagoga k těmto žákům. Stanovila jsem tyto výzkumné teze: Asistent pedagoga a učitel vždy zvolili vhodný vzdělávací a výchovný přístup k daným integrovaným žákům; Spolupráce asistenta pedagoga a učitele je vždy důležitou podmínkou vzdělávání integrovaných žáků; Rodiče sledovaných integrovaných žáků za každých okolností spolupracují se školou; Dobrá spolupráce má pozitivní vliv na školní výkon žáka, špatná spolupráce má vždy negativní vliv na školní výkon žáka.

Klíčová slova:

vzdělávání

postižení

šetření

problematika poruch

pedagogika

asistent



Obsah:
  • 1 Výchovně vzdělávací proces na základní škole
    1.1 Edukace na základní škole
    1.2 Učitel a asistent pedagoga jako významní činitelé integračního procesu
    1.3 Integrace
    2 Problematika vybraných postižení
    2.1 Dětská mozková obrna
    2.2 Mentální postižení
    2.3 Psychologické zvláštnosti jedinců s mentálním postižením a dětskou mozkovou obrnou
    3 Problematika poruch chování u žáků na základní škole
    3.1 Poruchy a problémy chování
    3.2 Věkové zvláštnosti problémového a poruchového chování
    3.3 Edukace žáků s poruchami chování ve školách hlavního proudu
    4 Výzkumné šetření
    4.1 Stanovení hlavního cíle, výzkumných tezí, metodologie výzkumného šetření, charakteristika výzkumného souboru a prostředí
    4.2 Případové studie
    4.3 Závěr šetření a doporučení pro pedagogickou praxi
    Závěr
    Resumé
    Seznam použité literatury