Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Podklady k didaktice

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
0 x
Velikost
0,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
3358
Poslední úprava
19.05.2014
Zobrazeno
3 798 x
Autor:
josef.trousil
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Systém kurikulárních dokumentů v ČR
Od roku 1995 jsou cíle a obsahy vyučování nejednotlivých typech škol rámcově vymezeny prostřednictvím tzv. standardů. Standard je dokument schválený MŠMT (závazny pro všechny školy uvedeného typu) obsahující:
- souhrn vzdělávacích cílů
- rámcový obsah vzdělávání, tzv. kmenové učivo
- kompetence, které by si žáci určitého typu školy osvojit


Dokumenty vztahující se k vyučování na základní škole

1. STANDARD ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁNÍ - dokument MŠMT platný od 1995
2. Vzdělávací program OBECNÁ ŠKOLA - dokument MŠMT platný od 1996
3. Vzdělávací program OBČANSKÁ ŠKOLA - dokument MŠMT platný od 1996
4. Vzdělávací program ZÁKLADNÍ ŠKOLA - dokument MŠMT platný od 1996
5. Vzdělávací program NÁRODNÍ ŠKOLA - dokument MŠMT platný od 1997
6. Dokument UČENÍ JE SKRYTÉ BOHATSTVÍ - Zpráva mezinárodní komise UNESCA - ,,Vzdělávání pro 21.století“, publikovaná v Paříž, v roce 1996
7. NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČESKÉ REPUBLICE - tzv. Bílá kniha, programový dokument vlády ČR, přijatý v roce 2001
8. ZÁKON O PŘEDŠKOLNÍM, ZÁKLADNÍM, STŘEDNÍM, VYŠŠÍM ODBORNÉM A JINÉM VZDĚLÁVÁNÍ - tzv. Školský zákon, účinný od r.2005
9. RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO ROZVOJ ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ - dokument přijatý v roce 2004, předpokládaná platnost od září 2007


Standard základního vzdělávání
Představuje jeden z hlavních nástrojů péče státu o kvalitu vzdělání poskytovaného základní školou. Jeho prostřednictvím se stát snaží garantovat, že žáci všech základních škol v ČR mohou získat plnohodnotné a srovnatelné základní vzdělání využitelné jak v dalším studiu na středních školách, tak i v praxi.
Na Standard, který je pouze obecným a rámcovým dokumentem, navazují tzv. vzdělávací programy.
Pro základní školu byly schváleny 3 následující vzdělávací programy:
1. Vzdělávací program Obecná škola (pro 1.stupeň základní školy)
2. Vzdělávací program Občanská škola (navazující na VP Obecná škola, pro 2. stupeň základní školy)
3. Vzdělávací program Základní škola
4. Vzdělávací program Národní škola

Klíčová slova:

aktivita

algoritmus

brainstorming

cvičebnice

cvičení

čítanka

čtenářská gramotnost

demonstrace

dialog

didaktická hra

dovednost

e-learning

chyba

individuální přístup



Obsah:
  • Systém kutikulárních dokumentů v ČR
    Pojetí a cíle vzdělávání
    Vědomosti, typy vědomostí
    Dovednosti, druhy dovedností
    Postoje, hodnoty a kompetence
    Kompetence k učení
    Kompetence komunikativní
    Kompetence k řešení problémů
    Kompetence občanské, sociální a pracovní
    Transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky
    Styly učení žáků; vyučovací styl učitele
    Definice vyučovací metody; rozdělení vyučovacích metod. Vysvětlování, vyprávění, popis. Metody práce s textem.
    Rozhovor; typy rozhovoru
    Metody názorně demonstrační
    Metody dovednostně praktické
    Metody heuristické; řešení problémů, rozvíjení kritického myšlení
    Využití prvků dramatické výchovy; metody situační a inscenační
    Frontální výuka; skupinová a kooperativní výuka; individuální a individualizovaná výuka; samostatná práce žáků
    Projektová výuka
    Účel a principy hodnocení žáků. Diagnostické metody používané při hodnocení žáků. Hodnocení známkou a slovní hodnocení; přednosti a nedostatky
    Příprava na vyučovací hodinu

Zdroje:
  • Úvod do didaktiky základní školy - Šimoník, O.
  • Vybrané kapitoly z obecné didaktiky - kolektiv autorů (Šimoník, Maňák, Fialová, apod.)