Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Studijní opora z Marketingu

«»
Přípona
.pdf
Typ
studijní materiál
Stažené
1 x
Velikost
1,0 MB
Jazyk
český
ID projektu
8251
Poslední úprava
20.06.2016
Zobrazeno
1 115 x
Autor:
dana.lapackova
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Držíte v ruce studijní materiál k předmětu Marketing, který vám bude sloužit v obou formách studia (denním i distančním) v rámci bakalářského studijního programu Management a ekonomika, obor Řízení a management průmyslového podniku a Personální management v průmyslových podnicích.

Předmět Marketing si klade za cíl jednak seznámit studenty s podstatou marketingu, marketingovou koncepcí a filozofií, jednak je naučit používat marketingové postupy a nástroje při řízení organizací a institucí. Tematicky obsáhne marketingovou problematiku od klíčových pojmů a podstaty marketingové koncepce přes kroky strategického marketingu až k marketingové taktice a současným trendům v oboru. Studentům tak poskytne ucelený pohled na marketing jako disciplínu i součást tržního systému.

Marketing je důležitou vědní disciplínou v zemích s rozvinutou tržní ekonomikou, ale - stejně jako každá jiná vědní disciplína - prochází vývojem. Současný marketing hledá rovnováhu mezi dvěma protichůdnými silami, tj. zákazníkem a cíli firmy, definovanými jejím vlastníkem nebo manažerem. Základním heslem marketingu je orientace na zákazníka a tedy uspokojování jeho potřeb. Druhým základním heslem je tvorba zisku v podmínkách tržního hospodářství. Marketing je důležitý jak pro malého podnikatele, tak pro velkou firmu.

Nejde přitom o disciplínu exaktní, naopak. Přestože principy marketingu a marketingového řízení jsou popsány v odborné literatuře a učebnicích, marketéři s nimi pracují a považují je za určitý rámec, který je naplňován podle specifik různých oborů a trhů. Tak zjistíme, že základní pravidla marketingu sice fungují v obecné rovině stejně, nicméně existují určité odlišnosti pro služby, průmyslovou výrobu, informační technologie, státní instituce apod.

To je však na marketingu právě zajímavé až fascinující: šedé teoretické znalosti získávají nepřebernou barevnou škálu díky jejich poučené i kreativní aplikaci v praktickém managementu nebo přímo v životě. Protože marketingové nástroje - jak uvidíme - ze života vycházejí a v životě se samozřejmě i uplatňují (neboť všichni jsme tak trošku podnikatelé i zákazníci…).

Důležité bude proto nejen pochopit klíčové pojmy, ale i osvojit si základní marketingové znalosti a dovednosti tak, abyste dokázali teoretické principy aplikovat do konkrétních praktických situací, uvědomit si, jak fungují marketingové nástroje i jak je využívat co nejefektivněji. V rámci studia získáte i další poznatky - co je výzkum trhu, jak se buduje značka, jak pracovat se zdroji informací v marketingu a mnoho dalších. Čeká vás ovšem i samostatná práce - samostudium, které bude vyžadovat aktivní přístup ke studiu a prospěje mu snaha o hlubší porozumění látce.

Klíčová slova:

marketing

výzkum trhu

segmentace

marketingový mix

produkt

komunikace

trendy



Obsah:
  • Předmluva -5-
    1 Základní principy a pojmy marketingu -8-
    Studijní cíle -8-
    Požadované vstupní znalosti -8-
    1.1 Co je marketing? -8-
    1.2 Klíčové pojmy marketingu -12-
    1.3 Proces řízení a plánování v marketingu -14-
    Kontrolní otázky a úkoly -16-
    2 Marketingový výzkum trhu -17-
    Studijní cíle -17-
    Požadované vstupní znalosti -17-
    2.1 Marketingové informace ve výzkumu trhu -17-
    2.2 Proces výzkumu trhu -20-
    2.3 Metody a techniky sběru dat -21-
    2.4 Témata výzkumu -25-
    Shrnutí -27-
    Kontrolní otázky a úkoly -27-
    3 Segmentace, cílení, pozicování -28-
    Studijní cíle -28-
    Požadované vstupní znalosti -28-
    3.1 Volba trhu a segmentu -28-
    3.2 Pozicování -30-
    Kontrolní otázky a úkoly -31-
    4 Marketingový mix -32-
    Studijní cíle -32-
    Požadované vstupní znalosti -32-
    4.1 Taktické marketingové nástroje -32-
    4.2 Tvorba marketingového mixu a jeho aplikace -33-
    Shrnutí -35-
    Kontrolní otázky a úkoly -35-
    5 Produkt -36-
    Studijní cíle -36-
    Požadované vstupní znalosti -36-
    5.1 Marketingové vnímání produktu -36-
    5.2 Životní cyklus produktu -39-
    5.3 Nový produkt a jeho uvedení na trh -40-
    5.4 Proces vývoje nového výrobku -41-
    Kontrolní otázky a úkoly -42-
    6 Cena -43-
    Studijní cíle -43-
    Požadované vstupní znalosti -43-
    6.1 Cíle a metody tvorby cen -43-
    6.2 Cenové strategie a taktiky -44-
    Kontrolní otázky a úkoly -47-
    7 Místo (prodej a distribuční politika) -48-
    Studijní cíle -48-
    Požadované vstupní znalosti -48-
    7.1 Distribuční politika -48-
    7.2 Výběr distribučního kanálu -49-
    7.3 Distribuční strategie a místo prodeje -50-
    Kontrolní otázky a úkoly -51-
    8 Komunikace -52-
    Studijní cíle -52-
    Požadované vstupní znalosti -52-
    8.1 Podstata a role marketingové komunikace -52-
    8.2 Komunikační cíle a strategie -53-
    8.3 Komunikační mix -53-
    8.4 Metody určení rozpočtu a měření účinnosti marketingové komunikace -60-
    Kontrolní otázky a úkoly -61-
    9 Současné trendy v marketingu -62-
    9.1 Relační marketing (marketing vztahů) -62-
    9.2 Koncept 4 C - varianta k 4P -62-
    9.3 Změny ve využívání marketingových nástrojů -62-
    Kontrolní otázky a úkoly -63-
    Literatura -64-