Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Tématické okruhy otázek k magisterské státní závěrečné zkoušce z Geografie - Politická geografie

«»
Přípona
.rar
Typ
státnicové otázky
Stažené
3 x
Velikost
30,3 MB
Jazyk
český
ID projektu
9512
Poslední úprava
30.01.2017
Zobrazeno
1 165 x
Autor:
clean.bandit
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Okruhy otázek státní závěrečné zkoušky z předmětu Zeměpis s didaktikou se skládají ze tří částí, které odpovídají skladbě předmětů v navazujícím magisterském studiu. Okruhů je celkem 25.

Otázky se skládají ze tří částí (a, b, c):
1. Část a - tvoří okruhy z didaktiky geografie, které mají pedagogicko-psychologickou část a část praktickou, která se týká zpracování konkrétního tematického celku.
2. Část b - tvoří okruhy z předmětů regionální geografie Evropy, Asie a Afriky. Ameriky, Austrálie a Oceánie a polárních oblastí. České republiky.
3. Část c - tvoří okruhy z předmětů Nauka o krajině, Politická geografie a Aplikovaná geografie.


Klíčová slova:

zeměpis

geografie

didaktika

státnice

pedagogika

regionální geografie



Obsah:
  • 1.
    A. Moderní informační technologie ve výuce zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák
    - organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
    B. Česká republika: Vliv přírodních podmínek na vývoj průmyslu ČR v 19. a 20. století, zákonitosti jeho rozmístění.
    - vysvětlí, které přírodní faktory jsou lokalizačními faktory jednotlivých odvětví průmyslu na území ČR v jednotlivých obdobích industrializace a doloží vše na příkladech
    C. Vyložte pojem krajina. Vysvětlete definice a popište základní vlastnosti krajiny.
    - uvede základní charakteristiky krajiny, jejich vzájemné vztahy, diferenciační faktory a hierarchické systémy
    2.
    A. Využití atlasů ve výuce zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák
    - používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
    B. Severní Amerika: Vymezení regionu, kolonizace. Přírodní a lidské zdroje, jejich vliv na vývoj a rozmístění hospodářství v regionech Kanady a USA. Postavení regionu ve světové ekonomice a politice.
    - zdůvodní vymezení regionu, vysvětlí vliv kolonizace a vliv přírodních podmínek na rozmístění obyvatelstva a na rozmístění výrobních a nevýrobních aktivit, charakterizuje význam a vliv regionu na světovou ekonomiku a politiku
    C. Vysvětlete teritoriální diferenciaci krajinné sféry Země na jednotlivých úrovních a příčiny jejího členění. Doložte na konkrétních příkladech.
    - popíše jednotlivé úrovně diferenciace, diferenciační kritéria, dokumentuje na příkladech na všech úrovních a zdůvodní role faktorů
    3.
    A. Zásady a využití projektové výuky v zeměpise. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák
    - uvádí na vybraných příkladech závažné důsledky a rizika přírodních a společenských vlivů na životní prostředí
    B. Česká republika: Výhody a nevýhody vyplývající z polohy území ČR, jeho tvaru a velikosti.
    - po jednotlivých přírodních složkách s ohledem na polohu a vlastnosti území ČR a okolí posoudí kladné a záporné stránky lokalizace ČR
    C. Uveďte typy současné krajiny - od přírodní po technizovanou. Vysvětlete na příkladech z České republiky.
    - definuje typy současné krajiny, doloží je rámcovými příklady (ne pouze 1) a najde reprezentativní exempláře na území ČR
    ...
    ...
    ...
    23.
    A. Klíčové dovednosti učitele zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák
    - porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit
    B. Česká republika: Komplexní geografická charakteristika vybraného kraje ČR.
    - popíše přírodní vlastnosti kraje ve vzájemných souvislostech a jejich odraz v rozmístění obyvatelstva, výroby a služeb, zhodnotí výhody a nevýhody jednotlivých faktorů a celkové polohy regionu
    C. Krajinný potenciál a jeho zjišťování.
    - popíše postup hodnocení území, určí formy potenciálu, rozhodne, která forma se zjišťuje a na příkladech
    demonstruje jednotlivé kroky zjišťování
    24.
    A. Práce s talentovanými žáky ve výuce zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák
    - zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje
    B. Oceánie: Vymezení oblasti. Populace a ekonomika Oceánie.
    - zdůvodní vymezení regionu, vliv přírodních podmínek na rozmístění obyvatelstva a na rozmístění výrobních a nevýrobních aktivit
    C. Fyzickogeografická charakteristika České republiky.
    - popíše základní fyzickogeografické charakteristiky ČR a vztahy mezi nimi počínaje polohou v rámci Evropy
    25.
    A. Motivace ve výuce zeměpisu. Zpracování očekávaných výstupů formou modelové přípravy na výuku: žák
    - porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů
    B. Česká republika: Komplexní geografická charakteristika území aglomerací - ostravské, brněnské, podkrušnohorské, plzeňské s důrazem na jejich vývoj a směřování.
    - zdůvodní vymezení území, zhodnotí výhody a nevýhody polohy z hlediska přírodních, ekonomických, sociálních a politických faktorů, charakterizuje a srovná vývoj s důrazem na výrobní a nevýrobní činnosti
    C. Komplexní geografická charakteristika Jedovnicka.
    - charakterizuje základní fyzicko- a socioekonomické charakteristiky Jedovnicka