Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Úvod do žurnalistiky - zápisky ke zkoušce

«»
Přípona
.docx
Typ
poznámky
Stažené
1 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
11192
Poslední úprava
04.12.2017
Zobrazeno
897 x
Autor:
pandoras.box
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
ŽURNALISTIKA - nov. povolání i produkty této činnosti, kt. informují o aktuálním dění ve společnosti a názorech na toto dění

Úkolem žurnalistiky je sbírat, uveřejňovat a vykládat zprávy, zajímající veřejnost. Tato fce je užitečná, odpovědná, a je-li vykonávána poctivě, i čestná.

ŽURNALISTA- pozorovatel a kodifikátor skutečnosti, kdy pravda a vědění reálně existují nezávisle na nás a žurnalista je může objevit a zachytit, pozdější model vidí žurnalistu nikoli jako nestranného soudce, ale jako součást společnosti, kterou svou prací spoluvytváří a od které se nemůže oddělit.
- měl by skutečnosti vykládat, a nikoli jen zprostředkovávat
- tvůrčí pracovník zaměstnaný v médiích, tj. novinář z povolání, řádný člen redakce
- v obecnějším smyslu i externí, smluvně vázaný spolupracovník tisku, rozhlasu, televize či agentur nebo také tzv. volný novinář, který nemá žádnou smlouvu s redakcí a nabízí své materiály pouze jednorázově - ale je registrován v profesionální žurnalistické společnosti
- pracovní náplň je různorodá - zpravodajství/publicistika (komentátor, reportér) v nejrůznějších odvětvích (politika, kultura, sport)
- jako celodenní placené povolání s pevnou pracovní dobou vykonávané v redakci vzniká nejdříve v USA, a pak v Evropě kolem pol. 19. stol.
- novinář může mít více funkcí, jež se prolínají - korektor, editor, redaktor, …
- 99% médií v ČR má kromě tradiční verze (tištěná, rozhlasová) i online verzi - ke konvergenci fcí dochází ve chvíli, kdy jeden novinář svou práci začne zpracovávat pro obě verze
KAREL ČAPEK: JAK SE DĚLAJÍ NOVINY
- novinářem může být každý, ale studium je přínosné díky praktickým zkušenostem (a druhému oboru :))
„Pokud jde o aroganci, moc a nedostatek odpovědnosti, jsou novináři zřejmě jedinými lidmi na této planetě, vedle nichž právníci vypadají jako dobráci.“

Klíčová slova:

žurnalistika

organizace práce

grafická úprava

zpravodajství

žánry

lokální redakce

mediální zákony

mediální etika



Obsah:
  • Žurnalistika
    Žurnalista
    Zdroje zpráv
    Organizace práce v redakci
    Graf. úprava novin
    Pojmy
    VÝvojové etapy komunikace
    4. Mediální krajina v čr
    Charakteristika a typologie médií
    6. Zpravodajství/typologie
    Podstatné koncepty
    Zpravodajství aneb kdo vám říká, co a jak máte psát?!
    Žánry
    Zpravodajství v agentuře, rozhlase, televizi, organizace práce, editace
    Lokální redakce a místní radnice
    Mediální etika, mediální zákony