Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Metody čtení a psaní v edukačním procesu základní školy

«»
Přípona
.doc
Typ
poznámky
Stažené
1 x
Velikost
0,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
3344
Poslední úprava
19.05.2014
Zobrazeno
1 378 x
Autor:
josef.trousil
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
- Metody vycházejí z ústního jazyka
- Metody vycházejí z písemného jazyka
- U některých čtení a psaní probíhá souběžně
- Některé prvky přijímáme i v současnosti
- Od roku 1990 možnost volby různých metod
- Didaktogenní chyby ve čtení
- Každá metoda má nadšence i odpůrce

- Metody syntetické -vycházejí z prvků, které jsou spojovány v celky

- Metody analytické - vycházejí z celků a vedou k poznání jednotlivých prvků

- M písmenková - žáci se učí nejdříve názvy písmen, písmena pak spojují ve slabiky, ve slova. Nejdříve mechanické učení, pak logické čtení. Metoda se udržovala až do 19. století

- M hláskovací - m-a=ma, l-ý=malý, čte se hláska, kterou se písmeno vyslovuje, nečte se jméno písmene

- M fonomimická - vychází z hlásek, které se mohou chovat jako citoslovce - husa syčí sssssssss
- M normálních slabik - česká metoda, odstraňuje problém spojení hlásky ve slabiku. Při vyvozování se užívá návodných obrázků. Poznávání slabik se známých slov,
- La-vi-ce lampa, vidlička, cestička

- M genetická - Kožíškova-Poupata - 1913 (zapisovací)- vycházel z básní a říkadel
Je přechodem k metodě globální, důraz na průpravné čtení, vychází ze zápisu
myšlenek dětí - zkratkami slov, obrázky
- děti se hned učí čtení s porozuměním.
- Dbal na rozvoj mravní a estetický

Klíčová slova:

čtení

psaní

grafomotorika

genetika

dramatika

vyučování

výklad učiva

efektivita



Obsah:
  • Metody analytické
    Metoda analyticko-syntetická
    Metody ve výuce psaní
    Grafomotorika
    Faktory ovlivňující vývoj kresby
    Motorická funkce
    Základní požadavky na písmo
    Analyticko - syntetická metoda ve výuce čtení
    1. Etapa přípravy na čtení
    2. Etapa paměti
    3. Etapa vlastního čtení
    4. Etapa automatizace ve čtení
    Metodika psaní levou rukou
    Hodnocení a klasifikace
    Dramatická výchova
    VYučovací formy
    VYučovací hodina
    Organizační formy
    Sestavení plánu hodiny
    Plánování přípravy na hodinu
    Příprava na vyučovací proces
    Efektivní výklad učiva