Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Role emocí při kreativním psaní v cizojazyčné výuce

«»
Přípona
.doc
Typ
diplomová práce
Stažené
0 x
Velikost
4,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
10601
Poslední úprava
08.08.2017
Zobrazeno
443 x
Autor:
quadra
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
V současné odborné literatuře z oblasti pedagogiky, psychologie či lingvodidaktiky je stále častěji zdůrazňován názor, že emoce je třeba chápat jako proměnnou, která významně ovlivňuje procesy učení (se). Tato myšlenka stála rovněž u zrodu předložené disertační práce nazvané „Role emocí při kreativním psaní v cizojazyčné výuce“.

Jak z názvu vyplývá, cílem práce je poskytnout vhled do problematiky emocí v cizojazyčné výuce a prostřednictvím empirického výzkumu popsat jejich úlohu při kreativním psaní. Ambicemi autorky není podat vyčerpávající výklad o daném tématu, ale především nastínit jeho komplexnost. Snaha o interdisciplinární přístup se pak odráží nejen v koncepci teoretické části práce, ale i např. ve volbě výzkumných metod.

Předložená práce je standardně členěna na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část nabízí syntézu relevantních poznatků nezbytných pro komplexní uchopení zkoumané problematiky a je rozdělena do tří dílů.
První díl je věnován psychologickému úvodu do teorie emocí a vymezení jejich role v psychologii učení. Cílem je osvětlit vztah emocí a motivace, vztah emocí a kognitivních procesů a v neposlední řadě popsat vliv pozitivních a negativních emocí na kognitivní procesy.
Druhý díl představují pedagogická východiska. Poněvadž je celá práce vystavěna na myšlence humanizace výuky, je v úvodu nastíněna historie vývoje humanizačních snah v pedagogice. Nemalá pozornost je věnována emocionální složce výuky, především pak vymezení obsahu tohoto pojmu. Tento díl pak uzavírá několik příkladů výzkumů orientovaných na problematiku emocí v pedagogickém kontextu.

Klíčová slova:

psychologická východiska

pedagogická východiska

lingvodidaktická východiska

výzkum

emoce

cizojazyčná výuka



Obsah:
  • 1. Psychologie emocí 10
    1.1 Historický exkurz k počátkům diskuse o emocích 10
    1.2 Současný zájem o emoce 11
    1.3 Vymezení pojmu „emoce“ 12
    1.4 Základní klasifikace emocí 14
    1.5 Fyziologie emocí 15
    2. Emoce z hlediska psychologie učení 17
    2.1 Emoce a motivace 17
    2.2 Emoce a kognitivní procesy 18
    2.3 Vliv pozitivních a negativních emocí na kognitivní procesy 21
    2.4 Emoční inteligence 24
    Pedagogická východiska
    3. Pedagogický humanismus 26
    3.1 Historicko-vývojové proměny humanizačních cílů, obsahů a funkcí vzdělávání 27
    3.1.1 První etapa: antické počátky - 16. století 27
    3.1.2 Druhá etapa: 17. století - 1. polovina 19. století 28
    3.1.3 Třetí etapa: 2. polovina 19. století - 1. polovina 20. století 29
    3.1.4 Čtvrtá etapa: 2. polovina 20. století 31
    3.2 Současné humanizační snahy v pedagogice 35
    4. Emoce ve výuce 40
    4.1 Emocionální složka výuky 40
    4.1.1 Obsah pojmu „emocionální složka výuky“ 41
    4.1.2 Pedagogický význam emocionální složky výuky 43
    4.1.3 Cíle výuky s ohledem na její emocionální složku 45
    4.2 Emoce - proměnná v pedagogickém výzkumu? 46
    Lingvodidaktická východiska
    5. Emoce v jazyce a komunikaci z hlediska psycholingvistiky 49
    6. Humanizace cizojazyčné výuky 52
    6.1 Historie vývoje metodických koncepcí a metod cizojazyčné výuky z hlediska humanistických tendencí 53
    6.2 Současné humanistické pojetí cizojazyčné výuky 56
    6.3 Možnosti a překážky humanizace cizojazyčné výuky 58
    7. Emocionální složka cizojazyčné výuky 60
    7.1 Obsah pojmu „emocionální složka cizojazyčné výuky“ 60
    7.2 Emocionální složka cizojazyčné výuky v pedagogických dokumentech 65
    7.2.1 Společný evropský referenční rámec pro jazyky 65
    7.2.2 Národní plán výuky cizích jazyků 68
    7.2.3 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání 69
    7.3 Emocionální složka cizojazyčné výuky v praxi 71
    8. Metoda kreativního psaní v cizojazyčné výuce 73
    8.1 Dovednost psaní z hlediska didaktiky cizích jazyků 73
    8.1.1 Klasifikace typů a druhů psaní v cizojazyčné výuce 75
    8.1.2 Řízené versus nezávislé psaní 76
    8.2 Kreativita 80
    8.2.1 Psychologická podstata kreativity 81
    8.2.2 Pedagogické pojetí kreativity 85
    8.2.3 Pedagogicko-psychologický pohled na vztah emocí a kreativity 87
    8.2.4 Výzkum vztahu emocí a kreativity 89
    8.3 Didaktika a metodika kreativního psaní v cizojazyčné výuce 90
    8.3.1 Historický vývoj kreativního psaní 90
    8.3.2 Vymezení pojmu „kreativní psaní“ 91
    8.3.3 Cíle kreativního psaní v cizojazyčné výuce 92
    8.3.4 Techniky kreativního psaní v cizojazyčné výuce 93
    8.3.5 Orientace na proces kreativního psaní 95
    8.3.6 Orientace na produkt kreativního psaní 99
    8.3.7 Význam a přínos kreativního psaní v cizojazyčné výuce 100
    9. Výzkum v didaktice cizích jazyků 102
    9.1 Cíle a metody výzkumu v didaktice cizích jazyků 102
    9.2 Výzkumné tendence v průběhu vývoje didaktiky cizích jazyků 104
    VÝzkum role emocí při kreativním psaní v cizojazyčné výuce
    10. Úvod do disertačního výzkumu 107
    10.1 Východiska výzkumu 107
    10.2 Cíle výzkumu 108
    10.3 Význam realizace výzkumu 108
    11. Výzkumný design 110
    11.1 Popis experimentu 111
    11.2 Validita 118
    11.2.1 Interní validita 118
    11.2.2 Externí validita 118
    11.3 Výzkumné metody 119
    11.3.1 Škála the positive and negative affect schedule 120
    11.3.2 Škála momentální nálady 122
    11.3.3 Asociační experiment a škála self-assessment manikin 122
    11.3.4 Technika consensual assessment technique 125
    11.3.5 Evaluační dotazník 134
    11.3.6 Faktografický dotazník 135
    12. Vliv emocí na kvalitu produktu kreativního psaní 137
    12.1 Výzkumné otázky 137
    12.2 Výzkumné hypotézy 138
    12.3 Zpracování a analýza dat 147
    12.4 Výsledky 148
    12.4.1 Vliv emocí na celkovou kvalitu produktu kreativního psaní 149
    12.4.2 Vliv emocí na jednotlivé kategorie kvality produktu kreativního psaní 151
    12.5 Závěry a diskuse 166
    13. Vliv emocí na kvalitu procesu kreativního psaní 169
    13.1 Výzkumné otázky 169
    13.2 Výzkumné hypotézy 170
    13.3 Zpracování a analýza dat 174
    13.4 Výsledky 175
    13.4.1 Vliv emocí na celkovou kvalitu procesu kreativního psaní 176
    13.4.2 Vliv emocí na jednotlivé kategorie kvality procesu kreativního psaní 177
    13.5 Závěry a diskuse 183
    14. Další výsledky 185
    14.1 Vliv emocí na délku textu 185
    14.2 Vliv emocí na dobu strávenou psaním 186
    14.3 Závěry a diskuse 187
    15. Shrnující závěry a diskuse 189
    15.1 Obsahové závěry 189
    15.2 Metodologické závěry 192
    15.3 Závěry pro praxi 194
    Zusammenfassung 198
    Summary 200
    Seznam literatury 202
    Terminologický slovník 213
    Seznam zkratek 215
    Přílohy 35 stran
    Příloha a: výzkumný online projekt (tištěná verze)
    Příloha b: ukázka textů kreativního psaní
    Příloha c: podklady pro hodnocení textů kreativního psaní experty
    Cd 1: výzkumný online projekt (el.verze) vč. databáze textů kreativního psaní
    Cd 2: statistické výstupy