Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Okruhy ke zkoušce - specializace specifické poruchy učení

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
9 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
3444
Poslední úprava
26.05.2014
Zobrazeno
1 941 x
Autor:
eliseus
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Specifické poruchy učení (SPU) a jejich vymezení
- definice SPU a jejich vývoj
- popis vlivu SPU na osobnost jedince, jejich projevy
- historický pohled na SPU
- kdo se danou problematikou zabývá u nás, v zahraničí
- nespecifické, neverbální, didaktogenní poruchy učení atd.
2. Legislativa týkající se podpory žáků s SPU v oblasti vzdělávání
- přehled právních předpisů a jejich obsahu (pozor při studiu literatury, někde je vzhledem k roku vydání uvedena již neplatná úprava!!!!!) atd.
3. Systém poradenství pro žáky s SPU včetně legislativy
- poradenství ve školách a školských poradenských zařízeních
- náplň činnosti poradenských pracovníků
- charakteristika PPP, DYS-centra atd.
4. Etiologie SPU
- starší i novější pojetí (je nutné znát autora) atd.
5. Projevy jednotlivých SPU
- podrobný popis projevů obtíží jednotlivých SPU včetně školských důsledků
- doprovodné projevy SPU (kognitivní a percepční funkce, sociální a emocionální oblast) atd.

Klíčová slova:

porucha

specializace

učení

legislatíva

etiologie



Obsah:
  • 1. Specifické poruchy učení (SPU) a jejich vymezení
    2. Legislativa týkající se podpory žáků s SPU v oblasti vzdělávání
    3. Systém poradenství pro žáky s SPU včetně legislativy
    4. Etiologie SPU
    5. Projevy jednotlivých SPU
    6. Specifické poruchy chování a jejich symptomatologie
    7. Podpora dítěte s LMD/ADHD se zaměřením na školní věk
    8. Prevence SPU, deficity dílčích funkcí
    9. Diagnostika SPU, dílčí zkoušky
    10. Systém vzdělávání žáků s SPU
    11. Systémový přístup k dítěti s SPU, jeho osobnost
    12. Specifika zrakového a sluchového vnímání dítěte s SPU
    13. Orientace v prostoru, pravolevá orientace a lateralita
    14. Specifika řeči dítěte s SPU
    15. Reedukace SPU a její zásady
    16. Metody reedukace dle jednotlivých SPU, kompenzační pomůcky
    17. Výuka cizího jazyka u dítěte s SPU
    18. Studijní a profesní orientace žáka s SPU
    19. Projevy SPU/CH v období dospívání a dospělosti

Zdroje:
  • BALŠÍKOVÁ, O.,DAN. Náprava čtení a psaní. Praha SPN 1990
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU PdF. 2004
  • BARTOŇOVÁ, M., Reedukace specifických poruch učen II. Brno: MU.2005. s. 152. ISBN 80-210-3822.
  • BARTOŇOVÁ, M. Edukace žáků s SPU. In: Vítková, M. Integrativní školní pedagogika. Brno: MU, 2003 ISBN 80-86633-07-1
  • BARTOŇOVÁ, M. (ed.): Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD, 2005. ISBN: 80-86633-38-1.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a specifické poruchy učení. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN: 978-80-7315-140-9.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. (eds.) Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. Sborník z konference s mezinárodní účastí. Brno: Paido, 2007. ISBN: 978-80-7315-150-8.
  • BLAŽKOVÁ, R a kol. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido 2000 ISBN 80-85931-89-3
  • BRÁZDOVÁ, K.: Počítám už sám. Praha Prometheus 1993
  • ČERNÁ, M. a kol. Lehké mozkové dysfunkce. Praha UK 1992
  • JANÍKOVÁ, V., BARTOŇOVÁ, M.: Výuka německého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2003. ISBN: 80-210-3135-2.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H., SOVOVÁ, H. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol. Praha: D+H, 2003.
  • KIRBYOVÁ, A. Nešikovné dítě. Dyspraxie a další poruchy motoriky. Praha: Portál, 2000. ISBN: 80-7178-424-9.
  • KOCUROVÁ, M. Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy Pelhřimov. Dobrá Voda. 2002. ISBN 80-86473-23-6
  • KOŠČ, L. Psychodiagnostika matematických schopností, jejich poruch a narušení u dětí. KPPP, Hradec Králové. 1987
  • KUCHARSKÁ, A. (ed.) Specifické poruchy učení a chování. (Sborník 1996). Praha: Portál, 1997
  • KUCHARSKÁ, A. (ed.) Specifické poruchy učení a chování. (Sborník 1997-98). Praha: Portál, 1998
  • KUCHARSKÁ, A. (ed.) Specifické poruchy učení a chování. (Sborník 1999). Praha: Portál, 1999
  • KUCHARSKÁ, A. ed. Specifické poruchy učení a chování. Praha: Portál 2000 ISBN 80-7178-389-7
  • KUCHARSKÁ, A., CHALUPOVÁ, E. Specifické poruchy učení a chování. Sborník 2005. Praha: IPPP ČR, 2005. ISBN: 80-8656-13-5.
  • KUCHARSKÁ, A., LEPOVÁ, R., SLAVÍKOVÁ, I. Specifické poruchy učení a chování. Sborník. Praha: DYS, 1995
  • KREIBICHOVÁ, D. Náprava dyslexie, dysgrafie a dysortografie ve vyučovacím procesu na nižším stupni základní školy. Metod. materiál. Plzeň Pedagogické centrum 1993
  • LINC, V. Psaní jako hraní. Praha: SPN, 1993
  • MATĚJČEK, Z. Dyslexie. Specifické poruchy učení. Jinočany: H&H, 1995. ISBN: 80-85787-27-X.
  • MATĚJČEK, Z., DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha: Galén, 1994
  • MATĚJČEK, Z. Praxe dětského psychologického poradenství. Praha: SPN, 1994
  • MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1991
  • MATĚJČEK, Z. Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál, 1993
  • MERTIN, V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál,1995
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení a chování. Praha: UK, 2003. ISBN: 80-7290-115-X.
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2001 ISBN 80-7311000-8
  • MUNDEN, A. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha. Portál 2002
  • NOVÁK, J. Dyskalkulie - metodika rozvíjení základních početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2004. ISBN: 80-7311-029-6.
  • POKORNÁ, V. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Praha: Portál, 1997/2001.
  • POKORNÁ, V. Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál, 1998
  • POKORNÁ, V. Jak poznáme sklony dítěte k dyslexii, dysgrafii dyskalkulii. Praha: Fortuna, 1994
  • POKORNÁ, V. Poruchy chování u dětí a jejich náprava. Praha: UK, 1992
  • REIFOVÁ, S. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha. Portál. 1999 ISBN 80-7178-287-4
  • SEFROINTEN, G. Potíže dětí s učením a chováním. Praha. Portál 1999.
  • SELIKOWITZ, M. Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada, 2000 ISBN 80-7169-773-7
  • SINDELAROVÁ,B. Předcházíme poruchám učení. Praha Portál 1996.
  • SMUTNÝ, R., ŠAFROVÁ, A. Využití výpočetní techniky při reedukaci specifických poruch učení. Brno: Paido, 1998
  • SOVÁK, M. Metodika psaní leváků. Praha: SPN, 1984
  • ŠAFROVÁ, A. Specifické poruchy učení a chování In: PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998, s. 98-129
  • ŠVANCARA, J. a kol. Diagnostika psychického vývoje. Praha: SPN, 1974
  • TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001 ISBN 80-7178-503-2
  • TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997
  • TŘESOHLAVÁ, Z., ČERNÁ, M., KŇOURKOVÁ, M. Dříve než půjde do školy. Praha: Avicenum, 1990
  • TYMICHOVÁ, H. Nauč mne číst a psát.Praha: SPN, 1992
  • VOJTÍK, V., MACHOVÁ, J., BŘICHÁČEK, V. Poruchy vývoje dětí a mladistvých a jejich projevy v rodině a ve škole. Praha: SPN, 1990
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Portál Praha 2001 ISBN 80-7178-544-X
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení.