Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Pomůcka ke studiu - Business úroveň tvorby strategie

«»
Přípona
.pdf
Typ
studijní materiál
Stažené
5 x
Velikost
0,7 MB
Jazyk
český
ID projektu
12569
Poslední úprava
27.08.2018
Zobrazeno
1 104 x
Autor:
snoopydogg
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1 Úvod do business úrovně tvorby strategie

Business úroveň tvorby strategie je tou nejpodstatnější úrovní ovlivňující výkonnost organizace (Nandakumar, Ghobadian, & 0'Regan, 2010). V této úrovní je formulován business model a způsob, jak bude organizace oslovovat cílové zákazníky (C. W. L. Hill & Jones, 2012), taktéž je zde určován směr konkurenční výhody, tak aby byly eliminovány hrozby vyplývající z Porterova modelu 5-ti sil (Jones & George, 2012; M.E. Porter, 2008b). Business úroveň tvorby strategie vychází nejen z příležitostí a hrozeb okolního prostředí, ale také musí brát ohled na dostupné zdroje, schopnosti a klíčové kompetence (Nandakumar et al., 2010). Důležitým aspektem při formulaci business modelu jsou informace o tom, jak konkurenční organizace mohou změnit svůj business model tak, aby dosahovaly v dlouhodobém horizontu maximální výkonnosti, zda mohou mimo odvětví existovat organizace, které se rozhodnou vstoupit do daného odvětví a zda vybraný business model bude schopen úspěšně konkurovat existujícím organizacím v odvětví (Hanson, Hitt, Ireland, & Hoskisson, 2014; C. W. L. Hill & Jones, 2012; Johnson, Whittington, & Scholes, 2011). Aby byl business model úspěšný, měla by organizace při formulaci strategie na této úrovni vycházet ze svého poslání a vize, které chce dosáhnout. Jak již víme, poslání je založeno především na tom, pro koho a za jakým účelem organizace vznikla a jak provozuje své aktivity. Posláním je tedy uspokojování potřeb a zájmů stakeholderů. Tyto zájmy ovšem mohou být různorodé, a proto je zapotřebí k jejich uspokojení zvolit tu nejvhodnější cestu. Mezi stakeholdery patří jak zákazníci, tak vlastníci a zaměstnanci. Zájmy těchto skupin mohou být v zásadě mírně protichůdné. Cílem vlastníků je především maximalizace zisku, cíle a požadavky zákazníků se ovšem mohou lišit podle jejich citlivosti na cenu či přidanou hodnotu (efektu pro zákazníka) daného produktu či služby. Úspěšný business model a silná pozice na trhu redukuje rivalitu v odvětví, snižuje pravděpodobnost vstupu nových konkurentů a redukuje sílu dodavatelů a zákazníků (Jones & George, 2012). Proto, aby byl business model úspěšný, tak se rozpracovává v business strategie. Pro jejich jasné určení je zapotřebí si klást tyto otázky:

1) Komu budeme nabízet svůj produkt či službu? (identifikace cílové skupiny)
2) Jaké požadavky má tato cílová skupina?

Klíčová slova:

tvorba strategie

generické strategie

nízkonákladová strategie

diferenciační strategie

fokální strategie



Obsah:
  • 1 Úvod do business úrovně tvorby strategie
    2 Jednotlivé generické strategie
    2.1 Nízkonákladová strategie
    2.2 Diferenciační strategie
    2.3 Fokální strategie
    2.4 Hybridní a stuck in the middle strategie
    3 Závěr