Popis:
		1.Trh a základní elementy trhu:
Trh -  je zařízení, jehož prostřednictvím kupující a prodávající určitého zboží vstupují do vzájemných interakcí, aby určili cenu zboží a množství, jež se nakoupí a prodá.  Trh vzniká s existencí dělby práce a se vznikem problému koordinace činnosti jednotlivých výrobců.  Trh zabezpečuje přesun výrobků od výrobce ke spotřebiteli prostřednictvím směny.  Základní cíl na trhu je vytvoření rovnováhy mezi nabídkou a poptávkou.
Typy trhu - z teritoriálního hlediska - trh místní, národní, světový, trh nadnárodních integračních seskupení, světový volný trh
      - z hlediska směňovaných předmětů - trh výrobních faktorů ( práce, půdy . . . )   trh finanční, trh zboží a služeb.
                  - z hlediska počtu výrobků jež se směňují - trh dílčí a agregátní. Trh automaticky podává informace o tržní situaci, tuto informaci získávají všechny subjekty, trh citlivě reaguje na vnější podněty a změny.  Základní informaci poskytuje cena.
Tržní subjekty - domácnosti - vstupují na trh výrobků a služeb jako poptávající a na trh výrobních faktorů jako nabízející.  Na trh finanční vstupují na obou stranách.  Cílem domácností je maximalizace uspokojení potřeb
                        - firmy - vstupují jako poptávající na trh výrobních faktorů a jako nabízející na trh výrobků a služeb.  Na finančním trhu figurují na obou stranách.  Cílem firem je maximalizace zisku.
                        - stát -  stát se může chovat jako ostatní ekonomické subjekty.  Řeší úzké profily v ekonomice. Stát má v ekonomice čtyři základní funkce - alokační, stabilizační, redistribuční, regulační - pomocí jichž ovlivňuje všechny trhy a subjekty
                        - svět - zahraniční subjekty mohou plnit stejné úlohy jako kterýkoliv domácí subjekt.
Poptávka, nabídka, cena 
POPTÁVKA - v každém okamžiku existuje zcela určitý vztah mezi tržní cenou zboží a množstvím, které jsou kupující ochotni si koupit.  Tento vztah mezi cenou a množstvím ( nakupovaným ) se nazývá poptávková funkce nebo poptávková křivka. Poptávku dělíme na dílčí ( poptávka po jednom druhu zboží ) a agregátní ( souhrn všech zamýšlených koupí ).  Individuální poptávka je pak poptávka jednoho spotřebitele. Dále dělíme poptávku na efektivní koupěschopnou ( ta je dána velikostí důchodu ) a potenciální poptávku ( je dána potřebami )
Zákon klesající poptávky - pokud cena určitého zboží stoupne ( za jinak stejných podmínek ), mají kupující tendenci kupovat menší množství tohoto zboží.  Podobně, sníží-li se cena, pak, ceteris paribus, poptávané množství vzroste. Klesající podobu křivky zapřičiňují zejména substituční a důchodový efekt.
Substituční efekt spočívá v tom, že jak cena jednoho statku roste, snaží se spotřebitelé nahradit ( substituovat ) tento statek statkem jiným.
Důchodový efekt vyplývá z toho, že při růstu ceny jsou spotřebitelé o něco chudší než při ceně dřívější. ( Odvození křivky poptávky viz chování spotřebitele )
Faktory ovlivňující poptávku - cena - cena přímo ovlivňuje poptávané množství
důchod - (průměrný důchod spotřebitelů ) - jestliže důchody stoupají mají lidé tendenci kupovat si téměř všeho více.
cena a dostupnost příbuzného zboží - důležitý je vztah mezi substituty (statky plnícími téměř stejné funkce ), dále vztah mezi komplementy.
vkus nebo preference - vkus představuje souhrn rozličných společenských a historických faktorů.
specifické faktory - např. déšť a poptávka po deštnících atd.
velikost trhu - počet obyvatel.
Posun křivky poptávky se děje proto, že se mění jiné faktory než je cena daného zboží např. vzrůst důchodu vede k posunu poptávkové křivky doprava - k vzestupu poptávky.
		
        
    
    Klíčová slova:
		
		  		  tržní subjekty
		  		  nabídka
		  		  poptávka
		  		  fiskálni politika
		  		  protekcionismus
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- 1.Trh a základní elementy trhu:
 2.  Chování spotřebitele a formování poptávky:
 3. Produkční analýza, náklady firmy a zisk:
 4. Chování firmy na dokonale konkurenčním trhu, rovnováha  dokonale konkurenčního trhu:
 5. Chování firmy v podmínkách nedokonalé konkurence:
 6. Typy firem a jejich cíle:
 7.  Formování cen výrobních faktorů;  teorie rozdělování:
 8. Trh práce a trh půdy:
 9.  Teorie kapitálu a úroku:
 10.  Teorie determinace produktu - AS/AD:
 11.  Teorie determinace produktu - výdajový model s multiplikátorem:
 12.  Hospodářský cyklus a ekonomický růst:
 13.  Peníze, monetární politika:
 14.  Fiskální politika, deficity a státní dluh:
 15.  Mezinárodní obchod.  Protekcionismus:
 16.  Platební bilance, devizový trh a vnější měnová politika:
 17.  Nezaměstnanost.  Makroekonomické problémy trhu práce:
 18. Inflace  a protiinflační politika:
 19.  Úloha vlády v ekonomice - mikroekonomické problémy:
 20. Úloha vlády  v ekonomice - makroekonomické problémy: