Popis:
		1 Funkce a systémy CFMU; strategická, předtaktická, taktická činnost CFMU
1.1 CFMU - Central flow management unit (součást EURUCONTROL)
- je důležitou dynamickou součástí evropského ATM systému, poskytující provozní a strategické služby 24 hod/den a zahrnuje velkou část Evropy a spolupracující státy (vzdušný prostor se nazývá CFMU Area)
- přispívá ke každodennímu taktickému zvládání vzdušného prostoru po celé Evropě ve spolupráci s oblastními středisky řízení
- řídící monitorují evropskou dopravní situaci, aby identifikovali sektorové zatížení, obměny kapacit, zpoždění, nevyužité sloty, shlukovaní dopravy a zabezpečují rovnoměrné přidělování dopravních proudů
- v důsledku monitorování a taktické analýzy přidělují manažeři nové sloty, nabízí přesměrování tras letů
- usilují o rovnováhu mezi požadavkem na dopravu a dosažitelnými kapacitami
- plní funkci uspořádání a řízení letového toku ATFCM (Air Traffic Flow and Capacity Management), které je určeno letovým provozním službám (ATS) a leteckým provozovatelům (AO)
- při svém působení musí postupovat v souladu se základními principy, kterými jsou:
- pro ATS: - distribuce dat souvisejících s letovým plánem
- co nejefektivnější využívání dostupné kapacity,
- zrovnoměrnění toku a
- záruka ochrany proti přetížení jednotlivých sektorů
- pro AOs: - poskytování výhod při plánování letů
- minimalizace ztrát plynoucích ze zpoždění
		
        
    
    Klíčová slova:
		
		  		  air traffic management
		  		  komunikace
		  		  letový plán
		  		  koncepce
		  		  optimalizace
		  		  datová komunikace
		  		  efektivita letu
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- 1. Funkce a systémy CFMU; strategická, předtaktická, taktická činnost CFMU.
 2. Rozdělení ATM - systémová struktura; funkce systémů; vysvětlit pojmy „kapacita“, „bezpečnost“, „propustnost“, „účinnost“ ve vztahu k ATM.
 3. ATC - funkce, rozdělení, struktura. Popis činnosti ATC obecně, v rámci ČR.
 4. Systémy a komunikační nástroje používané v rámci řízení letového provozu ČR. (EUROCAT 2000, ESUP, Garex, …)
 5. ATFCM - funkce; kapacita vzdušného prostoru; řízení toku; zpracování letového plánu.
 6. ASM - funkce, členění vzdušného prostoru, efektivní využití vzdušného prostoru; strategická, předtaktická a taktická činnost; FUA - AMC, AUP, UUP.
 7. ATM koordinace - civilní, vojenská (provoz GAT, OAT).
 8. Letový plán - funkce, účel; Druhy letových plánů; Vytvoření letového plánu (OFP), předkládání FPL, využití FPL z pohledu řídícího, pilota, leteckého dopravce.
 9. Komunikace mezi CFMU a národními středisky řízení letového provozu.
 10. SES - funkce, výhody, vývoj; FAB - funkce, výhody;
 11. Projekty SESAR, NEXTGEN; porovnat, v čem jsou vzájemně odlišné; čím se odlišují od předchozích podobných projektů.
 12. Koncepce FANS; CPDLC - funkce, využití, technický popis, struktura přenosu dat; LINK2000+, ATSU, FMS, ADS - souvislost s CPDLC. Porovnání CPDLC s hlasovou komunikací.
 13. Komunikace země - země; přenos ATC zpráv; vysvětlit AFS, ATS, ATN, AFTN, CIDIN.
 14. Komunikace mezi stanovišti ŘLP; zprávy OLDI - formáty zpráv, druhy zpráv, technická specifikace zpráv.
 15. CDM - Optimalizace provozu letišť, zvyšování kapacity.
 16. Datová komunikace letadlo-země v rámci ATM; Datalink (ACARS,CPDLC, ADS,…).
 17. FDPS - funkce, zdroje informací, výstupy; vysvětlit pojmy „trajektorové vedení“, „MTCD“,
 18. Optimalizace provozu letišť, vzdušného prostoru, tratí.
 19. Efektivita letu - přesměrování letu vs. náklady na spotřebu paliva
 20. PBStránka | 2N - RNAV, RNP; vysvětlit pojmy „navigační výkonnost“, „RNP Approach“.
 21. Systémy a koncepce zvyšující propustnost a kapacitu vzdušného prostoru a letišť (4D navigace, apod.)
 22. GNSS v rámci ATM; vysvětlit souvislosti a dopad systémů jako SBAS, GBAS, GPS/GALILEO,
 23. Koncepce Free Flight; ASAS.
 24. SVS - funkce, využití, přednosti.
 25. ATM a ochrana životního prostředí