Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované otázky ke státní zkoušce z Managementu

«»
Přípona
.rar
Typ
státnicové otázky
Stažené
4 x
Velikost
3,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
8842
Poslední úprava
11.10.2016
Zobrazeno
1 295 x
Autor:
katerina.loumova
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Východiska a základní principy managementu

management = řízení (specifická aktivita - organizace logistických procesů, rozbor hospodářských výsledků, definování dílčích cílů, určení odpovědnosti za plnění úkolů, komunikace se zákazníky, hodnocení pracovníků) nebo skupina vedoucích pracovníků organizace (management společnosti zabývající se internetovým obchodem je rozdělen na 2 hlavní řídící okruhy: top management a nižší management. Zaměstnanci obchodu již nejsou zahrnuti mezi management společnosti.)

Vznik managementu
druhá polovina 18. století ve spojení s průmyslovou revolucí - vynálezy (parní stroj, telegraf, telefon, železnice) = rozmach obchodu a vznik manufaktur = potřeba řídit větší počet lidí na jednom místě = specializace (soustředění pracovníků na jednotlivou část výrobku a ne na celek) = rozšíření automatizace a zefektivnění výroby = velké množství toků materiálu strojů, lidí a zboží = potřeba řízení = počátek managementu

Vědecký management (F. W. Taylor)
• jeden z prvních ucelených přístupů k managementu, autorem je Frederic W. Taylor (1856‐1915) = taylorismus - dal vzniknout managementu jako vědě, disciplíně a oblasti studia
• = soubor principů řízení práce a výroby v dílnách = intenzifikace fyzické práce založená na její racionalizaci, při využití poznatků tehdejší vědy a techniky (předmětem jsou pracovníci, kteří by dobře obsluhovali stroje, vykonávali příkazy a měli co možná nejméně prostojů)
• lidé = zdroje (jde o přívěsky strojů a automatizované vykonavatele nařízení)
analyzováním činností lze dospět k poznání nejlepšího způsobu, jakým lze danou činnost vykonat (Jako zaměstnanec firmy Bethlehem Steel rozdělil Taylor jednotlivé činnosti do úkonů a délku jejich provádění opakovaně měřil s přesnosti na setinu vteřiny. Např. vypozoroval, že dělníci používají jednu lopatu na všechny materiály. Na základě měření navrhl různé lopaty pro různé materiály a vypočítal, že nejefektivnější bylo, pokud obsah jedné lopaty vážil právě 21,5 libry, tj. cca 10 kg.)
• vymezen čtyřmi principy (Základy vědeckého řízení z r. 1911):
1. pro každou pracovní pozici vytvořit (na základě předchozího zkoumání) pravidla pohybu pracovníků, pracovní standardy a správné pracovní podmínky (normování jednotlivých operací, plánovité a efektivní rozdělení práce a odpovědnosti mezi dělníky a vedoucí pracovníky)
2. pečlivý výběr pracovníků pro danou pozici s potřebnými schopnostmi (poprvé vyzdvihuje roli předáků, manažerů první linie, ve výrobním procesu, důraz na zručnost, výkonnost a kvalitu)
3. pečlivé školení pracovníků (jak správně práci vykonávat) a správná motivace k podílení na hledání nejlepšího způsobu realizace práce
4. podpora pracovníků důsledným plánováním jejich práce (rozdělení práce a zodpovědnosti mezi vedení a dělníky) a odstraňováním problémů, které jim stojí v cestě

hlavní Taylorovy zásady řízení = exaktnost x ustálené (a často špatné rutinní) návyky, podpora harmonie mezi dělníky x hašteření, podpora spolupráce x individuálních postupů, důraz na maximalizaci produktivity práce a výkonu, na němž je závislá hmotná odměna (peníze)

Klíčová slova:

principy managementu

organizování

komunikace

rozhodování

osobnost

manažer

marketing



Obsah:
  • Východiska a základní principy managementu
    Plánování a strategické řízení organizace
    Organizování
    Řízení lidských zdrojů
    Vedení a motivace zaměstnanců
    Kontrola
    Firemní kultura a komunikace
    Rozhodování a informace
    Podnikání a podnikatelské subjekty
    Základy českého soukromého práva
    Základy českého veřejného práva
    Moderní psychologické směry
    Osobnost manažera
    Stres a jeho zvládání
    Marketingové řízení
    Chování zákazníků
    Marketingový mix (tvorba a řízení)
    Internetový marketing