Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Studijní opora ke komplexu studijních předmětů a tematických okruhů

«»
Přípona
.pdf
Typ
skripta
Stažené
1 x
Velikost
1,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
8339
Poslední úprava
04.07.2016
Zobrazeno
1 067 x
Autor:
dana.lapackova
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Obecná pedagogika se zásadním způsobem podílí na profilu absolventa oboru Soci-ální pedagogika se zaměřením na etopedii ve studijním programu Specializace v pedagogice. Vybavuje jej nezbytnými základními poznatky pro rozvoj optimálního pedagogického myšlení pro fungování ve výchovně vzdělávací praxi výchovných a sociálně pedagogických zařízeních. Jako metadisciplína je základním fundamentem pro veškeré specializace v pedagogice.

Mají-li si studenti kromě poznatků osvojit i způsob myšlení, neboť pouze za tohoto předpokladu budou schopni využívat poznatků v praxi, je třeba, aby vedle předná-šek se průběžně seznamovali i s literaturou z daného oboru a konfrontovali různá pojetí a přístupy k pedagogické problematice. To je ve společenskovědním poznání velmi důležité, neboť tam neplatí absolutní ano, či absolutní ne. V tomto smyslu má předmět obecné pedagogiky vyzbrojit studenty rámcovými poznatky, intelektuál-ními dovednostmi a rozvinout u nich schopnost vést dialog s výchovně vzdělávací realitou, účinně do ní zasahovat, ale vidět i problémy v nových souvislostech.

Klíčová slova:

pedagogika

pedagogické vědy

zákony

principy

evaluace

pedagogická diagnostika



Obsah:
  • Základní informace 3
    Téma č. 1 předmět pedagogiky, její funkce a úkoly druhy tvořivosti 6
    Téma č. 2 pedagogický výzkum, druhy výzkumů, výzkumné metody 8
    Téma č. 3 soustava pedagogických věd 10
    Téma č. 4 výchova, její definice a úkoly, vztah k socializaci; intencionální a funkcionální působení 12
    Téma č. 5 výchova v širším a užším slova smyslu, výchova a péče, vzdělání, vyučování 14
    Téma č. 6 vzdělání, vzdělávání a vzdělanost. kritéria třídění vzdělání. funkce vzdělání 16
    Téma č. 7 teorie vzdělávání podle bertranda 18
    Téma č. 8 globalizace, postmoderna a jejich odraz v pedagogickém myšlení 20
    Téma č. 9 tradice humanismu v pedagogickém myšlení a jejich odraz ve výchovně vzdělávacích koncepcích 22
    Téma č. 10 pedagogické zákony a principy 24
    Téma č. 11 výchova a její vztah k dědičnosti a prostředí nejobecnější třídění teorií výchovy (pesimistické, optimistické a realistické) 26
    Téma č. 12 základní pedagogické kategorie (pojmy a obsahové pilíře) 28
    Téma č. 13 kategorie cíle a jeho konkretizace 30
    Téma č. 14 kategorie obsahu 32
    Téma č. 15 kategorie prostředků (metody, formy, pomůcky) 34
    Téma č. 16 kategorie podmínek 36
    Téma č. 17 kategorie evaluace a pedagogická diagnostika 38
    Téma č. 18 podstata výchovně vzdělávacího procesu a jeho zákoni-tosti 40
    Téma č. 19 činitelé výchovy: rodina, škola, ostatní výchovně vzdělávací instituce 42
    Téma č. 20 osobnost učitele a vychovatele 44
    Seznam okruhů ke zkoušce 46