Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Personalistika - studijní materiál

«»
Přípona
.pdf
Typ
skripta
Stažené
13 x
Velikost
1,0 MB
Jazyk
český
ID projektu
8085
Poslední úprava
30.05.2016
Zobrazeno
1 589 x
Autor:
dana.lapackova
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
ÚVOD

Personalistika je odborná disciplína, která představuje neodmyslitelnou součást řízení každé organizace. Je zaměřena na aktivity, jejichž obsahem je zajištění adekvátního počtu dostatečně odborně vzdělaných, talentovaných a motivovaných zaměstnanců. Prostřednictvím těchto zaměstnanců organizace dosahuje své strategické, taktické i operativní cíle.

Úkolem personalistiky je naplňování organizačních cílů prostřednictvím personálních činností, které zahrnují procesy vyhledávání, výběru a rozmísťování zaměstnanců, vytváření a analýzy pracovních míst, změn pracovního poměru a pracoviště, hodnocení zaměstnanců a řízení pracovního výkonu. Mezi další významné personální činnosti patří odměňování zaměstnanců, jejich vzdělávání, péče o ně, ale také mnohdy nedoceňovaná problematika bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Obsah personalistiky se však výčtem výše uvedených personálních činností nevyčerpává.

Úkoly personalistiky v samotných organizacích naplňují především manažeři na všech stupních řízení a personalisté, kteří v praktických podmínkách působí na samostatných pracovních místech (pozicích) nebo ve větších organizacích v personálních odděleních.
Personální činnosti realizují tím, že v rámci vymezené působnosti vedou a řídí svěřené zaměstnance k vykonávání sjednané práce a dosahování operativních, taktických a strategických cílů organizace.

Personalistika představuje v organizaci nezastupitelnou činnost, neboť lidé představují nejdůležitější faktor v činnosti organizace. Lidé se svými předpoklady, schopnostmi, dovednostmi a zručnostmi jsou nejcennějším aktivem společnosti. Proto předmětem zájmu personalistiky je člověk - zaměstnanec organizace, který je veden v roli jedince nebo jako člen týmu. Míra vedení a řízení je proměnlivá v závislosti na pracovním místě a uplatňovaných metodách řízení ze strany manažerů a personalistů. Z pohledu personalistiky je zájem o zaměstnance organizace komplexní. Zabývá se jeho rolemi, zájmy, cíli, znalostmi, dovednostmi, zručnostmi, ale vztahy k vykonávané práci, spolupracovníkům, nadřízeným (loajalitou), zákazníkům, konkurenci i společnosti jako celku.

V moderních společnostech se očekává, že manažeři společně s personalisty vybudují funkční systém personálních činností, který povede k dosažení strategických cílů organizace. To znamená, že prostřednictvím tohoto systému se zajistí dlouhodobá konkurenceschopnost, udržitelný rozvoj i potenciál spolupráce, apod. Ve vnitřním prostředí společnosti to znamená perspektivní zaměstnání, dlouhodobou stabilizaci zaměstnanců, spravedlivý příjem, dlouhodobou motivaci, vzdělávání zaměstnanců a jejich celkový personální rozvoj. Úkolem personalistiky z tohoto pohledu je zajistit dlouhodobý soulad mezi zájmy organizace a zájmy pracovníků.

Klíčová slova:

personalistika

pracovní místa

pracovní poměr

zaměstnanci

péče

vzdělávání



Obsah:
  • Úvod -6-
    1 Vznik a vývoj personalistiky -8-
    1.1 Klasický model řízení -8-
    1.2 Paternalistický model řízení -9-
    1.3 Model lidských vztahů -9-
    1.4 Humanistický model řízení -10-
    1.5 Moderní přístupy k řízení -10-
    1.6 Teorie pracovní motivace -11-
    1.6.1 Teorie instrumentalisty -11-
    1.6.2 Teorie potřeb -12-
    1.6.3 Teorie kognitivní -16-
    1.6.4 Další vybrané teorie motivace -19-
    1.7 Význam pracovních skupin a humanizace práce -20-
    2 Personální práce a personální činnosti v podniku -22-
    2.1 Pojem personalistika a její vývoj -22-
    2.2 Personalistika a personální práce -22-
    2.3 Personální činnosti -24-
    3 Vytváření a analýza pracovních míst -28-
    3.1 Pracovní místo -28-
    3.1.1 Obsah práce -28-
    3.1.2 Dělba práce -29-
    3.2 Vytváření pracovních míst -29-
    3.2.1 Mechanistický přístup -30-
    3.2.2 Motivační přístup -31-
    3.3 Analýza pracovních rolí -33-
    3.4 Analýza počtu a struktury pracovních míst -34-
    4 Vytváření pracovních míst a postup přijímání do pracovního poměru -37-
    4.1 Získávání a výběr zaměstnanců -37-
    4.2 Přijímání zaměstnanců a uzavření pracovní smlouvy -38-
    4.2.1 Vznik pracovního poměru -40-
    4.2.2 Obsah pracovní smlouvy -41-
    4.2.3 Zkušební doba -43-
    4.2.4 Druhy pracovního poměru -44-
    4.2.5 Pracovní náplň -46-
    4.2.6 Dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr -46-
    5 Základní povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance, pracovní řády -48-
    5.1 Povinnosti zaměstnavatele v souvislosti s působením zaměstnance v organizaci 48
    5.1.1 Osobní a personální evidence o zaměstnancích -49-
    5.1.2 Zásadní povinnosti a požadavky kladené na zaměstnavatele -49-
    5.1.3 Další vybrané povinnosti kladené na zaměstnavatele -50-
    5.2 Základní povinnosti zaměstnance -50-
    5.2.1 Základní povinnosti vedoucího pracovníka -51-
    5.3 Pracovní řády -52-
    5.3.1 Zásady a vytváření pracovních řádů -52-
    5.3.2 Struktura pracovních řádů -53-
    6 Změny pracovního poměru a pracoviště -54-
    6.1 Převedení zaměstnance na jinou práci -54-
    6.1.1 Povinnost zaměstnavatele převést zaměstnance na jinou práci -54-
    6.1.2 Možnost zaměstnavatele převést zaměstnance na jinou práci -54-
    6.1.3 Převedení zaměstnance na jinou práci na základě žádosti zaměstnance -55-
    6.2 Pracovní cesta -56-
    6.2.1 Náhrady cestovních výdajů -56-
    7 Pracovní doba a dovolená na zotavenou -59-
    7.1 Délka pracovní doby -59-
    7.1.1 Zkrácení stanovené týdenní pracovní doby -60-
    7.2 Práce přesčas -60-
    7.3 Noční práce a přestávky v práci -61-
    7.3.1 Druhy dovolené -62-
    8 Řízení pracovního výkonu a hodnocení zaměstnanců -64-
    8.1 Řízení pracovního výkonu -64-
    8.1.1 Proces řízení pracovního výkonu -65-
    8.2 Hodnocení zaměstnanců -66-
    8.2.1 Forma hodnocení zaměstnanců -66-
    8.2.2 Systém hodnocení zaměstnanců -67-
    8.2.3 Vedení hodnotícího rozhovoru -70-
    8.2.4 Self assessment -72-
    9 Odměňování zaměstnanců -73-
    9.1.1 Právní úprava odměňování zaměstnanců -73-
    10 Vzdělávání pracovníků (zaměstnanců) -86-
    10.1 Metody vzdělávání pracovníků a jejich použitelnost -86-
    10.2 Metody vzdělávání na pracovišti -87-
    10.3 Metody vzdělávání mimo pracoviště -87-
    10.3.1 E-learning -88-
    10.3.2 Development centrum -89-
    10.4 Vzdělání a rozvoj v systému personální práce -90-
    11 Péče o zaměstnance -91-
    11.1 Pracovní prostředí -91-
    11.1.1 Prostorové řešení pracoviště -92-
    11.1.2 Barevná úprava pracoviště -94-
    11.1.3 Mikroklimatické podmínky na pracovišti -95-
    11.1.4 Osvětlení pracoviště -95-
    11.1.5 Hluk na pracovišti -96-
    11.2 Pracovní podmínky zaměstnanců (§ 224 a násl.) -97-
    11.3 Odborný rozvoj zaměstnanců (§ 227 a násl.) -97-
    11.4 Stravování zaměstnanců -99-
    11.5 Zvláštní pracovní podmínky některých zaměstnanců -99-
    11.5.1 Úprava pracovní doby -100-
    12 Bezpečnost a ochrana zdraví při práci -101-
    12.1 Nové pojetí bozp -101-
    12.1.1 Systémový přístup k bozp -102-
    12.2 Oblasti bozp -103-
    Závěr -105-
    Seznam použité literatury -106-