| Přibližný výpočet mnohastupňového osového (axiálního) kompresoru
 
																
																Semestrální práce140 s. / 5. roč. / docx
																Osové (axiální) kompresory jsou nejpoužívanějšími kompresory u současných lopatkových strojů. Základním prvkem osového kompresoru je dvojice rotorových a statorových lopatek, které tvoří stupeň osového kompresoru. Mnohastupňový osový (axiální) kompresor sestává z několika za sebou řazených stupňů. Výhodou osového kompresoru je možnost dosáhnout vysokých stupňů stlačení při zachování vysoké kompresní účinnosti, dále nižší hmotnost kompresoru v porovnání s radiálním kompresorem stejného hmotnostní... |  | 4,3 | 3x |  | 
            
                                
                    
                        | Kontrolní výpočet tepelného oběhu jednohřídelové spalovací turbíny Mercury-50 firmy Solar
 
																
																Semestrální práce28 s. / 5. roč. / docx
																Spalovací turbíny jsou v poslední době stále častěji využívány jako špičkové zdroje elektrické energie, a to zejména díky jejich pozitivním vlastnostem v tomto ohledu. Jedná se především o krátkou dobu náběhu turbíny či kompaktní rozměry celého zařízení.Předkládaná semestrální práce se zabývá kontrolním výpočtem spalovací turbíny Mercury-50 firmy Solar, jenž je primárně určena k pohonu elektrického generátoru. Spalovací turbína se skládá z desetistupňového kompresoru, prstencové spalovací komory... |  | 3,4 | 0x |  | 
            
                                
                    
                        | Výpočet tepelného oběhu turbohřídelového LTKM
 
																
																Semestrální práce23 s. / 5. roč. / docx
																Vykonejte kontrolní výpočet tepelného oběhu spalovací turbíny (ST) NK-37 (vytvořeného na základě dvouproudového motoru NK-32) s třístupňovým nízkotlakým kompresorem, pětistupňovým středotlakým kompresorem, sedmistupňovým vysokotlakým kompresorem, prstencovou spalovací komorou, jednostupňovou vysokotlakou plynovou turbínou, jednostupňovou středotlakou plynovou turbínou, jednostupňovou nízkotlakou plynovou turbínou a čtyřstupňovou výkonovou plynovou turbínou, která pohání elektrický generátor, pro... |  | 1,6 | 1x |  | 
            
                                
                    
                        | Přibližný výpočet odstředivého kompresoru
 
																
																Semestrální práce77 s. / 5. roč. / docx
																Odstředivý (radiální) kompresor patří mezi rotační lopatkové stroje a dochází v něm ke stlačení plynného média, nejčastěji vzduchu, jež je způsobeno odstředivými rychlostmi na lopatkách kompresoru. Stlačený vzduch vystupuje z kanálu mezi dvěma lopatkami kolmo na osu otáčení rotoru, přičemž rychlost vystupujícího vzduchu je dána průměrem lopatek a rychlostí otáčení rotoru. Tyto kompresory jsou charakteristické vysokým stupněm stlačení, ale omezeným hmotnostním průtokem vzduchu.Předkládaná semestr... |  | 2,3 | 0x |  | 
            
                                
                    
                        | Přibližný výpočet jednostupňové plynové turbíny motoru BMW-003
 
																
																Semestrální práce50 s. / 5. roč. / pdf
																1 ZadáníPříklad č. 2Vykonejte přibližný výpočet jednostupňové plynové turbíny motoru BMW-003, která je spojena se sedmistupňovým osovým kompresorem pro níže uvedené hodnoty.Zadané parametry• výška letu H = 0 m• rychlost letu 0 m∙s-1• průtokové množství vzduchu Qv = 19 kg∙s-1• celkový stupeň stlačení osového kompresoru πKc = 3,1• Wek = 192,47 kJ∙kg-1• nK = nT = 9 500 min-1• úhel α3 = 22°• μ = 1,6• tlak za osovým kompresorem p2c = 0,314107 MPa• celkový tlak před plynovou turbínou p3c = 0,288978 MP... |  | 1,1 | 1x |  | 
            
                                
                    
                        | Kontrolní výpočet tepelného cyklu spalovací turbíny NK-12ST-8
 
																
																Semestrální práce26 s. / 5. roč. / pdf
																Vykonejte kontrolní výpočet tepelného oběhu spalovací turbíny (ST) NK-371 (vytvořeného na základě dvouproudového motoru NK-32) s třístupňovým nízkotlakým kompresorem, pětistupňovým středotlakým kompresorem, sedmistupňovým vysokotlakým kompresorem, prstencovou spalovací komorou, jednostupňovou vysokotlakou plynovou turbínou, jednostupňovou středotlakou plynovou turbínou, jednostupňovou nízkotlakou plynovou turbínou a čtyřstupňovou výkonovou plynovou turbínou, která pohání elektrický generátor, pr... |  | 2,6 | 0x |  | 
            
                                
                    
                        | Přibližný výpočet tepelného obehu spalovací turbíny RB-211DLE
 
																
																Studijní materiál16 s. / 5. roč. / docx
																1 ÚvodCílem přibližného výpočtu tepelného oběhu spalovací turbíny (ST) je stanovení základních parametrů proudu vzduchu a plynu v jednotlivých typických řezech ST a výpočet její hlavních parametrů, specifického výkonu Pm a specifické spotřeby paliva cm. Přibližný výpočet tepelného oběhu je proveden při činnosti ST s maximálním režimem, na zemi, při M = 0 a H = 0 m.2 ZadaníProveďte výpočet tepelného oběhu ST RB-211 pro zadané hodnoty. Při výpočtu vycházejte z předpokladu, že ST pracuje s maximáln... |  | 3,0 | 0x |  | 
            
                                
                    
                        | Návrh plynové turbíny - letecký turbokompresorový motor
 
																
																Semestrální práce57 s. / 5. roč. / pdf
																1. Proudový motor VK-1Ihned po skončení druhé světové války vyrobil Sovětský svaz kopie první generace německých motorů Junkers 004 a BMW 003, které byly pokročilé konstrukce, ale nízké životnosti. Nízká životnost byla způsobena především nedostatkem drahých materiálů, které mělo Německo během války k dispozici. Poté, v roce 1946, Sovětský svaz získal od britského premiéra Clementa Attleeho povolení k nákupu 40 motorů Rolls-Royce Nene. Tento motor byl v sovětském svazu rozebrán a bez licence oko... |  | 2,8 | 1x |  | 
            
                                
                    
                        | Kontrolní výpočet tepelného cyklu leteckého motoru PW 120
 
																
																Semestrální práce17 s. / 5. roč. / docx
																1.1. Letadlo ATR 42-300Motor Pratt and Whitney Canada 120 byl a je stále používán na dvoumotorovém letounu ATR 42. Letadlo je určené především pro kratší regionální lety, nikoliv pro lety dálkové mezikontinentální. Poprvé bylo vyrobeno roku 1984 a jeho výroba byla ukončena roku 1996, kdy nastoupily na scénu modernější verze tohoto letadla [2]. Vzniklo za spolupráce italské a francouzské společnosti Aérospatiale a ALENIA. Jeho název je odrazem jeho použití. Zkratka ATR stojí pro: Aerei di Transpo... |  | 0,6 | 0x |  | 
            
                                
                    
                        | Kontrolní výpočet tepelného oběhu turbohřídelového vrtulníkového motoru GTD-350
 
																
																Semestrální práce23 s. / 5. roč. / docx
																2 ZadáníVykonejte kontrolní výpočet základních parametrů tepelného oběhu turbohřídelového vrtulníko¬vého motoru GTD - 350 se smíšeným osmistupňovým axiálně radiálním kompresorem, trubkovou protiproudovou spalovací komorou, jednostupňovou plynovou turbínou kompresoru a dvoustupňovou volnou plynovou turbínou pro níže uvedené parametry:2.1 Zadané parametryVýška letu H = 0 m; Rychlost letu c0 = 0 m.s-1;Průtokové množství vzduchu přes motor Qv = 2,19 kg.s-1;Celkový stupeň stlačení kompresoru πKc = 6,... |  | 2,4 | 1x |  | 
            
                                
                    
                        | Kontrolní výpočet radiálního kompresoru SAPHIR-5
 
																
																Semestrální práce35 s. / 5. roč. / docx
																1. Rešerše1.1. APU Saphir-5APU (Auxiliary power unit) Saphir-5 je malý proudový motor, který je používán pro nastartování hlavního motoru natlakovaným vzduchem přes vzduchový spouštěč SV-25TL. Je to autonomní zdroj elektrické energie. Jeho hmotnost je 41 kg a rozsah pracovních teplot se pohybuje od -40°C do +60°C. Je dodáván nezávisle na motoru. Využití se mu dostalo především pro motor AI-25 v letounu L-39 Albatros. Na obrázku 1 můžeme vidět APU v řezu spolu s jeho provozními soustavami.1.2. Pr... |  | 1,9 | 3x |  | 
            
                                
                    
                        | Přibližný výpočet radiálního kompresoru GTD-350
 
																
																Semestrální práce34 s. / 5. roč. / docx
																1. Rešerše1.1. Vrtulník Mil Mi-2Zadaný motor GTD-350 byl vyvinut na počátku 60. let pro sovětské vrtulníky Mi-2, známé také pod kodovým označením NATO - Hoplite. Jde o přímého nástupce vrtulníku Mi-1. Mi-2 je lehký dvoumotorový víceúčelový vrtulník s třílistým nosným rotorem a dvoulistým tlačným vyrovnávacím rotorem. Oproti svému předchůdci je vrtulník Mi-2 vybaven 2 turbohřídelovými motory, které mají podstatně vyšší výkon než pístové motory u typu Mi-1 a umožnuje tak přepravu osmi cestujících ... |  | 1,4 | 3x |  | 
            
                                
                    
                        | Přibližný výpočet jednostupňové plynové turbíny
 
																
																Semestrální práce60 s. / 5. roč. / pdf
																ZadáníVykonejte přibližný výpočet jednostupňové plynové turbíny, která je spojená s osmistupňovým osovým kompresorem pro níže uvedené hodnoty.Zadané parametre- výška letu H = 0 m,- rychlost letu 0 m.s-1,- průtokové množství vzduchu Qv = 19,5 kg.s-1,- celkový stupeň stlačení osového kompresoru πKc = 3,1,- Wek = 192,47 kJ.kg-1,- nK = nT = 8 700 min-1,- úhel α3 = 22°,- μ = 1,6,- tlak za osovým kompresorem p2c = 0,3141075 MPa,- celkový tlak před plynovou turbínou p3c = 0,2889789,- celkový stupeň exp... |  | 2,3 | 1x |  | 
            
                                
                    
                        | Přibližný výpočet odstředivého kompresoru motoru „M-701“
 
																
																Semestrální práce14 s. / 5. roč. / docx
																ZadáníVykonejte přibližný výpočet odstředivého kompresoru motoru „M-701" pro zadané parametry.Použité symboly a hodnoty veličinZkratkyOK oběžné kolo; BLD bezlopatkový difuzor; LD lopatkový difuzorZadané veličiny a konstantní parametry vzduchuπ_Kc=4,34 [1] celkový stupeň stlačení kompresoruQ_v=16,7 [kg∙s^(-1) ] hmotnostní průtokové množství vzduchuη_Kc=0,79 [1] účinnost kompresoru celkováH=0 [m] výška letuc_0=0 [m∙s^(-1)] rychlost letuν=D_1i/D_1e =0,35 [1] náběhový poměrβ=c_2r/u_2 =0,28 [1] poměr... |  | 0,1 | 0x |  | 
            
                                
                    
                        | Přibližný výpočet sedmistupňového osového kompresoru jednoproudového leteckého turbokompresorového motoru BMW-003
 
																
																Semestrální práce63 s. / 5. roč. / pdf
																1 ZadáníPříklad č.2Proveďte přibližný výpočet sedmistupňového osového kompresoru jednoproudovéholeteckého turbokompresorového motoru BMW-003 pro zadané parametry:• průtočné množství vzduchu Qv = 19 kg∙s-1,• celkový stupeň stlačení osového kompresoru πkc = 3,1,• celková účinnost osového kompresoru ηkc = 0,78,• maximální otáčky nmax. = 9 500 min.-1,• výška letu H = 0 m,• rychlost letu 0 m∙s-1,• z tabulek MŠA p0 = 0,1013 MPa,• z tabulek MŠA T0 = 288,15 K,• střední práce stupně Wst., str. = 33 kJ∙kg... |  | 1,3 | 0x |  | 
            
                                
                    
                        | Návrh mnohostupňového axiálního kompresoru
 
																
																Semestrální práce56 s. / 5. roč. / docx
																1. Rešerše1.1. Vrtulník Mil Mi-2Zadaný motor GTD-350 byl vyvinut na počátku 60. let pro sovětské vrtulníky Mi-2, známé také pod kodovým označením NATO - Hoplite. Jde o přímého nástupce vrtulníku Mi-1. Mi-2 je lehký dvoumotorový víceúčelový vrtulník s třílistým nosným rotorem a dvoulistým tlačným vyrovnávacím rotorem. Oproti svému předchůdci je vrtulník Mi-2 vybaven 2 turbohřídelovými motory, které mají podstatně vyšší výkon než pístové motory u typu Mi-1 a umožnuje tak přepravu osmi cestujících ... |  | 2,0 | 1x |  | 
            
                                
                    
                        | Přibližný výpočet radiálního kompresoru
 
																
																Semestrální práce31 s. / 5. roč. / docx
																Odstředivý (radiální) kompresor patří mezi rotační lopatkové stroje a dochází v něm ke stlačení plynného média, nejčastěji vzduchu, jež je způsobeno odstředivými rychlostmi na lopatkách kompresoru. Stlačený vzduch vystupuje z kanálu mezi dvěma lopatkami kolmo na osu otáčení rotoru, přičemž rychlost vystupujícího vzduchu je dána průměrem lopatek a rychlostí otáčení rotoru. Tyto kompresory jsou charakteristické vysokým stupněm stlačení, ale omezeným hmotnostním průtokem vzduchu.Tato semestrální pr... |  | 0,7 | 2x |  | 
            
                                
                    
                        | Výpočtové cvičení - Přibližný výpočet plynové turbíny
 
																
																Výpočet96 s. / 5. roč. / doc
																ÚvodCílem výpočtu osové plynové turbíny je stanovení středních parametrů proudu plynu ve stupni osové turbíny LTKM a výpočet hlavních rozměrů stupně plynové turbíny včetně návrhu profilové mříže plynové turbíny na středním průměru a kontroly ztrát ve statorové a rotorové mříži. Návrh rotorové lopatky je realizovaný formou výpočtu rychlostí a reakce na vnitřním, středním a vnějším průměru.ZadáníVykonejte přibližný výpočet plynové turbíny LTKM, která bude spojena s jednostupňo-vým odstředivým komp... |  | 16,4 | 0x |  | 
            
                                
                    
                        | Odstředivý kompresor jednoproudového leteckého turbokompresorového motoru MD-120
 
																
																Semestrální práce45 s. / 5. roč. / pdf
																Vykonejte přibližný výpočet oboustranného odstředivého kompresoru jednoproudového leteckého turbokompresorového motoru „MD-120“ pro zadané parametry:• průtokové množství vzduchu (pro celé oběžné kolo) Qv = 2,1 kg∙s-1• celkový stupeň stlačení odstředivého kompresoru πKc = 7• celková účinnost odstředivého kompresoru ηKc = 0,79• otáčky n = 52 000 min-1• výška letu H = 0 m• rychlost letu c0 = m∙s-1• c1u = 42 m∙s-1 (vstup s rozvířením)• T0 = 288 K• c1a = 140 m∙s-1• v = 0,35 |  | 4,0 | 0x |  | 
            
                                
                    
                        | Přibližný výpočet plynové turbíny
 
																
																Semestrální práce59 s. / 5. roč. / docx
																Ihned po skončení druhé světové války vyrobil Sovětský svaz kopie první generace německých motorů Junkers Jumo 004 a BMW 003, které byly pokročilé konstrukce, ale nízké životnosti. Nízká životnost byla způsobena především nedostatkem drahých materiálů, které mělo Německo během války k dispozici. Poté, v roce 1946, Sovětský svaz získal od britského premiéra Clementa Attleeho povolení k nákupu 40 motorů Rolls-Royce Nene. Tento motor byl v sovětském svazu rozebrán a bez licence okopírován. Tato kop... |  | 3,0 | 2x |  | 
            
                                
                    
                        | Vypracované otázky z předmětu Plynové turbiny a turbokompresory
 
																
																Vypracované otázky10 s. / 5. roč. / pdf
																1) popište průběh změny parametrů vzduchu při průtoku přes stupeň RKLopatky rotora odstredivého kompresora pôsobia na častice vzduchu, ktoré sú stlačované a urýchľované. Na výstupe z obežného kolesa OK má vzduch omnoho vyššiu absolútnu rýchlosť, vyšší tlak a vyššiu teplotu.2) ideální a skut. expanze plynu na stupni plynové turbíny v „p-V“ a „T-s“3) popište rozdělení leteckých turbohřídelových motorů- Turbovrtulové - za PT je další, tzv. voľná (hnací) PT, kde pokračuje expanze. Získaná mech. en. ... |  | 1,9 | 0x |  | 
            
                                
                    
                        | Přibližný výpočet osového kompresoru
 
																
																Semestrální práce62 s. / 5. roč. / pdf
																ZadáníVykonejte návrh osového kompresoru pro zadané parametry.Zadané hodnoty osového kompresoru- rychlost letu……………………………………………………………………………………………………c0=0 m/s- výška letu…………………………………………………………………………………………………..………H=0 m- průtokové množství vzduchu skrz osový (axiální) kompresor…………………….Qv=2,19 kg/s- celkový stupeň stlačení osového (axiálního) kompresoru………………………………..πKc=2,85- celková účinnost osového (axiálního) kompresoru…………………………………………….ηKc=0,9Postup výpočtuZadané parametry vzduchup0 =101325,2 Pa... |  | 2,2 | 0x |  | 
            
                                
                    
                        | Výpočet tepelného oběhu turbohřídelového LTKM
 
																
																Seminární práce12 s. / 5. roč. / docx
																Vykonejte kontrolní výpočet tepelného oběhu dvouhřídelové lodní spalovací turbíny (ST) General Electric LM 2500 (vytvořeného na základě dvouproudového motoru CF6-6) se 16stupňovým kompresorem, prstencovou spalovací komorou, 2stupňovou plynovou turbínou kompresoru a 6stupňovou výkonovou plynovou turbínou, která pohání elektrický generátor, pro níže uvedené podmínky. Vypočítejte základní parametry proudu vzduchu a plynu v jednotlivých typických řezech ST, specifický výkon Pm, efektivní výkon Pe a ... |  | 0,8 | 0x |  | 
            
                                
                    
                        | Kontrolní výpočet tepelného oběhu spalovací turbíny „NK-12ST-8“
 
																
																Semestrální práce10 s. / 5. roč. / docx
																Vykonejte kontrolní výpočet tepelného oběhu spalovací turbíny (ST) NK-12ST-8 (vytvořeného na základě turbovrtulového motoru NK-12) se 14stupňovým kompresorem, prstencovou spalovací komorou, 3stupňovou plynovou turbínou kompresoru a jednostupňovou výkonovou plynovou turbínou, která pohání odstředivý kompresor pro stlačování plynu v plynovodech, pro níže uvedené podmínky. Vypočítejte základní parametry proudu vzduchu a plynu v jednotlivých typických řezech ST, specifický výkon Pm, efektivní výkon ... |  | 0,2 | 0x |  | 
            
                                
                    
                        | Přibližný výpočet mnohostupňového osového (axiálního) kompresoru
 
																
																Výpočet99 s. / 5. roč. / docx
																Cílem výpočtu mnohostupňového osového (axiálního) kompresoru je stanovení středních parametrů proudu vzduchu v jednotlivých podzvukových stupních osového kompresoru LTKM a výpočet hlavních rozměrů stupně, včetně návrhu profilové mříže na středním průměru. Návrh rotorové lopatky je realizovaný formou výpočtu rychlostí a Machových čísel na vnitřním, středním a vnějším průměru. |  | 11,6 | 0x |  | 
            
                                
                    
                        | Přibližný výpočet axiálního kompresoru
 
																
																Semestrální práce104 s. / 5. roč. / docx
																Vykonejte přibližný výpočet axiálního kompresoru turbovrtulového motoru M-601B pro zadané parametry:H=0 [m] výška letuc_0=0 [m s^(-1)] rychlost letuQ_v=3,15 [kg s^(-1)] průtokové množství vzduchuπ_Kc=1,97 [-] celkový stupeň stlačení osového kompresorun_max=36 660 [min^(-1) ] maximální otáčky osového kompresoruη_Kc=0.86 [-] celková účinnost osového kompresoruW_(st,str)=33 [kJ kg^(-1)] celkový tlak za osovým kompresoremσ_v=0.98 [-] součinitel zachování celkového tlaku ve vstupní soustavě kompresor... |  | 2,6 | 0x |  | 
            
                                
                    
                        | Přibližný výpočet odstředivého kompresoru
 
																
																Seminární práce20 s. / 3. roč. / docx
																Vykonejte přibližný výpočet jednostranného odstředivého kompresoru jednoproudového leteckého turbokompresorového motoru „Goblin 4“ pro zadané parametry: |  | 0,4 | 2x |  |