Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí

«»
Přípona
.doc
Typ
bakalářská práce
Stažené
1 x
Velikost
0,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
2744
Poslední úprava
02.01.2014
Zobrazeno
1 371 x
Autor:
cookiecrisp
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Když se autorům otevřela na začátku devadesátých let dvacátého století možnost psát svobodně o nejrůznějších tématech, objevilo se
na trhu postupně narůstající množství publikací o alternativních možnostech výchovy a vzdělávání. Tato produkce odrážela zájmy a potřeby té doby, počínající změny v oblasti výchovy a vzdělávání a první kroky
k transformaci školy. Označení alternativní školy se ujalo a bylo běžně používáno nejen pro nejčastěji popisovanou pětici reformních koncepcí waldorfské, montessoriovské, daltonské, freinetovské a jenské školy, ale i pro všechny ostatní školy běžného typu, které se ve své pedagogické činnosti něčím odlišovaly od běžných škol standardních. Zvýšený zájem české pedagogické veřejnosti o nové přístupy k výchově a vyučování byl doprovázen polemikou odborníků, kteří se snažili usměrnit používání názvu alternativní tak, aby odpovídalo historickému vývoji pedagogiky.
Současná publikační pedagogická produkce odráží situaci postupného útlumu zájmu o všechno, co je dosud označováno jako alternativní a příklon k principiální inovaci vzdělávacího systému, která představuje stěžejní pedagogické téma současnosti. Zásadní změny, sledující anticipační edukační cíle, jsou vedeny směrem k posílení autonomie zúčastněných subjektů, institucí a organizací i učících se jednotlivců. Stávající struktura hodnot, představ a postupů, vyjadřující původní paradigma, je nahrazována jiným pohledem na podobu českého vzdělávání a výchovy. Ten je doprovázen změnami ve všech úrovních školské struktury včetně pregraduálního vzdělávání studentů učitelství. Praxe současně ukazuje, že edukační principy, metody, formy a kon¬cepce, které mají původ v reformní pedagogice, nejsou přežilou záležitostí a ožívají v moderním hávu např. v rámcových vzdělávacích programech. Proto jsme považovali za nutné je připomenout a uvést v kontextu s některými později vytvořenými programy.
Některé skutečnosti se v textu objevují v několika různých souvislostech. Studijní text má sloužit jako inspirace učitelům, kteří jsou si vědomi historických souvislostí vývoje pedagogických věd i studentům učitelství, kteří mají zájem učit se, srovnávat, kriticky třídit základní informace a na jejich základě vytvářet svůj vlastní pedagogický koncept.

Klíčová slova:

pedagogika

vzdělávaní

výchova

prax

školstvo



Obsah:
  • Úvod (J. Svobodová ) 4
    1. Historie reformních pedagogických myšlenek
    1.1 Reformní pedagogika ve světě (J. Svobodo-vá) 5
    1.2 Reformní pedagogika v Československu (J. Svobodo-vá) 12
    1.3 Směry a tendence ve světové pedagogice druhé poloviny 20. století (J. Svobodo-vá) 18
    2. Obecné koncepce a metody ve výchově a vzdělávání
    2.1 Otevřená škola (H. Hor-ká) 22
    2.2 Projektová výuka (J. Kratochvílo-vá) 25
    2.3 Dramatická výchova (M. Pavlovská) 31
    2.4 Angažované učení (H. Hor-ká) 34
    3. Vybrané edukační programy
    3.1 Škola podporující zdraví - rozvojově preventivní program pro každou školu (J. Svobodo-vá) 36
    3.2 Step by step - vzdělávací program “Začít spolu“ (H. Filo-vá) 38
    4. Reformní pedagogické koncepce v teorii a praxi
    4.1 Waldorfské školy (M. Pol) 39
    4.2 Marie Montessoriová a její pedagogický koncept (T. Ja-ník) 42
    4.3 Pedagogika Célestina Freineta v teorii a praxi (T. Janík) 44
    4.4 Výuka podle daltonského plánu (A. Polák, J. Val-la) 45
    4.5 Jenský plán (R. Pospíšil) 47
    5. Aktuální problémy výchovy a vzdělávání
    5.1 Domácí vzdělávání jako jeden ze způsobů individuálního vzdělávání (S. Stře-lec) 49
    5.2 Inteligence, talent a nadání jako atributy žáků v současném vzdělávacím systému (J. Škrabánko-vá) 50

Zdroje:
  • EYNON, R.; WALL, D. Přístupy založené na kompetencích. Diskuse problémů pro skupiny odborníků. Journal of Further Higher Education, 2002, č. 4, s. 317-325.
  • ERTMER, P. Odpovědný projekt výuky - podpora jeho přijetí a proces změny. Educational Technology, 2001, č. 6, s. 33-38.
  • FUNDA, O. A. Učitelovo sebevzdělávání. Pedagogika, 1995, č. 1, s. 2.
  • GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997.
  • MAŇÁK, J. Učitel dnes a zítra. Universitas, 1991, č. 4, s. 15-18.
  • MÖNKS, F. J. Development of gifted children: the issue of identification and programming. In: Mönks, F. J.; Peters, W.A.M (Eds.), Talent for the future. The Nederlands, Van Gorcum, 1986.
  • Národní program rozvoje vzdělávání v České republice. (Bílá kniha). Praha: MŠMT, 2001 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Informace a dokumenty 2004. MŠMT, 2004.
  • RENZULLI, J.S. The three-ring conception of giftedness: a developmetal model for creative productivity. In: Sternberg, R.J., Davidson, J.E., (Eds.): Conceptions of giftedness. Cambridge: Cambridge Universi-ty Press, 1986, s. 53-92.
  • RUISEL, I. Základy psychologie inteligence. Praha: Portál, 2000.
  • TANNENBAUM, A.J. Gifted children: Psychological and educational perspectives. New York: MacMillan, 1983.