Popis:
		1. Povaha, smysl a definice pojmu management
Management
je proces systematického provádění všech manažerských funkcí a efektivního využití všech zdrojů podniku ke stanovení a dosažení podnikových cílů
Funkce managementu
a) plánování
b) organizování
c) řízení lidských zdrojů
d) vedení
e) kontrolování
f) rozhodování
Bližší charakteristiky jednotlivých funkcí - viz další otázky.
Pojmy ze skript*************************************************
Vědní obor
Vliv interdiscipliny
Praxe managementu
Management - synonymum pro různé pojmy
Vývoj managementu - teritoriální rozdíly
Definice pojmu management podniku
****************************************************************
2. Řízení podniku v turbulentní době
Turbulentní doba
- nespojitá, tekoucí doba
- neustálé změny, chaos, neurčitost
Řízení v turbulentní době
- způsob permanentní inovace řízení
- podnik nelze řídit jako v minulosti (důraz na postup, postup dle plánu), ale vyžaduje řízení incentivní (motivace a stimulace pracovníků a prac. kolektivů)
- změny v okolí jsou tak rozsáhlé, že nikdo nemůže vystačit s dosavadními postupy
- stimulace je soubor vnějších podnětů a pobídek s cílem usměrňovat jednání pracovníků a působit na jejich motivaci
- nutnost neustále se učit novému
- vítězství přinesou podniky s malými útvary motivované k dosažení cílů
Modely řízení v turbuletní době s ohledem na strategii
1. Plánovací model
- na základě známých trendů usuzujeme na budoucnost
- databáze plánování poskytuje přesná čísla - provádíme analýzu a na strategii, která je syntetická = prognoza diskontinuity je  neobyčejně těžká
2. Vizionářský model
- založen na určení cíle a vypracování vize, které se blížíme, i  když jsme nuceni dělat kompromisy
- ihned v počátku je nutné zavrhnout striktní plánování
3. Učící se model
= metoda pokusů a omylů
- neustálé učení se s okamžitým jednáním jako reakce na vzniklou situaci
- optimální model turbulentního řízení, neboť dovede pružně reagovat na nové měnící se podmínky, podnikání v podniku
Představitel řízení v turbulentní době - Mintzberg
Praktické provádění řízení podniku v turb. době - McCormick
		
        
    
    Klíčová slova:
		
		  		  management
		  		  turbulentní doba
		  		  úkoly
		  		  stimuly
		  		  efektívni kontrola
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- 1. Povaha, smysl a definice pojmu management
 2. Řízení podniku v turbulentní době
 3. Podnik ve vnějším prostředí
 4. Profil a osobnost manažera
 5. Charakterizujte a definujte základní manažerské funkce
 6. Management ve vývoji - klasifikace a stručný popis myšlenkových směrů managementu
 7. Uveďte členění rozhodovacích procesů do fází a charakterizujte náplň těchto fází
 8. Uveďte pojetí rizika a charakterizujte odlišnosti rozhodování za jistoty, rizika a nejistoty. Uveďte příklady těchto rozhodovacích procesů
 9. Charakterizujte způsoby členění organizačních struktur
 10. Vysvětlete základní principy divizionálního uspořádání
 11. Vrcholové vedení akciových společností
 12. Vysvětlete funkce komunikace v organizaci
 13. Zhodnoťte jednotlivé komunikační formy
 14. Jaké jsou hlavní faktory účinnosti komunikace a předpoklady jejího zvyšování?
 15. Charakterizujte lidské faktory v řízení a vysvětlete význam motivace v podniku
 16. Popište McGregorovu teorii X a Y a naznačte její praktické aplikace
 17. Popište kroky základního kontrolního procesu
 18. Charakterizujte a vysvětlete požadavky na efektivní kontrolu.
 19. Podstata a význam manažerského plánování, struktura plánovacího procesu podniku, hlavní pojmy a vztahy
 20. Charakterizujte plánování podle cílů, hiearchie cílů a typy plánů