Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Stručné dějiny pedagogiky

«»
Přípona
.doc
Typ
studijní materiál
Stažené
10 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
9685
Poslední úprava
20.02.2017
Zobrazeno
1 571 x
Autor:
clean.bandit
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. POČÁTKY VÝCHOVY - STAROVĚK
a) Vznik výchovy
- vychází z biologických, psychologických a sociálních okolností
- výchova v prvobytné společnosti = skupinový způsob života + dělba práce (žena=domácnost, muž=lovec)
- po rozpadu prvobytné společnosti vznikla sociální diferenciace = (4 tis. let př.n.l.) Egypt, Mezopotámie, Persie (absolutní panovník + otroci) - školy byly při chrámech a na panovnických dvorech
- učila se pouze vybraná vrstva (písmo, základní vědění, medicína, stavebnictví, vojenství)

b) Antické Řecko
SPARTA - státní vojenská výchova pro chlapce (důraz na tělesnou stránku)
ATHÉNY - kalokagathia (ideál krásy a dobra) -soukromé školy i pro dívky
- měli komplexnější model výchovy
SOFISTÉ - soukromí učitelé
SOKRATES - učení o mravní dokonalosti (moudrost), žáci sami hledali řešení (Sokratovská metoda)

Klíčová slova:

výchova

pedagogika

renesance

starověk

středověk

novodobá česká škola

reformismus

sovětská pedagogika



Obsah:
  • 1. POČÁTKY VÝCHOVY - STAROVĚK
    a) Vznik výchovy
    b) Antické Řecko
    c) Římská výchova
    d) Křesťanství
    2. STŘEDOVĚK - PRÁH NOVOVĚKU
    a) Středověk
    b) Renesanční pedagogika
    c) Pedagogika (proti)reformační
    3. PEDAGOGICKÉ MYŠLENÍ 19. A 18. STOLETÍ
    a) Pedagogický odkaz J. A. Komenského
    b) Anglický pedagogický systém J. Locka
    c) Francouzská pedagogika
    d) Německá pedagogika
    e) Pedagogika v USA
    4. PEDAGOGIKA 19. STOLETÍ
    a) Johann Heindrich Pestalozzi
    b) Německá pedagogika
    c) Francouzská pedagogika 19. Století
    d) Ruská pedagogika 19. Století
    e) Italská pedagogika 19. Století
    f) Anglosaská pedagogika - přelom 19. a 20. století
    3. PEDAGOGICKÉ SMĚRY 20. STOLETÍ
    a) Reformismus + experimentální pedagogika
    b) Psychologicky + sociologicky orientované směry
    c) Pedagogika existencialistická, neotomistická, duchovědná
    d) Sovětská pedagogika
    e) Antiautoritativní pedagogika
    f) Postmodernismus a výchova
    g) Alternativní školy
    4. NOVODOBÁ ČESKÁ ŠKOLA + PEDAGOGIKA
    a) Proměny českého školství
    b) Počátky a rozvoj české pedagogiky v 19. století
    c) Česká pedagogika 20. století