Popis:
		Koncepce rozvoje malého a středního podnikání na období 2007 - 2013
1. Úvod
Malí a střední podnikatelé hrají významnou úlohu při vytváření nových pracovních příležitostí a všeobecně působí jako faktor sociální stability a ekonomického rozvoje. Evropská unie považuje tento sektor za páteř evropské ekonomiky a hybnou sílu inovací, zaměstnanosti a sociální integrace. Česká republika se již stala zemí, ve které má další charakter vývoje sektoru malého a středního podnikání, vzhledem k jeho významu v ekonomice, podstatný dopad na celkový ekonomický a tím i sociální vývoj země a jednotlivých jejich regionů.
Jestliže se 90. léta minulého století vyznačovala do značné míry důrazem na kvantitativní aspekty rozvoje malého a středního podnikání, je zejména období po vstupu České republiky do Evropské unie spojeno s rostoucí potřebou posilování kvality sektoru malých a středních podnikatelů. Tato kvalita je vyjádřena v jejich schopnosti obstát v konkurenci na lokálním, národním i mezinárodním trhu nikoliv pouze v důsledku levné pracovní síly a práce ve mzdě, ale i v důsledku rostoucí efektivnosti podnikatelské činnosti, schopnosti poznat a flexibilně reagovat na podnikatelské příležitosti.
Druhá polovina tohoto desetiletí a nepochybně i další léta budou obdobím, ve kterém bude nutné podpořit a urychlit ty změny v sektoru malých a středních podnikatelů, které jsou potřebné k zachování a zvýšení jeho konkurenceschopnosti. Zvláštní význam má v tomto směru podpora směřující k posilování a rozšiřování skupiny podniků střední i menší velikosti schopných pozitivně reagovat na výzvy, které s sebou přináší značný objem zahraničních investic uskutečněných v České republice do oborů vyžadujících vysoké inovační tempo a globalizační tendence. Neméně důležitý však bude i další rozvoj malého a středního podnikání v oborech vytvářejících potřebnou diverzifikaci struktury ekonomiky, zaměstnanost na lokální úrovni a kvalitu života spojenou s dostupností služeb poskytovaných tuzemskými podnikateli. Specifickým problémem, jehož intenzita poroste směrem ke konci období, na které je koncepce formulována, bude otázka zajištění převodů živností i větších podniků na nové podnikatele. S tím je spojená potřeba posilování sklonu k podnikavosti jako přirozené i záměrně rozvíjené vlastnosti a schopnosti.
		
        
    
    Klíčová slova:
		
		  		  podpora malého a středního podnikání
		  		  podnikatelské prostředí
		  		  koncepce
		  		  jednotlivé oblasti
		  		  infrastruktura
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- 1. Úvod 3
 2. Výsledky realizace Koncepce podpory malého a středního 3
 podnikání v letech 2005 - 2006
 2.1 Výsledky realizace opatření ke zlepšení podnikatelského prostředí 4
 2.2 Zlepšování a rozvoj infrastruktury pro rozvoj podnikání 4
 2.3 Přímé podpory pro malé a střední podniky 5
 3. Výchozí stav malého a středního podnikání v ČR 6
 3.1 Charakteristika sektoru malých a středních podnikatelů 6
 3.2 Podnikatelské prostředí 6
 3.3 Silné a slabé stránky malého a středního podnikání 7
 3.3.1 Podnikatelské prostředí 8
 3.3.2 Konkurenceschopnost malých a středních podniků 9
 4. Koncepce rozvoje malého a středního podnikání v letech 2007-2013 10
 4.1 Vize sektoru malého a středního podnikání 10
 4.2 Cíle Koncepce 10
 5. Směry realizace Koncepce v jednotlivých oblastech 11
 5.1 Zlepšování podnikatelského prostředí 11
 5.2 Rozšiřování a zkvalitňování infrastruktury pro rozvoj malého 12
 a středního podnikání
 5.3 Přímá podpora malým a středním podnikatelům 13
 5.4 Nástroje přímé podpory podnikatelů a rozvoje infrastruktury podnikání 14
 a jejich financování
 6. Způsob realizace Koncepce 15
 7. Financování 15