Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované státnicové otázky z okruhu Teorie kultury

«»
Přípona
.rar
Typ
státnicové otázky
Stažené
7 x
Velikost
1,8 MB
Jazyk
český
ID projektu
9801
Poslední úprava
06.03.2017
Zobrazeno
1 182 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1) Pedagogika a její význam, význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxi

Pedagogika
- je společenská věda - (z řec. paidagógos - pův. otrok, který doprovázel syna svého pána do školy a pečoval o něj; později převzala latina jako paedagogus - posun k významu učitel, vychovatel).
- věda a výzkum zabývající se vzděláním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti. V zahraničí se používá pojem - pedagogická věda.

Pedagogická teorie a její zdroje
Pedagogická teorie se utvářela po celá staletí. Pedagogická teorie se utvářela z několika zdrojů:
1. Tradice a zkušenosti - v rodinách a společnosti. Často byly písemně zaznamenávány.
2. Poznatky příbuzných společenských věd - filosofie, psychologie, sociologie apod.
3. Současné empirické (zkušenostní) poznatky
4. Vědecké současné zkoumání

Význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxi
Pedagogická teorie

- představuje poznatkovou základnu pro pedagogickou praxi. Pedagogická teorie pomáhá k praktickému rozvíjení a institucionalizaci vzdělávacího systému na vědeckém základě v souladu s aktuálními poznatky příbuzných věd.
Prakticismus
- pedagogiku nelze odvíjet jednostranně pouze od praktické zkušenosti, ani jen z teoretických poznatků. Pedagog by měl mít svůj individuální pedagogický systém založený na teoretických znalostech, vlastních zkušenostech a osobních předpokladech
- konfrontací teorie se skutečností si pedagog tvoří své pedagogické vědomí. Toto vědomí se po celý profesní život pedagoga vyvíjí. V praxi se setkáváme se situacemi, kdy i lidé, kteří nikdy pedagogiku nestudovali, mají v činnostech souvisejících s výchovou a vzděláváním velmi dobré výsledky
- důležitou roli zde sehrává jejich pedagogický talent. Na druhé straně ale i ti, kteří takovým výjimečným talentem neoplývají, mohou dosáhnout díky znalostem pedagogické teorie velmi dobrých výsledků.

Klíčová slova:

teorie kultury

antropologie

náboženství

ekologie

hospodářství

manželství

společnost

teorie státu



Obsah:
  • 1. Předmět, kulturní a sociální antropologie, základní pojmy
    2. Ekologie a hospodářství
    3. Náboženství a rituál
    4. Studium kultury a jeho metody, rané teorie kultury
    5. Od Benedictové k Lévi-Straussovi - Od konfiguracionismu ke strukturalismu
    6. Teorie kultury na začátku 21. století
    7. Základní funkce manželství a typologie rodiny
    8. Komparace a historický vývoj rodiny a příbuzenských forem v semitských a antických společnostech
    9. Pojetí manželství a rodiny v dějinách západní Evropy
    10. Základní subsistenční formy společnosti
    11. Teorie složitých společností a civilizací
    12. Základní teorie státu
    13. Jazyk jako předmět kulturních studií, prostředky, typologie a struktura jazyka
    14. Studium národa: identita versus ideologie
    15. Sebeurčení skrze jazyk a národ v dnešním světě
    16. Město, vesnice, krajina
    17. Vznik a vývoj městského života v západní kultuře
    18. Vesnické formy osídlení
    19. Právní tvary
    20. Atributy práva
    21. Pojem práva v antropologii
    22. Pojetí interkulturní psychologie
    23. Základní pojmy interkulturní psychologie
    24. Psychologické problémy akulturace a adaptace
    25. Obecné zdroje identity etnických menšin a jejich konstituování v Evropě
    26. Historie národnostních menšin v českých zemích a jednotlivé etnické menšiny v ČR v současnosti
    27. Legislativní postavení etnických menšin v ČR a EU