Vypracované státnicové otázky z okruhu Mikroekonomie
		
		
		
		Popis:
		1. Základní elementy trhu
1.1 Ekonomie a ekonomika
Ekonomie je vědou, která usiluje o poznání velmi široké a velmi důležité oblasti života člověka a lidské společnosti. 
Definice: Ekonomie je vědou, která studuje způsob, jakým lidé používají vzácné, omezené zdroje k výrobě užitečných statků a služeb a jak si tyto statky a služby rozdělují a vzájemně směňují
Ekonomika je shrnutím hospodaření subjektu. Jde vlastně o uplatnění ekonomie v praxi
Definice: Ekonomika je souhrn ekonomických činností probíhajících na určitém území. Jde tedy o hospodaření určitého subjektu, jednotlivce, skupiny nebo například státu
1.2 Ekonomie jako věda společenská a formálně-abstraktní
Ekonomie jako věda společenská - její zkoumání musí vycházet z reality ekonomického života společnosti a její závěry musí být pro společnost prakticky využitelné.
Ekonomie formálně-abstraktní (formálně-logická) - využívá řady předpokladů a abstraktních modelů, čímž se může lišit od reálné skutečnosti
Mezi pohledy na ekonomii jakožto vědu tedy existují někdy značné rozdíly:
- Matematická větev (formálně-logický charakter) - Vyžadují možnost matematického důkazu, co nelze dokázat matematicky, nelze vůbec dokázat
- Společenská větev - odmítá matematiku v ekonomické teorii, ekonomie je věda o chování lidí ve výrobě - nelze nasměrovat do vzorců
		
        
    
    Klíčová slova:
		
		  		  elementy trhu
		  		  tržní mechanismus
		  		  teorie firmy
		  		  spotřebitel
		  		  výrobní faktory
		  		  tržní selhání
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- 1. Základní elementy trhu 2
 1.1 Ekonomie a ekonomika 2
 1.2 Ekonomie jako věda společenská a formálně-abstraktní 2
 1.3 Mikroekonomie a makroekonomie 2
 1.4 Pozitivní a normativní ekonomie 2
 1.5 Předmět ekonomie a metody zkoumání 3
 1.6 Ekonomická vzácnost a hranice produkčních možností 3
 1.7 Základní ekonomické otázky 4
 1.8 Ekonomické systémy 4
 2. Fungování tržního mechanismu 5
 2.1 Trh jako místo střetu nabídky a poptávky 5
 2.2 Konkurence a její formy 5
 2.3 Analýza poptávky 6
 2.4 Elasticita poptávky (způsob měření, grafická analýza, význam) 7
 2.5 Analýza nabídky 9
 2.6 Elasticita nabídky (způsob měření, grafická analýza, význam) 10
 2.7 Rovnováha na dílčím trhu a přizpůsobovací procesy 10
 2.8 Pavučinový teorém 11
 3. Teorie firmy 12
 3.1 Produkční funkce v krátkém a dlouhém období 12
 3.2 Optimální kombinace výrobních vstupů 13
 3.3 Náklady - pojetí a druhy 14
 3.4 Příjmy - pojetí a druhy 15
 3.5 Zisk - pojetí a druhy 16
 3.6 Chování firmy v dokonalé konkurenci 17
 3.7 Chování firmy v nedokonalé konkurenci, cílové chování firmy, rovnováha 19
 4. Teorie spotřebitele 23
 4.1 Předpoklady ekonomické racionality a chování spotřebitele na trhu výrobků a služeb 23
 4.2 Teorie užitku - pojetí a interpretace, kardinalistický a ordinalistický přístup 24
 4.3 Celkový a mezní užitek 24
 4.4 Rovnováha spotřebitele - kardinalistická teorie užitku 25
 4.5 Rovnováha spotřebitele - ordinalistická teorie užitku 26
 5. Trhy výrobních faktorů 27
 5.1 Výrobní faktory a jejich formy, určení cen služeb výrobních faktorů 27
 5.2 Poptávka firmy po výrobním faktoru v dokonalé konkurenci 28
 5.3 Poptávka firmy po výrobním faktoru v nedokonalé konkurenci 28
 5.4 Trh práce a jeho mikroekonomická analýza 29
 5.5 Trh kapitálu a jeho mikroekonomická analýza 30
 6. Tržní selhání 32
 6.1 Tržní selhání 32
 6.2 Rozdělování důchodů a bohatství 32
 6.3 Způsoby měření a zdroje nerovnosti v důchodech a v bohatství 32
 6.4 Veřejné statky, externality, tržní síla, asymetrické informace a mikroekonomická role státu 34
 
 
 
 
 
  O souborech cookie na této stránce
  Soubory cookie používáme pro funkční účely, pro shromažďování a analýzu informací o výkonu a používání stránky.