Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované otázky z okruhu Sociálně pedagogické teorie ke státnicím

«»
Přípona
.doc
Typ
státnicové otázky
Stažené
10 x
Velikost
0,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
8766
Poslední úprava
03.10.2016
Zobrazeno
1 754 x
Autor:
katerina.loumova
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Paradigmata pomáhání, terapeutické a poradenské pomáhající systémy

4 PARADIGMATA POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ :

I. terapeutické paradigma - doprovázení, pomoz mi se poznat, cílem je zmenšení trápení a biopsychosociální pohoda klienta, je to paradigma orientované na klienta
II. poradenské paradigma - nauč mě dovednosti, otevření možností, behaviorální přístup
III. reformní paradigma - orientované na změnu prostředí, prosadil se v 60.letech v Latinské Americe, je to antiapresivní pedagogika, má osvobozující charakter
IV. represivní paradigma - užití spravedlivého trestu, izolace rizikových klientů, dnes je trend restorativní justice která se odklání od retributivní justice. Restorativní justice umožňuje odklon od vězeňského trestu - alternativní tresty, odklon od soudního řízení a zastavení stíhání. Prvky represivního paradigmatu jsou moc a kontrola.

V základu se liší v přístupu non-direktivity s direktivity.

Terapeutické paradigma

Je zaměřené na rozvoj potenciálu klientů, kteří bývají skleslí, protivní, pasivní, pesimističtí, bez smyslu života. Hlavní představitelé - Rogers a Maslow, ti se zaměřovali na sebeaktualizaci klientů, na rozvoj identity, kterou mohou žít.
Maslow tvrdil, že se to člověk může naučit, Rogers to vnímal jako vrozenou dispozici. Tento přístup se stavěl proti dvěma proudům - PSYCHOANALÝZA A BEHAVIORISMUS.
Přístup ke klientovy má non-direktivní charakter, staví se proti expertní práci. Odpovědnost spočívá na klientovi, je to úzdravná složka, víra klienta ve vlastní síly a schopnost porozumět sám sobě.
Pracovník naváže s klientem vztah, který obohacuje jeho i klienta, podstatou je pěstování vztahové kvality.
Behaviorismus - redukuje člověka na duši a tělo, Rogers zavádí pojem INDIVIDERE - popisuje neoddělitelnost duše a těla.

Klíčová slova:

terapeutické systémy

intervence

komunitní práce

dobrovolnictví

mediace

etika



Obsah:
  • 1. Paradigmata pomáhání, terapeutické a poradenské pomáhající systémy
    2. Antiopresivní přístupy v práci s minoritami
    3. Direktivní a nondirektivní způsoby intervence a systémy pomoci
    4. Energetická stránka pomáhání, syndrom vyhoření, hranice pracovníka
    5. Rozhovor jako metoda práce s klientem, jeho zásady a způsoby ovlivňování
    6. Vládní a nevládní pomáhající sektor, pomáhající instituce
    7. Komunitní práce a komunitní projekt
    8. Komunitní škola a komunitní vzdělávání
    9. Dobrovolnictví a pomáhání
    10. Krizová intervence, její druhy, fáze a poskytovatelé
    11. Supervize v pomáhajících profesích, její cíle, formy, metody
    12. Probace jako metoda postpeniciární péče
    13. Mediace jako způsob řešení konfliktu
    14. Etika pomáhajících profesí
    15. Aktuální právní normy v oblasti sociálních služeb, péče, sociálně právní ochrany, ústavní a ochranné výchovy.