Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání Obchodní akademie

«»
Přípona
.pdf
Typ
skripta
Stažené
0 x
Velikost
0,6 MB
Jazyk
český
ID projektu
4682
Poslední úprava
01.12.2014
Zobrazeno
1 852 x
Autor:
northfinder
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1 Charakteristika rámcových vzdělávacích programů středního odborného vzdělávání
1.1 Funkce rámcových vzdělávacích programů
Národní program vzdělávání v České republice, tzv. Bílá kniha, a zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) zavádějí do vzdělávací soustavy nový systém vzdělávacích programů. Kurikulární dokumenty jsou tvořeny na dvou úrovních: státní - v podobě Národního programu vzdělávání a rámcových vzdělávacích programů (RVP) a školní - v podobě školních vzdělávacích programů (ŠVP), podle kterých se uskutečňuje vzdělávání v konkrétní škole. Nový systém tvorby vzdělávacích programů je pouze jedním z článků kurikulární reformy. Dalším je změna vlastního procesu výuky, její modernizace s cílem zlepšit kvalitu vzdělávání a připravenost žáků na život v 21. století.
RVP pro střední odborné vzdělávání jsou:
− státem vydané pedagogické (kurikulární) dokumenty, které vymezují závazné požadavky na vzdělávání v jednotlivých stupních a oborech vzdělání, tzn. zejména výsledky vzdělávání, kterých má žák v závěru studia dosáhnout, obsah vzdělávání, základní podmínky realizace vzdělávání a pravidla pro tvorbu školních vzdělávacích programů;
− závazným dokumentem pro všechny školy poskytující střední odborné vzdělávání, které jsou povinny jej respektovat a rozpracovat do svých školních vzdělávacích programů;
− veřejně přístupným dokumentem pro pedagogickou i nepedagogickou veřejnost;
− otevřeným dokumentem, který bude po určitém období platnosti nebo podle potřeby inovován.
RVP pro střední odborné vzdělávání usilují o:
− vytvoření pluralitního vzdělávacího prostředí a podporu pedagogické samostatnosti škol, a proto vymezují pouze požadované výstupy (výsledky vzdělávání) a nezbytné prostředky pro jejich dosažení, zatímco způsob realizace vymezených požadavků ponechávají na školách;
− lepší uplatnění absolventů středního odborného vzdělávání na trhu práce a jejich připravenost dále se vzdělávat, popřípadě se bezproblémově rekvalifikovat, a vést kvalitní osobní i občanský život.
− zvýšení kvality a účinnosti středního odborného vzdělávání.

Klíčová slova:

vzdělávací program

kompetence

průřezová témata

komunikační technologie

potřeby



Obsah:
  • 1 Charakteristika rámcových vzdělávacích programů středního odborného vzdělávání 2
    1.1 Funkce rámcových vzdělávacích programů 2
    1.2 Pojetí rámcových vzdělávacích programů 2
    1.3 Vymezení pojmů 3
    2 Cíle středního odborného vzdělávání 5
    3 Kompetence absolventa 7
    3.1 Klíčové kompetence 7
    3.2 Odborné kompetence 10
    4 Uplatnění absolventa 12
    5 Organizace vzdělávání 12
    6 Kurikulární rámce pro jednotlivé oblasti vzdělávání 13
    7 Rámcové rozvržení obsahu vzdělávání 54
    8 Průřezová témata 56
    8.1 Občan v demokratické společnosti 56
    8.2 Člověk a životní prostředí 57
    8.3 Člověk a svět práce 59
    8.4 Informační a komunikační technologie 61
    9 Zásady tvorby školního vzdělávacího programu (ŠVP) 64
    9.1 Obecné zásady tvorby ŠVP 64
    9.2 Zásady tvorby ŠVP pro večerní, dálkovou a kombinovanou formu vzdělávání 68
    9.3 Zásady tvorby ŠVP pro zkrácené studium 68
    9.4 Zásady tvorby ŠVP pro distanční vzdělávání 69
    10 Základní podmínky pro uskutečňování vzdělávacího programu 70
    11 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků mimořádně nadaných 72
    11.1 Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami 72
    11.2 Vzdělávání mimořádně nadaných žáků 75
    12 Využití rámcových vzdělávacích programů ve vzdělávání dospělých 76