Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Management kulturního cestovního ruchu

«»
Přípona
.pdf
Typ
skripta
Stažené
0 x
Velikost
2,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
10363
Poslední úprava
29.05.2017
Zobrazeno
908 x
Autor:
quadra
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Kulturní bohatství ztělesněné památkami, muzejními sbírkami a kulturními tradicemi je nejen neodmyslitelnou součástí většiny českých regionů, měst a mnoha obcí, ale patří také k jejich největším aktivům. Po roce 1989 bylo vynaloženo značné úsilí a prostředky na nápravu škod, způsobených desetiletí trvajícím chátráním a zanedbáváním kulturního dědictví. Náprava škod ještě není dokončena, ale už se objevují relevantní dotazy, jak se obnovené kulturní dědictví efektivně a adekvátně využije. Samo zajištění obnovy a existence památek a muzeí předpokládá nalezení optimálního způsobu jejich prezentace veřejnosti a ve většině případů jejich transformaci do podoby kulturní destinace. Cestovní ruch je již dnes jedním z nejvýznamnějších odvětví ekonomiky ČR, avšak rezervy v jeho rozvoji jsou stále obrovské. To platí prvořadě právě o kulturním cestovním ruchu, jehož budoucnost vyžaduje koordinované úsilí majitelů a provozovatelů kulturních zdrojů a komerčních subjektů v cestovním ruchu. Procesy regenerace a transformace jsou náročné. Předpokládají nejen dostatečnou investici, ale především tvůrčí myšlení a plně profesionální přístup, který se opírá o metody a postupy, které jsou již ve světě vyzkoušené. Přístup k prostředkům strukturálních fondů EU otevřel pro česká města a obce novou perspektivu financování rozvoje jejich kulturního kapitálu, ale současně zvýraznil nutnost profesionalizace této činnosti.

Klíčová slova:

cestovní ruch

kulturní zdroje

manažerská role

destinace

marketing

finanční zdroje



Obsah:
  • 1. Vymezení kulturního cestovního ruchu 9
    1.1. Výběr definicí KCR z odborné literatury 9
    1.2. Typy cestovního ruchu dle převažující motivace účasti na cestovním ruchu 10
    1.3. Společná témata pro KCR 13
    1.4. Analýza vztahů mezi hlavními účastníky kulturního cestovního ruchu 14
    1.5. Nové směry a trendy v kulturním cestovním ruchu - kulturní cestovní ruch v 21. století 16
    2. Identifikace kulturních zdrojů a atraktivit 19
    2.1. Základní atributy cestovního ruchu (atraktivita, unikátnost, útlumová vzdálenost, čas, pohyb po destinaci, návštěvník vs. turista) 19
    2.2. Typologie kulturních zdrojů s ohledem na využitelnost v cestovním ruchu. 26
    2.3. Příklady jednotlivých kulturních zdrojů a atraktivit z hlediska využitelnosti v cestovním ruchu 27
    3. Manažerská role veřejné správy, zapojení veřejnosti a soukromého sektoru, jejich spoluzodpovědnost 43
    3.1. Princip a definice udržitelnosti kulturního zdroje 43
    3.2. Struktura a postavení aktérů v managementu kulturního cestovního ruchu s ohledem na typ vlastnictví kulturního zdroje 45
    3.3. Formy spolupráce mezi jednotlivými aktéry v managementu kulturního cestovního ruchu 49
    3.4. Partnerství zájmových skupin při řešení problémů KCR 50
    3.5. Systém poskytování služeb podle Kaspara 51
    4. Destinace - systematické rozvíjení a zhodnocování kulturního kapitálu obcí využitelného pro cestovní ruch 54
    4.1. Teorie kulturní destinace 54
    4.2. Práce destinačního managementu 61
    4.3. Kulturní destinace - příklady dobré praxe z ČR a ze zahraničí 62
    4.4. Podstata a struktura manuálu rozvoje KCR v obci, oblastech (MKR, MAS), krajích. 73
    5. Tvorba a inovace produktů kulturního cestovního ruchu 74
    5.1. Co je to produkt kulturní destinace, produkt z hlediska návštěvníka 74
    5.2. Základní a rozšířený produkt; dvě dimenze prožitku muzea a památky 76
    5.3. Expozice jako základní produkt muzea a památkového objektu 77
    5.4. Metody Interpretace kulturního a historického dědictví 83
    5.5. Tvorba a inovace produktů 94
    5.6. Kvalita produktu 99
    5.7. Využití principů experience economy 101
    6. Marketing: vytváření poptávky, distribuce a prodej produktů, propagace 103
    6.1. Specifika marketingu pro kulturní destinace 103
    6.2. Návštěvník kulturní destinace - bariéry návštěvnosti a účasti na kultuře 104
    6.3. Motivace návštěvníka a proces rozhodování o návštěvě 108
    6.4. Průzkum, segmentace a budování publika 112
    6.5. Teorie a možnosti komodifikace (zpoplatnění) 122
    6.6. Cenová politika 125
    6.7. Komunikace a propagace 134
    6.8. Územní marketing z pohledu kulturního cestovního ruchu 153
    7. Finanční zdroje - z dostupných dotačních titulů, z komerční činnosti a služeb, podpora mecenátu a sponzoringu kultury využitelná pro cestovní ruch 155
    7.1. Typy dotačních a grantových programů 155
    7.2. Sponzoring a fundraising 157
    7.3. Komerční činnost a služby 159
    8. Networking a spolupráce 164
    8.1. Klastry (clusters) 164
    8.2. Networking - specifika networkingu v cestovním ruchu, hlavní principy networkingu, výstavba networkingu, financování 166
    8.3. Příklady a pravidla sítí a tematických stezek 171
    9. Problematika ochrany národního kulturního dědictví (hmotného i nehmotného), sociokulturního potenciálu a národní identity - legislativa tuzemská a evropská, jejich sbližování, strategické dokumenty a teze.
    9.1. Koncepce muzejnictví (Koncepce účinnější péče o movité kulturní dědictví v České republice na léta 2003-2008) ZDE
    9.2. Zákon o muzejích (122/2000 Sb. o ochraně sbírek muzejní povahy) ZDE
    9.3. Pravidla soutěže „Titul nositele tradice lidových řemesel“ 1 2
    10. Závěr 177
    11. Terminologický slovník 178
    12. Seznam použité literatury 179