Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Zpracované otázky podniková ekonomika III - dvousemestrální předmět

«»
Přípona
.doc
Typ
semestrální práce
Stažené
1 x
Velikost
5,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
6548
Poslední úprava
14.09.2015
Zobrazeno
1 428 x
Autor:
jiri.hosko
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Struktura procesu strategického řízení (hodnototvorný řetězec).
Strategické řízení vzniklo z důvodu -dynamické změny,nárůst rizika,kapitálová náročnost,větší konkurence,náročnost zákazníků.
Strategické řízení se skládá ze čtyř částí:
• Strategická analýza - zjištění skutečného stavu řízení ve společnosti, analýza vnějšího prostředípomocíPEST,PESTLE(politické,ekologické,právní,technologické,společenské,ekonomické) analýzy, vnitřního prostředí - analýza technických lidských, finančních zdrojů a identifikace tržní pozice firmy
• Výběr podnikové strategie s využitím Balance Scorecard
• Implementace strategie - rozlišujeme strategie-nízkých nákladů,diferenciace produktu,focus strategie(výběr malého segmentu)
• Zpětná vazba controling

Hodnototvorný řetězec posuzuje strategii z pohledu důležitosti aktivit ke konkurenční výhodě. Hodnototvorný řetězec musí být chápán v celém dodavatelském řetězci nejen v rámci společnosti. Posuzuje se výše nákladů aktivit, zda se podílejí či nepodílejí na přidané hodnotě či diferenciaci.
Podnik transformuje vstupní faktory na výrobky nebo služby. K transformaci využívá svých tzv. hodnototvorných funkcí. Hodnota, kterou takto vytvoří, je měřena množstvím peněz, které jsou kupující ochotni za tyto výrobky nebo služby zaplatit. Hodnototvorný řetězec je rozdělen na hlavní funkce a podpůrné funkce. Každá funkce přidává výrobku část hodnoty.
Hlavní funkce vytvářejí fyzickou podobu výrobku, výrobek předávají zákazníkovi a zajišťují ho servisem. Podpůrné funkce zajišťují vstupy pro hlavní funkce.


2. Strategický koncept BSC a EFQM.
BSC je tak vedle business plánu klíčovým nástrojem, jenž zaměřuje pozornost na dosažení vytyčené strategie. Jde o zavedení systému měření výkonnosti podniku. Zavedení jak ekonomických, tak neekonomických ukazatelů. BSC se používá při převedení vize do konkrétních cílů, propojení strategických cílů a měřítek,stanovení cílů. a sladění strategických iniciativ, ke zdokonalování,využití zpětné vazby. Koncept BSC vychází z vize kam směřujeme ,strategie čeho chceme dosáhnout,cíle - jaké aktivity je nutné vykonávat BSC má 4 měřítka - finanční , zákaznické, hodnotový řetězec BSC - skládá se z inovační proces(určení trhu,výzkum a vývoj)provozní proces(výroba a logistika,marketing a prodej)poprodejní servis, učení a růst.
Dalším nástrojem strategického řízení je životní cyklus produktu pomáhá při rozhodnutí o nákladech, prodeji, plánování výroby,a strategii.
EFQM - hodnocení kvality managementu - hodnocení řízení pomocí politiky, strategie s orientací na lidské zdroje a procesy s cílem uspokojení zájmových skupin. Vychází z (předpokladů) úlohy vedení posun k neustálému zlepšování,jakým způsobem jsou politika a strategie šířeny hodnoceny a zlepšovány,řízení lidí rozvíjení dovedností lidí,využítí zdrojů + nové technologie.procesy, jak se určují klíčové procesy - v části výsledky se hodnotí (uspokojení zaměstnanců.zákazníků, výsledky podnikání) využívá se jako kritéria sebehodnocení
Metodika Balanced Scorecard zahrnuje čtyři klíčové
manažerské procesy:
• transformace poslání a strategické vize do strategie,
• komunikaci a provázání,
• podnikové plánování,
• zpětnou vazbu a učení,které jednotlivě a jako celek přispívají k převedení dlouhodobých strategických cílů do krátkodobých podnikových činností.

Klíčová slova:

strategie

podnikové cíle

finanční plánování

hodnota podniku

řízení hotovosti

lidský kapitál

globalizace



Obsah:
  • 1. Struktura procesu strategického řízení (hodnototvorný řetězec). 4
    2. Strategický koncept BSC a EFQM. 4
    3. Hierarchie podnikových strategií. Horizontální strategie. 4
    4. Koncept integrovaného managementu, koncept MBO (Management by objectives) 5
    5. Charakterizujte postavení strategického řízení v organizační a řídící hierarchii vzhledem k základním funkcím řízení 6
    6. Obecné alternativy aplikace strategie 6
    7. Vybrané strategické alternativy - popis, uplatnění, příklady 7
    8. Definujte rozdíl mezi funkčním (funkcionálním) a procesním přístupem řízení firmy, popiště výhody a problémy obou přístupů. 7
    9. Definice pojmu plánování, obsah podnikového plánování. Formální vs. neformální plánování 8
    10. Popis (komplexního) systému podnikového plánování, jeho úrovně, obsah a realizace na jednotlivých stupních řízení. 9
    11. Plánování jako součást řídícího cyklu. Návaznost mezi plánování, rozpočtováním a tvorbou prognóz 11
    12. Popište metody a hlavní přínosy podnikového plánování. Problémy v případě neúplného procesu plánování, rozpočtů a prognóz. 11
    13. Vztahy a souvislosti mezi plány. Zpětná a dopředná vazba 11
    14. Systém podnikových cílů 12
    15. Alternativy klasických přístupů plánování a rozpočtování 13
    16. Strategické plánování (klasický-normativní přístup, netradiční-deskriptivní přístup) 13
    17. Operativní plánování - úloha, obsah. Principy při sestavování operativních plánů 13
    18. Systém integrovaného operativního plánování 14
    19. Operativní plánování odbytu. 14
    20. Operativní plánování výroby (včetně typových soustav) 15
    21. Grafické znázornění plánování odbytu a výroby pomocí lineárního programování. Definice hlavních kroků postupů. 17
    22. Plánování výrobních kapacit make or buy 17
    23. Operativní přepočty v oblasti nákladově orientované tvorby ceny, stanovení hranic minimální ceny 19
    24. Další operativní plány 19
    25. FINANČNÍ PLÁNOVÁNÍ. HLAVNÍ ROZDĚLENÍ OPERATIVNÍHO (KRÁTKODOBÉHO) FINANČNÍHO PLÁNOVÁNÍ. 22
    26. ROZPOČETNICTVÍ - HLAVNÍ FUNKCE, HLAVNÍ ZÁSADY TVORBY ROZPOČTŮ 23
    27. METODY SESTAVENÍ ROZPOČTŮ, ROZPOČTOVÁNÍ REŽIJNÍCH NÁKLADŮ 24
    28. Daňová optimalizace 25
    29. Daňové plánování, možnosti firmy v oblasti daňové optimalizace 25
    30. Daňová optimalizace - Offshoring 25
    31. Podstata finančního managementu (FM), role finančního manažera a význam finanční analýzy v jeho práci (finanční manažer, podnikové cíle, finanční analýza, základní podnikové výkazy). 26
    32. Obsah finanční analýzy a základní metody (poměrové a absolutní ukazatele, soustavy poměrových ukazatelů, kritéria pro měření výkonnosti podniku). 28
    33. Finanční a reálná aktiva (transformace obou forem, časová hodnota peněz, cenné papíry, finanční deriváty, analýzy a oceňování finančních aktiv, analýzy reálných aktiv, metody statické a dynamické) 30
    34. Riziko a čas v rozhodování finančních manažerů (teorie portfolia, CAPM, koeficienty alfa a beta, dividendové teorie, rizika emitentů a jejich vyjádření, riziko systematické, specifické, směrodatná odchylka, korelace, portfolio efektivní, optimální a tržní). 34
    35. Hodnota podniku: 37
    36. Není zpracována!! 45
    37. Význam struktury kapitálu (náklady na cizí a vlastní kapitál,WACC, modely Miller a Modigliani, model Myersův, provozní a finanční páka). 45
    38. Náklady na kapitál 49
    39. Řízení pracovního kapitálu (pracovní kapitál, zásoby, pohledávky, závazky, čistý pracovní kapitál, nefinanční pracovní kapitál, pracovní kapitál a hodnota podniku) 52
    40. Pohledávky - pozitiva (konkurenční výhody, výnosový a hotovostní cyklus, způsoby stanovení optimálních skont, sestava platebních kalendářů). 55
    41. Pohledávky - negativa (dopady pozdních úhrad do HV a CF, způsoby vymáhání pohledávek, finanční krytí, faktoring, forfaiting, prevence vzniku nedobytných pohledávek, dokumentární platby). 58
    42. Řízení zásob 61
    43. Řízení hotovosti 70
    44. Bankovní mechanismy zajišťování platebního styku 76
    45. Ratingové modely komerčních bank (zásady pro poskytování úvěrů, akvizice, analýzy obchodu, podklady pro žádost o úvěr, zabezpečení úvěrů, finanční a nefinanční analýzy klientů, rating- metoda RPB. 78
    46. Finanční trhy 80
    47. Peněžní trhy 81
    48. Kapitálové trhy 81
    49. Využití kapitálových trhů k financování podniků (emise c.p., regulovaný trh, burzy, primární a sekundární trh, emisní ážio, volba optimálního produktu KT, podnik jako emitent a jako investor). 83
    50. Globalizace (stručná charakteristika, „řízení“ světové ekonomiky, fiktivní zisk, krize, její příčiny a možná východiska) 87
    51. Podnikatelské příležitosti a hrozby globalizovaného světa (tradiční a perspektivní příležitosti, perspektivní obory pro podnikání, organizační formy, možná ohrožení) 91
    ...
    ...
    ...
    61. Výběr lidí pro podnik (testy a principy podle Welche, přijímání vůdců). Duševní kapitál (stručná charakteristika, generace hodnoty, „ohodnocení duševního kapitálu) 105