Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Didaktika - zkrácená verze výpisků

«»
Přípona
.docx
Typ
poznámky
Stažené
0 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
9682
Poslední úprava
20.02.2017
Zobrazeno
1 042 x
Autor:
clean.bandit
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Didaktika

- teorie vzdělávání a vyučování
- didaktika zahrnuje všechny jevy a procesy, které se týkají záměrné myšlenkové a motorické kultivace ve všech formách a stádiích vývoje; pojem vznikl z řeckého slova didaskein = učit; didaktika je součástí základních pedagogických věd. Základním zdrojem poznávání v didaktice je historická analýza, empirické zdroje a teoretická analýza jevu. Dříve J. A. Komenský se domníval, že pedagogika = didaktika, ale v průběhu dějin se ukázalo, že tomu tak není.
• kybernetická pedagogika - „rodná sestra“ obecné didaktiky, teoretický přístup k technologii vzdělávání

Systémové pojetí didaktiky
- za tvůrce didaktického systému je považován J. A. Komenský - didaktiku chápal jako veškerou pedagogickou problematiku

- zákonitosti - vyjadřují obecné, podstatné a platné souvislosti mezi cílevědomým působením na psychiku žáka, řízením jeho rozvoje a žádoucími změnami osobnostmi a jejími vztahy k prostředí, princip cílevědomosti, aktivity, uvědomělosti, přiměřenosti, postupnosti, zpětné vazby
- zásady - obecná teze vyplývající ze zákonitostí výchovně vzdělávacího procesu, která se vztahuje na všechny jeho stránky, formulují se zde zásady výchovné a metodické
- pravidla - obsahují pokyny pro správné a účinné vedení vyučovacího procesu, jsou méně obecná než zásady protože konkrétně naznačují postup k cíli

Klíčová slova:

didaktika

formulace cílů

analýza učiva

vzdělávací program

kurikulum

formy

klasifikace

hodnocení



Obsah:
  • Didaktika
    Systémové pojetí didaktiky
    složky cílů:
    stanovení obecného cíle dle Tyllerova principu:
    formulace cílů souvisí:
    taxonomie kognitivních cílu:
    taxonomie psychomotorických cílu
    činitelé obsahu vzdělávání ovlivňují:
    výběr učiva a faktory ovlivňující výběr a strukturaci obsahu výuky
    didaktická analýza učiva
    didaktická transformace učiva
    vzdělávací program: termín má několik významů
    kurikulum:
    učební plány:
    učební osnovy
    FORMY
    Klasifikace forem:
    Současné alternativní organizační formy
    Individualizace a diferenciace ve výuce
    HODNOCENÍ
    Obecné zásady hodnocení
    Pedagogické spisy Komenský:
    Základní didaktické principy
    Druhy škol rozlišené podle kritéria alternativnost: