Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Měření výkonnosti procesů ve firmě GCE, s.r.o.

«»
Přípona
.pdf
Typ
bakalářská práce
Stažené
1 x
Velikost
0,6 MB
Jazyk
český
ID projektu
11663
Poslední úprava
05.03.2018
Zobrazeno
808 x
Autor:
royal.cut
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Procesní přístup k řízení podniku není dnes již jen konkurenční výhodou , ale také jednou z podmínek certifikace EN ISO 9001:2000, a stále více nezbytností pro každou firmu, která se chce udržet na trhu.

Konkurenční prostředí vede firmy k tomu, aby se zabývaly svými procesy a hledaly možnosti jejich zlepšení. Síla zákazníka způsobila, že vzrostl význam marketingových specialistů, kteří zkoumají trh a hledají nové formy konkurence. Cena již není jediným rozhodujícím faktorem. Právě vlivem konkurenčního prostředí se projevil problém nedostatečné přizpůsobivosti firem s tradiční organizační strukturou. Procesní organizace s efektivně fungujícím managementem jakosti dokáže rychle reagovat na změny a udržet si tak nebo zlepšit svoji pozici na trhu. Ovšem nejenom schopnost na změny nejen rychle reagovat, ale i ochota přijmout změnu jako každodenní součást života firmy je klíčovým faktorem úspěchu. Tak jako se neustále zkracuje doba vývoje výrobků a je třeba hledat stále nová zlepšení a inovace, musí firma, chce-li být úspěšná, zaujmout tento postoj nejen ke svým produktům, ale i procesům.

Vhodně zvolené monitorování a měření procesů odhalí slabá místa v organizaci, která jsou zároveň příležitostmi pro zlepšení procesů.

Teoretická část obsahuje charakteristiku procesů a procesního přístupu. Součástí teorie je i přehled možných způsobů měření a monitorování procesů a zásady, které by každá firma měla při výběru způsobu měření a ukazatelů respektovat. Při nerespektování těchto základních zásad dochází ke snížení efektivnosti měření.

Praktická část obsahuje identifikaci základních procesů ve firmě GCE, s.r.o. a jejich názornou ilustraci pomocí map procesů. Praktická část se zaměřuje na proces nákupu a to jak v popisné, tak i v návrhové části. V rámci popisu současného stavu ve firmě jsou odhaleny nedostatky procesů, konkrétně jde o příliš rozsáhlou a nepřehlednou dokumentaci systému managementu jakosti. Cílem této části práce je zejména odhalení těchto nedostatků a návrh na jejich řešení. Řešení je naznačeno pro celou firmu, konkrétní návrhy jsou potom aplikovány na proces nákupu. Těmito konkrétními návrhy jsou evidenční list procesu nákupu, vývojový diagram procesu nákupu a některá další schémata a formuláře.

Štíhlá, názorná a přehledná dokumentace systému managementu jakosti vytvořená v duchu této bakalářské práce by měla přesvědčit pracovníky firmy i externí auditory o efektivní aplikaci procesního přístupu a fungování systému managementu jakosti ve firmě.

Klíčová slova:

podnikové procesy

procesní přístup

monitorování

analýza procesů

současný stav

jakost



Obsah:
  • 1 Úvod 6
    2 Podnikové procesy a procesní přístup 7
    2.1 Procesní přístup 7
    2.2 Podnikové procesy 7
    2.3 Řídící procesy 8
    2.4 Realizační procesy 9
    2.4.1 Realizační procesy týkající se obchodní činnosti 9
    2.4.2 Procesy související s plánováním realizace procesu 9
    2.4.3 Procesy související s realizací procesu 10
    2.5 Podpůrné procesy 11
    3 Monitorování, měření a analýza procesů 13
    3.1 Požadavky na měření výkonnosti procesů 13
    3.2 Volba ukazatelů výkonnosti procesů 15
    3.2.1 Univerzální ukazatele výkonnosti procesů 15
    3.2.2 Ukazatele měření výkonnosti výrobních procesů 16
    3.2.3 Ukazatele měření výkonnosti nevýrobních procesů 16
    3.3 Způsoby měření výkonnosti procesů 18
    3.3.1 Měření výkonnosti procesů pomocí odchylek 18
    3.3.2 Měření výkonnosti procesů pomocí indexů výkonnosti 18
    3.3.3 Měření výkonnosti procesů pomocí sigma způsobilosti 19
    4 Základní informace o firmě gce, s.r.o 20
    4.1 Řízení jakosti a certifikace 20
    5 Analýza současného stavu 21
    5.1 Procesní přístup 21
    5.2 Dokumentace systému managementu jakosti 23
    5.3 Proces nákupu, jeho monitorování, měření a vyhodnocování 25
    6 Zjednodušení systému managementu jakosti 28
    6.1 Zjednodušení dokumentace procesu nákupu 30
    6.2 Zlepšení monitorování, měření a vyhodnocování procesu nákupu 37
    7 Závěr 39

Zdroje:
  • ČSN EN ISO 9001 Systémy managementu jakosti - Požadavky, ed.2, ČSNI Březen 2002.
  • ČSN EN ISO 9004 Systémy managementu jakosti - Směrnice pro zlepšování výkonnosti, ed.2, ČSNI Březen 2002.
  • HORNOF, Zdeněk. Aplikace procesního přístupu. Svět jakosti. 2004, č. 3, str. 11-14.
  • HORNOF, Zdeněk. Procesní přístup - vytváření a optimalizace procesů v organizačních jednotkách. Svět jakosti. 2003, č. 4, str. 17-19.
  • JAROŠ, Zdeněk. Procesy a systém managementu jakosti. Svět jakosti. 2003, č. 3, str. 20-21.
  • KRINGS, K. Řízení procesů oživuje strategii. Moderní řízení. 2006, č. 4., str. 37-40.
  • MITÁČEK, Marek. Tvorba systému managementu kvality v Českém Telecomu, a.s. pomocí produktů ARIS a EasyISO. Svět jakosti. 2001, č. 4, str. 4-7.
  • NENADÁL, Jaroslav. Měření v systémech jakosti. Praha: MANAGEMENT PRESS Praha. 2004. ISBN 80-7261-110-0
  • NENADÁL, Jaroslav. Moderní systémy řízení jakosti : quality management Praha: MANAGEMENT PRESS Praha. 2005. ISBN 80-7261-071-6.
  • PALÁN, Josef. Podnikatelská výzva: Transformace systému jakosti podle ISO 9000:2000. Svět jakosti. 2001, č. 4, str. 44-46.
  • ŘEPA, Václav. Podnikové procesy procesní řízení a modelování. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-1281-4.
  • ŠPAČEK, Miroslav. Procesní management a úskalí jeho implementace. Moderní řízení. 2006, č. 4, str 34-36.
  • VEBER, Jaromír a kol. Řízení jakosti a ochrana spotřebitele. Praha : Grada Publishing, 2002. ISBN 80-247-0194-4
  • ŽIVNA, František. Podnět ke specifické přípravě výrobní organizace na certifikaci SJ podle ISO 9001/2001 procesním způsobem. Svět jakosti. 2003, č. 1, str. 30-34.