Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Otázky ke zkoušce z Didaktiky tělesné výchovy

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
1 x
Velikost
0,4 MB
Jazyk
český
ID projektu
3729
Poslední úprava
23.06.2014
Zobrazeno
1 682 x
Autor:
eliseus
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
- DTV = všechno vědění o výchově
o později rozšířeno = teorie vzdělávacího procesu ve vyučování
o řecky didaskein = didaktika
o poprvé použil německý pedagog Ratke, rozšíření a zdomácnění se zasloužil J.A. Komenský
- předmětem DTV = zkoumání a interpretace zákonitostí procesu vzdělávání a výchovy, všech jeho vnitřních i vnějších činitelů i vztahů mezi nimi
- didaktika: a) obecná - metody, postupy, všechny předměty
b) oborová - vzdělání, didaktika cizích jazyků, přírodních předmětů, TV
c) předmětové - didaktika fyziky, TV, hry na klavír, anatomie

- základní prvky v didaktickém procesu:

trenér
obsah vzdělání podmínky (rekreační, kolektivní, vodní...)
sportovec

- vztah didaktiky tělesné výchovy a sportu k dalším didaktickým vědám:
DTVaS didaktika atletiky --> didaktika vrhů
didaktika sportovních her --> didaktika hokeje
pedagogika sportu --> kinantropologie
didaktika plavání --> didaktika znaku
didaktika gymnastiky --> didaktika přeskoků
obecná didaktika --> pedagogika
- kinantropologie = lidská pohybová činnost, která je účelově zaměřena k rozvoji člověka takového v souvislosti s psychologickými, biologickými i sociálními, včetně kultivace těchto činností
o 90. léta minulého století, je teprve 10 let
o dříve se nazývala teorie pohybových aktivit, kinesiologie, sportovní vědy ...








- DTV jako studijní předmět
o má své labilní místo v curriculu přípravy kandidátů učitelství
o v předmětu jsou zobecněny a specifikovány poznatky z biol., soc. předmětů tak, aby mohly co nejefektivněji být využity v praktické vyučovací činnosti
o děje se to formou aplikačních modelů, algoritmů, principů, doporučení
o vede to k utváření speciálních didaktik jednotlivých sportovních činností
o zobecnění přispívá k utváření principů, zákonitostí, pravidel a zásad v DTV, včetně jejich školních modifikací

Klíčová slova:

didaktika

sport

tělesná výchova

pedagogika

atletika



Obsah:
  • 1) Didaktika tělesné výchovy - kinantropologie a tělesná výchova, didaktika tělesné výchovy jako studijní předmět
    2) Výzkum v didaktice tělesné výchovy, uplatnění didaktických výzkumů v praxi
    3) Vývoj didaktiky tělesné výchovy - (antické Řecko, středověk, renesance J. A. Komenský, raně industriální společnost, filantropisté, Hebartismus
    4) Jedinec ve výchovně vzdělávacím procesu tělesné výchovy - jeho objektivní a subjektivní role, ontogenetický vývoj, periodizace vývoje
    5) Formativní a informativní složka ve výchovně vzdělávacím procesu, učení - teoretické koncepce, obecné zákony učení, druhy učení
    6) Motorické učení - teorie, druhy, fáze, pohybové dovednosti - klasifikace, průběh osvojování pohybových dovedností a činností
    7) Tělesná zdatnost a pohybové schopnosti - jejich klasifikace, determinace a identifikace, senzitivní periody v rozvoji pohybových schopností, rozvoj pohybových schopností - obecné didaktické principy
    8) Sportovní příprava dětí
    9) Sportovní příprava dospělých
    10) Sportovní příprava žen
    11) Osobnost úspěšného trenéra - struktura, pedagogická zaměřenost, vědomosti, pedagogické schopnosti, pedagogické dovednosti, psychické vlastnosti, profesiografická analýza činností učitele
    12) Vyučovací činnosti v tělesné výchově - klasifikace činností, didaktické řídící styly
    13) Režim učení, rozložení nácviku, vyučovací postupy, vyučovací metody, výchovné činnosti učitele
    14) Organizační formy vzdělávání a výchovy v tělesné výchově, tréninková jednotka - činitelé, cíle, funkce, typologie, struktura tréninkové jednotky
    15) Sportovní soutěže a příprava k nim