Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Finanční řízení podniku - vypracované otázky

«»
Přípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stažené
1 x
Velikost
0,3 MB
Jazyk
český
ID projektu
4369
Poslední úprava
20.10.2014
Zobrazeno
1 262 x
Autor:
kralova.lucie
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Co je podstatou analýzy SWOT? Čím a jak tato marketingová analýza může přispět ke zkvalitnění finančního plánování podniku?

SWOT je zkratkou slov z angličtiny: Strengths (přednosti = silné stránky), Weaknesses (nedostatky = slabé stránky), Opportunities (příležitosti), Threats (hrozby). SWOT analýza tedy představuje kombinaci dvou analýz, S - W a O - T.
Každý podnik existuje v rámci vnějšího prostředí. Makroprostředí - stupeň hospodářského rozvoje země - HDP míra inflace, tržní úrokové sazby, směnný kurz, národní měny, míra nezaměstnanosti, institucionálně politické legislativní prostředí, technologické, přírodní grafické, sociální a kulturní faktory) , Mikroprostředí - zákazníci cílových trhů,konkurence, finanční zprostředkovatelé - banky, pojišťovny, leasingové a faktoringové společnosti, obchodníci s cennými papíry, podnikoví odběratelé, dodavatelé, firmy poskytující logistické a marketingové poradenství, státní orgány, odbory, média, veřejnosti, místní komunita atd.
Analýza SWOT - konkrétní rozbor hlavních vnějších a vnitřních vlivů na činnost podniku.
- identifikuje výnosové příležitosti pro daní podnikání z hlediska jejich dostupnosti, objemu, ziskovosti, časové perspektivy jejich čerpání
- odhaluje rizika a hrozby spjatá s těmito příležitostmi a relevantními rizikovými faktory vnějšího prostředí
- určuje silné a slabé stránky vlastního podniku a jeho konkurentů
- nachází zdroje konkurenčních výhod pro podnik
Připravuje analytickou bázi pro správné vymezení hlavních podnikových cílů pro budoucí plánovací období v krátkém i dlouhém období v následujících oblastech :
- investičního rozvoje,technologické úrovně podnikové výroby,firemní produktové politiky,podnikového marketingu,řízení lidských zdrojů
Předpokladem je identifikace reálně dostupných výnosových příležitostí pro příslušný podniku.
Z marketingového hlediska - problematika podnikových tržeb ( výrobní podnik :z odbytu, z prodeje vlastních firemních produktů, obchodní společnost - tržby z velkoobchodního zprostředkování či přímého prodeje). Předpokladem je znalost cílových trhů - segmentace, její kupní síla, cenová citlivost jednotlivých skupin. Analýza poptávky a tržního potenciálu cílových trhů, jejich růstovost, identifikace výnosových příležitostí v oblasti podnikových tržeb a ziskovosti. Analýza konkurence - rozpoznání strategických změn, ke kterým může v odvětví dojít, odpovídá na otázky typu - kdo je náš hlavní konkurent, v čem spočívá jeho konkurenční výhoda, slabina, čemu se vyhnout, aby nás konkurence nesmetla. Z této analýzy vyplyne porovnání se silnými a slabými stránkami našeho podniku s konkurencí ( použití diagnostických otázek, jejich účelná šíře . Tři příklady : 1 Jaké jsou vyhlášené a nevyhlášené finanční cíle konkrétního konkurenta. 2. Jaký je postoj vedení daného konkurenta k rizikům. 3. Jaký je pobídkový systém konkurenta ?.
Identifikace výnosových příležitostí podniku v oblasti tržeb a analýza konkurence bývá často spojována s aplikací marketingové analýza portfolia firemních produktů. Metoda BCG - sledované parametry tempo růstu příslušného cílového podniku a příslušné tržní podíly jednotlivých produktů vlastní firmy a odpovídajících konkurenčních substitutů. Vyplyne vyhodnocení (Ansoffova matice) výnosnosti produktů - hvězdy, dojné krávy, psi …
Informace o aktuální situaci např. v tržbách ze firemní produkty by se měly promítnout do cílů firmy v oblasti vývoje firemního sortimentu, do cílů v oblasti podnikového investičního rozvoje, operativních i dlouhodobých podnikových marketingových záměrů, plánování tržeb, ziskovosti atd.

Klíčová slova:

marketing

SWOT

analýza

finance

strategie

finanční cíle



Obsah:
  • Co je podstatou analýzy SWOT? Čím a jak tato marketingová analýza může přispět ke zkvalitnění finančního plánování podniku?
    Proč je finanční analýza nezbytným východiskem firemních finančních politik a podnikového finančního plánování? Uveďte a vysvětlete nejméně čtyři důvody.
    Které strategické finanční cíle má obsahovat dlouhodobý podnikový finanční plán ? Který z cílů má mít nejvyšší hierarchickou pozici a proč ?
    Jaké 4 druhy finančních cílů rozlišuje teorie firemních financí ? Jaké požadavky klade teorie na finanční cíle ?
    Definujte a náležitě interpretujte tyto ukazatele rentability podnikání - výdělečná síla podniku, rentabilita podnikových aktiv ROA, rentabilita vlastního kapitálu ROE, rentabilita tržeb.
    Definujte a náležitě interpretujte ukazatele čistého provozního kapitálu (NWC), běžné likvidity, rychlé likvidity a okamžité likvidity.
    Definujte a náležitě interpretujte ukazatele kapitálové struktury - celková zadluženost podniku, úrokové krytí a finanční páka. Co je nutnou kriteriální podmínkou vzniku pozitivního efektu finanční páky ?
    Definujte a náležitě interpretujte ukazatele obratu stálých aktiv, oběžných aktiv, celkových aktiv podniku. Vysvětlete, z čeho se skládá obratový cyklus peněz podniku.
    Vysvětlete nejméně 6 kategorií podnikového účetního zisku! Čím se liší účetní a ekonomický zisk ?
    Definujte a interpretujte tyto poměrové ukazatele akciových společností : P/B, P/EPS, dividendového výnosu a výnosového poměru.
    ...
    ...
    ...
    Vysvětlete podstatu klasické, hierarchické a kompromisní teorie optimální kapitálové struktury.
    Co má z teoretického hlediska tvořit základní náplň firemní úvěrové politiky ? Charakterizujte alespoň 5 klíčových obsahových položek této finanční politiky.
    Jaké alternativní obchodně úvěrové strategie mohou podniky využívat ? Charakterizujte jednotlivě jejich podstatu.
    Co je podstatou obchodních úvěrů ?
    Co se rozumí pod pojmem likvidita podniku ? Jakými rozdílovými a poměrovými ukazateli měříme úroveň likvidity podniku ?
    Opatření a pravidla utvářející základní obsahovou náplň likviditní politiky :
    Co tvoří dvě hlavní složky potenciálních výnosů akciových investorů ? Jaká elementární legislativní pravidla jsou v ČR a EU uplatňována při zdaňování výnosů z držby akcií ?
    S jakými druhy dividend se lze setkat v podnikové praxi ? Vysvětlete podstatu
    Jaké 3 základní alternativy dividendové politiky a.s. rozlišuje teorie firemních financí. Podejte výklad v komparaci s tuzemskou praxí.
    V čem spočívá argumentační základ antidividendového teoretického stanoviska ? Zdůvodněte alespoň 5 závažných námitek proti této teoretické koncepci.