Popis:
		1. Definujte co nejpřesněji pojem "kultura".
- specificky lidský způsob organizace a realizace činnosti, který se zhmotňuje ve výsledcích lidské práce
- část společnosti, ve které si lidé vytváří své zvyky, tradice a svůj způsob života, podle kterého žijí
2. Vyjmenujte alespoň 3 fenomény, jimiž se člověk liší od zvířete.
a. řeč
b. fantazie
c. sebeuvědomění
3. Co je to axiologické pojetí kultury a ve které době převažovalo?
Axiologické - hodnotící, pozitivní pojetí kultury (renesance, osvícenství)
4. Definujte pojmy:
Artefakt - objekt nebo proces, který vznikl lidskou aktivitou, lidský výtvor
Enulturace - proces učení se jedince žít v jiné společnosti a její kultuře
Akulturace - vzájemné přejímání a splývání odlišných kultur
Determinanta - rozhodující faktor pro určující či neurčující aktivitu
Symbol - nějaké znamení
Rasa - určitý druh, společnost lidí, kterou spojuje dlouhodobý společný vývoj (barva pleti, vlasů, oči..)
		
        
    
    Klíčová slova:
		
		  		  kultura
		  		  axiologie
		  		  studování
		  		  difuzionismus
		  		  kulturní univerzálie
		  		  informační vzorce
		  		  Darwinova kniha
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- 1. Definujte co nejpřesněji pojem "kultura".
 2. Vyjmenujte alespoň 3 fenomény, jimiž se člověk liší od zvířete.
 3. Co je to axiologické pojetí kultury a ve které době převažovalo?
 4. Definujte pojmy:
 5. Co je to transkulturní přístup a v čem se liší od multikulturalismu?
 6. Charakterizujte antropologickou školu klasického evolucionismu (kdy, kde, pojetí kultury, východiska, metody, představitele, díla)
 7. Uveďte alespoň 1 představitele následujících antropologických teorií kultury:
 8. Vysvětlete rozdíl mezi teorií kultury Rogera a Felixe Keesingových, a Glifforda Geertze (jaký směr zastávají, jak přistupují ke kultuře, s jakými termíny pracují).
 9. Vyberte si libovolného představitele funkcionalistické antropologie a představte jeho práci.
 10. Jaké jsou příčiny dnešní ekologické krize z pohledu kulturní ekologie?
 BONUSOVÁ OTÁZKA: Jakou svoji teorii ilustruje C. Lévi-Staruss na mýtu o rejnoku?
 
 1) Jakými metodami je možno studovat kulturu?
 2) Vyjmenujte alespoň 3 fenomény, kterými se NELIŠÍME od zvířat.
 3) Jak a kdy definuje pojem kultura E. Tylor + směr, do kterého zapadá
 4) Difuzionismus - zástupce, dílo, kdy, kde, metody
 5) Vysvětlete pojmy:
 6) Vyberte si jednoho zástupce strukturalismu a představte jeho dílo, metody
 7) K uvedeným směrům napište alespoň jednoho zástupce:
 8) Porovnejte: Radcliffe-Browna a Pritcharda + směr, kdy, kde, metody výzkumu
 9) Kulturní ekologie - co to je, kořeny, čím přispívá ke studiu kultury, představitel
 10) Vysvětlete souvislost mezi pojmy globalizace, multikultura a identita
 Bonusová otázka: Jaké jsou 2 teorie, které uvádí J. Frazer o ohňových rituálech ve Zlaté ratolesti
 
 1. Jaký vývoj měl termín kultura v kulturní antropologii? (nebo tak něco chtěla tam vývoj termínu)
 2. Keesingovi a Benedictová jak pojímají kulturu, jednotlivce a společnost = porovnat je.
 3. Pojmy:
 4. Vyjmenujte tři instituce, kterými se zabývá kulturní antropologie?
 5. Frazer a Levi-Strauss (kdy, kde, směr, metody, a porovnat jejich práci, rozdíli a společné znaky)
 6. doplnit představitele:
 7. Kulturní univerzálie co to je a dva příklady.
 8. Konfiguracionistická škola, zástupce, dílo, kdy, kde metody
 9. Vysvětlit: Informační vzorce druhu (kulturní kód, prazáklad, paradigma, archetyp)
 10. Bonusová: Rok kdy byla vydána Darwinova kniha: O původu druhu.