Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 646   projektů
0 nových

Významná dilemata teorie výchovy

«»
Přípona
.doc
Typ
studijní materiál
Stažené
1 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
9902
Poslední úprava
13.03.2017
Zobrazeno
374 x
Autor:
kungs
Facebook icon
Detaily projektu
Popis:
Uvažovat o výchově a jejích teoretických základech v sobě nese skryté nebezpečí, že přijmeme za vlastní přirozenou existenci podoby výchovy, že budeme na výchovu aplikovat myšlenkové kategorie jí samotnou produkované. Prostřednictvím výchovy jsou vytvářené a produkované kategorie myšlení, které jedinci spontánně aplikují na okolní svět i na výchovu samotnou. Jestliže k výchově přistupujeme prostřednictvím pojmů výchově vlastním, nemůžeme se přirozeně dobrat nejzákladnějších pravd a závěrů.

Výchova jako sociální proces je vlastní všem společnostem i jedincům. Prostřednictvím výchovy je zajištěna reprodukce a rozvoj společnosti a integrace jedince do ní. Každá společnost (v obecném měřítku), stejně tak i každý jedinec (s dosahem na konkrétní skupinu lidí - např. při výchově vlastních dětí) vytváří svou vlastní teorii výchovy. Výchozím bodem těchto teorií je soubor otázek, týkajících se jednotlivých aktérů procesu výchovy. Zodpovězení těchto otázek (např. přimknutí se k jedné z možných odpovědí) je základem budování osobní či obecné teorie výchovy a zároveň i rozdílností jednotlivých teorií.

Klíčová slova:

výchova

vzdělávání

povaha vlastností

objektivistické školy

subjekty výchovy



Obsah:
  • Subjekt výchovy:
    Kým by měl být subjekt výchovy a vzdělávání především?
    Jaká je úloha subjektu v procesu výchovy a vzdělávání?
    Jaký je vztah subjektu výchovy k hodnotovým orientacím, které předává prostřednictvím výchovy?
    Objekt výchovy
    Jaké jsou vlastnosti objektu, které mají být prostřednictví výchovy rozvíjeny, potlačovány, usměrňovány?
    Jaká je povaha vlastností objektů výchovy? Odkud tyto vlastnosti pocházejí?
    Jaký je pojetí objektu v procesu výchovy?
    Cíle výchovy
    Jaká je povaha hodnot?
    Objektivistické školy
    Jaký je původ těchto hodnot? Kdo, co je jejich původcem?