Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Výchova jako předmětu pedagogické vědy

«»
Přípona
.doc
Typ
studijní materiál
Stažené
2 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
9869
Poslední úprava
13.03.2017
Zobrazeno
1 691 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Výchova je činnost specificky lidská svou záměrností, cílevědomostí organizovaností a institucionalizovaností Výchova byla chápána různými filozofickými směry různě:
Pedagogický tradicionalismus - chápe výchovu jako předávání kulturních tradic, orientace na minulost, historii.
Pedagogický utopismus - chápe výchovu jako realizaci smělých představ o obrodě společnosti, přeceňuje možnosti výchovy.
Pedagogický nihilismus - výchova není možná

Hlavní znaky výchovy

1. Záměrnost (související jsou pojmy cílevědomost, plánovitost, soustavnost, systematičnost, které vlastně blíže určují kvalitu této záměrnosti):
intencionalní působení = působení subjektu na jiný subjekt s určitým (výchovným) záměrem, v určitých intencích, organizovaně, institucionálně, záměrnost je primární.

funkcionální působení = tam, kde se nejedná primárně o výchovné působení, není kladen cíl pozitivního vlivu na osobnost druhého - média, okolí, společnost, party, pracovní prostředí. Často silnější než intencionální vlivy,

2. Rozvojetvornost - má vést k rozvoji jedince.

3. Dlouhodobost - významných a stabilních výsledků lze dosáhnout pouze dlouhodobým, soustavným působením, výchova nese ovoce až po letech, měsících.

Klíčová slova:

výchova

preference prostředí

struktura

prameny

pomocné vědy

matematika

technika



Obsah:
  • Hlavní znaky výchovy
    Definice výchovy
    Preference prostředí
    VĚdní charakter pedagogiky
    VZtah pedagogiky a výchovy: pedagogika = teorie, výchova = praxe
    Prameny pedagogiky:
    Struktura pedagogiky (základní pojetí):
    Různost pohledů na systém pedagogických věd:
    VZtah pedagogiky k ostatním vědám
    Pomocné vědy zjišťující
    Pomocné vědy matematické a technické