Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Tři příklady spolupráce kvalitativního a analytického výzkumu

«»
Přípona
.pdf
Typ
studijní materiál
Stažené
0 x
Velikost
0,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
12218
Poslední úprava
11.06.2018
Zobrazeno
586 x
Autor:
royal.cut
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Paul Lazarsfeld je znám jako tvůrce a velký propagátor analytických výzkumných postupů. Často bývá spojován s kvantitativní metodologií - s postupy statistického zpracování dat, s matematickým modelováním. Neméně důležitou složkou jeho metodologického přínosu byl však důraz na spolupráci nejrůznějších přístupů v celku společenskovědního výzkumu.

Jedním z příkladů této spolupráce byl výzkum nezaměstnané komunity Marienthalu - dělnické kolonie blízko Vídně v Rakousku v době velké hospodářské krize třicátých let dvacátého století. Na výzkumu spolupracoval se svou první ženou Marií Jahodovou a přítelem Hansem Zeiselem. Na tomto výzkumu je vidět, jak spolupráce metod (založených na porozumění situaci rodin prostřednictvím slohových prací dětí a vyprávění matek s analytickými postupy využívajícími rozbor statistik prodeje v místních obchodech a měření rychlosti chůze obyvatel Marienthalu) umožnila podat věrný obraz nezaměstnané obce.

Druhým příkladem spolupráce analytické a kvalitativní metodologie je kombinace dvou výzkumných nástrojů použitá při hodnocení připravovaných rozhlasových pořadů, ale později také i při jiných příležitostech zejména v komunikačním výzkumu. V první-analytické fázi výzkumné akce, je používán nový výzkumný nástroj, který vytvořili Paul Lazarsfeld a Frank Stanton a dostal jméno „programme analyser“. Ve druhé - kvalitativní fázi zkoumání je prováděno skupinové řízené dotazování - „the focused interview“ , jehož pravidla a postup kodifikoval Lazarsfeldův dlouholetý spolupracovník R.K.Merton.

Klíčová slova:

kvalitativní metody

Marienthal

analyzátor programu

kritické hypotézy

administrativní výzkum



Obsah:
  • Úvod
    1. Kombinované využití analytických a kvalitativních metod v “Marienthalu”
    2. „Analyzátor programu“ jako analytický nástroj a „zaměřovaný rozhovor“ jako metoda porozumění
    2.1. Analyzátor programu - nástroj pro hodnocení programu nebo pořadu
    2.2. Zaměřovaný skupinový rozhovor (the focused interview) - kvalitativní metoda vyvinutá R.K. Mertonem pro porozumění reakcím posluchačů
    3. Testování Adornovy „kritické hypotézy“ prostředky Lazarsfeldova „administrativního výzkumu“
    4. Závěr
    Literatura: