Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Speciální pedagogika - tyflopedie

«»
Přípona
.jpg
Typ
studijní materiál
Stažené
3 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
9995
Poslední úprava
27.03.2017
Zobrazeno
1 191 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Je objektivní skutečností, že člověk je středem zájmu prakticky každé lidské činnosti.
Tento fakt platí bez ohledu na postoj vůči němu a je třeba podotknout, že náplň následujícího textu presentuje jeho platnost velice důslednou formou.
Níže uvedené informace se totiž týkají jednoho z oborů speciální pedagogiky, tedy disciplíny která je více než kterákoli jiná „ O LIDECH S LIDMI".
Snad žádný obor, včetně např. medicíny, nemusí tak systematicky kalkulovat s vlivem lidské individuality jako veškerá odvětví a obory SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY.

A právě o jednom z těchto oborů speciální pedagogiky, označovaný odborným názvem TYFLOPEDIE, popř. OFTALMOPEDIE, bude v následujícím textu podána bližší informace.

Cíl:
Následující text má za cíl přiblížit, ozřejmit a připomenout čtenáři některé pojmy, mající bližší vztah ke speciálně pedagogickým a příbuzným oborům.
Jsou to mj. : lidské smysly - receptory
stěžejní smysl člověka - zrak
vidění = vnímání zrakem, tj. vizuální percepce
lékařský pacient (moderně též klient)
speciálně pedagogický klient
oftalmologie, nauka o stavbě a funkci zrakových orgánu
oftalmopatologie, nauka o příčinách a důsledcích poškození zraku
oftalmopedie, nauka o výchově a vzdělávání zrakově postižených
tyflopedie , nauka o výchově a vzdělávání prakticky a úplně nevidomých

Klíčová slova:

smysly

zrak

oko

oftalmopedie

oftamologie

legislativa

integrace



Obsah:
  • • ÚVOD
    • SMYSLY - receptory, 5 smyslu, rozclenených na dálkové a kontaktní, „hierarchie“ smyslu podle významu razeno vzestupne.
    • ZRAK - dominantní smysl, dálkový receptor, jeho funkcí je videní, jeho nástrojem je specializovaná orgánová soustava.
    • VIDET znamená VNÍMAT ZRAKEM, zrakové vnímání = vizuální percepce.
    • OKO a další soucásti orgánové soustavy zraku.
    • OFTALMOLOGIE nauka o stavbe, funkci a chorobách zraku.
    • PATOLOGIE OKA, výcet jejích nejcastejších prícin.
    • LÉKAŠKÝ PACIENT a SPECIÁLNE-PEDAGOGICKÝ KLIENT
    • OFTALMOPEDIE, definice pojmu, obor, nápln.
    • VZTAH oboru oftalmopedie a tyflopedie
    • SYSTÉM pedagogické práce v zarízeních pro zrakove postižené.
    • ŠKOLNÍ ZARÍZENÍ na - predškolní úrovni, - úrovni základní školní docházky, - úrovni profesní prípravy.
    • Speciálne Pedagogická Centra pro zrakove postižené
    • LEGISLATIVA,vztahující se k obci zrakove postižených.
    • INTEGRACE ( INKLUZE ) zrakove postižených ( cpt )
    • POMOCNÉ INSTITUCE, Tyfloservis, Tyflokabinet, pomucková základna
    • LITERATURA povinná a doporucená.
    • HISTORIE OBORU