Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Didaktika - Cíl výchovy

«»
Přípona
.doc
Typ
studijní materiál
Stažené
3 x
Velikost
0,1 MB
Jazyk
český
ID projektu
9892
Poslední úprava
13.03.2017
Zobrazeno
1 671 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Výchova je cílevědomá a záměrná činnost. Proto základem každé pedagogiky je úvaha o tom, jaký je cíl výchovy. (O. Chlup).

Cíl výchovy: dán vývojovým stavem společnosti - různé cíle v různých dobách, v různých společnostech, při různém stupni civilizačního a kulturního vývoje.

Výchova ve všech společnostech a režimech má něco společného, např.:
utváření vztahu člověka k okolnímu světu (od nejrannějšího dětství)
záměrnost výchovy
aktivnost vztahu člověka ke světu, společnosti a sobě samotnému (člověk se jen neadaptuje jako ostatní živočichové), Působením na svět člověk svět poznává a sám sebe zdokonaluje = viz Komenský: “fabricando fabricamur”.
funkcionálnost a intencionálnost

Vztah člověka ke světu není při jeho narození danou veličinou, je “implantován” společností v duchu cílů této společnosti. Výchovné působení je :

Problematika cílů výchovy je jedna z nejméně propracovaných oblastí pedagogiky - často proklamativnost, neurčitost. Výchovný ideál je totiž těžko objektivizovat

Otázkami konkretizace výchovných cílů se zabývá pedagogická teleologie.

Klíčová slova:

cíl výchovy

pedagogika

kultura

adaptace

anticipace

specifikace

reálné vzdělání

kognitivní cíle

psychomotorika



Obsah:
  • Cíl výchovy
    Cíl výchovy
    Problematika cílů výchovy
    Jak se na cíl výchovy dívají různé pedagogické směry:
    Pragmatismus
    Experimentální pedagogika
    Dynamická pedagogika
    Pedagogika kultury
    Existencionalistická pedagogika
    Náboženská pedagogika
    Alternativní směry 20. století
    Antipedagogické směry
    Proč cíle potřebuje žák a občan?
    Proč cíle potřebuje vymezit společnost a stát?
    Další klasifikace:
    Adaptační a anticipační cíle:
    Teoretické a praktické cíle
    Obecné - speciální - konkrétní
    Perspektivní - etapové - situační
    VNější - vnitřní
    Specifikace cílů podle kádnera:
    Cíle vyplývající z evropské kultury a lidské povahy vůbec:
    Příklady odlišnosti společenských cílů výchovy:
    Historické koncepce vzdělání (podle cíle)
    I. Koncepce humanitního (klasického vzdělání) - je první ucelenou
    II. Novohumanistická koncepce
    III: koncepce reálného vzdělání
    Teorie materiálního vzdělání
    Teorie formálního vzdělání
    Didaktické pojetí konkrétních výukových cílů:
    Kognitivní (vzdělávací) cíle
    Afektivní (výchovné)
    Psychomotorické (výcvikové)
    Formulace úloh: