Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

9 kroků k samostatné práci žáka

«»
Přípona
.pdf
Typ
studijní materiál
Stažené
0 x
Velikost
0,3 MB
Jazyk
český
ID projektu
9935
Poslední úprava
20.03.2017
Zobrazeno
869 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Roztomilá paličatost=základ pro samostatnost?

"Ne, ne. Lenky. Tako, tam." (Pro nechápající: Ne, tam nepůjdu. Jdeme pro lentilky. Otče, jsou tímto směrem.) S těmito slovy vyrazila moje ani ne dvouletá dcera k polici, kde se nachází její oblíbený pamlsek. Víceméně rozhodla sama o tom, co a kdy se bude nakupovat.

Samostatnost, nebo ještě lépe spoléhání se na sebe sama, se u dětí objevuje okolo druhého roku věku. Projevy objevivších se zárodků samostatnosti považuji rodiče za paličatost, neboť dítě je malé a samozřejmě neumí své potřeby vysvětlit patřičně zdvořile. Pokud se na rozvoji samostatnosti nepodílí velkou měrou rodiče, postupem času se ona roztomilá paličatost promění v apatii a závislost na rozhodování a vedení druhých. Přiznejme si bez obalu, že částečně je na vině i tradiční přístup učitelů a školy.

Postoj mnoha učitelů: "Já jsem ten vědoucí a vy jste ti nevědoucí, kterým přináším osvícení." slouží nejen jako vděčné téma vtipů o paranoidních, často až mesiášských komplexech učitelů. V reálném životě vede jen k utužování závislosti dítěte (nebo teenagera) na autoritách. Učitel rozhoduje, co se bude kdy a kde v hodinách dít. Ve výsledku se přizpůsobí tempo hodiny nejprůměrnějšímu ze všech průměrných žáků ve třídě. A učitel doufá, že ti méně šikovní se nějak proberou a budou pracovat o něco rychleji, zatímco ti šikovnější nebudou v prostojích otravovat. Přitom vyřešit tento problém nevyžaduje žádnou velkou námahu.

Klíčová slova:

samostatnost

práce žáka

srozumitelnost

stanovené sliby

paličatost

didaktika

psychologie

pedagogika



Obsah:
  • 1. Roztomilá paličatost=základ pro samostatnost? 3
    2. Zadávejte práci tak, aby všichni věděli, co mají dělat 5
    3. Přesně stanovte, kolik času na práci žáci mají 10
    4. Řekněte žákům, s čím mají pracovat 14
    5. Stanovte, jak vypadá dobře provedená práce 19
    6. Nevysvětlujte téma sami 24
    7. Vysvětlete práci co nejsrozumitelněji 26
    8. Napište na tabuli čas, kdy mají skončit 29
    9. Přestaňte určitou dobu fungovat jako učitel 31
    10.Dodržte stanovené sliby 34
    11.Nezačínejte se všemi kroky najednou 36
    12.A co říct na závěr? 37