Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované státnicové otázky z okruhu Grafické a multimediální procesory

«»
Přípona
.doc
Typ
státnicové otázky
Stažené
0 x
Velikost
4,9 MB
Jazyk
český
ID projektu
12580
Poslední úprava
27.08.2018
Zobrazeno
863 x
Autor:
snoopydogg
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Základní zobrazovací režimy, struktura systému s grafickým adaptérem, paměť snímku, bitové roviny. Použití barevné palety.
----------------------------------------------------------------------------------------
Základní zobrazovací režimy
Grafický adaptér pracuje ve dvou režimech:
1. Textový režim: zobrazuje znaky uvedené v tabulce kódů v jedné velikosti. Parametry tohoto režimu se uvádí v počtu řádků a sloupců zobrazitelných znaků. Textový režim má nízkou paměťovou náročnost.
2. Grafický režim: určen pro náročnější zobrazování (čáry, plochy, písma jiných typů a velikostí…). Základní zobrazitelnou jednotkou grafického režimu je jeden bod (angl. Pixel). Parametry tohoto režimu se uvádí v počtu řádků a sloupců zobrazitelných bodů. Grafický režim má oproti textovému režimu vyšší paměťovou náročnost. Každá barva je v paměti reflektována jistým počtem bitů, nyní 6 nebo 8 → počet zobrazitelných barev 218 (informace o barvě bodu - 18 bitů) nebo 224 (informace o barvě bodu - 24 bitů).
Zobrazovací režimy:
MDA (r. 1981) - Monochrome Display Adaptor: Pouze textový režim 25x80 znaků (znak o velikosti 9x14 bodů).
CGA (r. 1984) - Color Graphics Adaptor: Textový režim 25x40 znaků (znak o velikosti 8x8 bodů); Grafický režim nabízí dvě rozlišení - 320x640 bodů a 640x200 bodů. Počet barev, které tento režim dokáže zobrazit je maximálně 16. Protože tento režim nebyl kompatibilní s MDA monitory, proto se rozšířily grafické adaptéry MHGC - Monochrome Hercules Graphics Adaptor, které už byly kompatibilní s MDA monitory a zvládaly rozlišení 720x350 bodů.
EGA (r. 1986) ¬- Enhanced Graphics Adaptor: Textový režim 25x80 nebo 40x80 znaků.
Grafický režim nabízí rozlišení až 640x350 bodů a maximálně 16-ti barevná paleta z 64 barev.
SEGA - Super EGA: grafický režim s rozlišením 640x480 bodů s 256-ti barevná paleta z 262 144 barev.
VGA (r. 1987) - Video Graphics Array: textový režim 25x80 znaků (znak o velikosti 9x16 bodů).
Grafický režim nabízí dvě rozlišení: 320x200 s 256-ti barvami nebo 640x480 s 16-ti barvami.
VGA+: Tento režim nabízí rozlišení 800x600 bodů.
SVGA - Super VGA: Tento režim nabízí rozlišení 1024x768 bodů.
• v roce 1990 vznik grafických akcelerátorů - tyto akcelerátory přebíraly část vykreslování obrazu za CPU.
VESA (r. 1993) - Video Electronics Standards Association: definovalo se doporučení pro standardní textové i grafické režimy, které se používají např. v BIOSu při hlášení POST nebo v Linuxové konzoli.

Klíčová slova:

zobrazovací režimy

vektorová grafika

přenos zvuku

multimediální procesory

promítání



Obsah:
  • 1. Základní zobrazovací režimy, struktura systému s grafickým adaptérem, paměť snímku, bitové roviny. Použití barevné palety.
    2. Světlo, barva. Barevné prostory (RGB, CMY(K), HLS, Lab). Gama korekce. Teplota chromatičnosti světla. Správa barev (Color Management), barevné profily ICC.
    3. Obraz jako dvojrozměrný signál. Vzorkování spojitého obrazu, kvantování. Aliasing. Moiré. Vektorová vs. bitmapová grafika - výhody, nevýhody.
    4. Transformace obrazu (DFT, DCT, DWT).
    5. Základy vektorové grafiky, 4spojitý a 8spojitý rastr, princip rasterizace základních prvků - přímka, kružnice, elipsa. Maticový popis 2D křivek, parametrická a geometrická spojitost křivek.
    6. Metody bezeztrátové komprese rastrového obrazu, RLE komprese, Huffmanovo kódování, LZW komprese.
    7. Metody ztrátové komprese rastrového obrazu. Predikční kódování, adaptivní predikční kódování. Transformační kódování, formát JPEG.
    8. Standardy pro přenos zvuku. Percepční kódování zvuku, maskování zvuků, standard MPEG Layer 1 až Layer 3. Formáty uložení zvukových dat, soubory typu RIFF.
    9. Standardy pro přenos videa. Progresivní a prokládané snímání, formáty digitálního videa. Principy ztrátové komprese videa, kompenzace pohybu. Standardy ITU H.261, MPEG-2, MPEG-4.
    10. Multimediální procesory, technologie SIMD, vertikální a horizontální paralelní operace. Rozšiřování instrukčního souboru procesorů pro všeobecné použití, technologie MMX, SSE, 3DNow.
    11. 3D plochy. Bézierovy kubiky v 3D, řídicí body, způsoby napojování. Algoritmus de Casteljau pro jejich polygonizaci.
    12. Promítání (3D->2D). Polygony. Stínování, texturování a rasterizace.