Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované státnicové otázky pro studijní program filosofie obor filosofie humanitních věd - oddíly A, B, C

«»
Přípona
.rar
Typ
státnicové otázky
Stažené
5 x
Velikost
3,8 MB
Jazyk
český
ID projektu
9496
Poslední úprava
23.01.2017
Zobrazeno
1 207 x
Autor:
clean.bandit
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1.) A: Předsókratovská filosofie (řecká mytologie, zlomky předsokratovských myslitelů, parmenidovská a herakleitovská metafyzika)
B: Sociální a politické myšlení v období antické civilizace

Antické Řecko 1
» Mýtus
Mýtus je z řeckého slova MÝTHOS (=vyprávění) odvozeno od slovesa MÝTHEUEIN „vyprávět“.
Nemá známého autora. Jako by tu byl od počátku. Pro lidi archaické doby má hluboký smysl. Mýtus je každé vyprávění, které předjímá nějaké „to proč“. Mýtus je celá síť vyprávění. Jsou to úvahy o světě, náboženství, morální ponaučení, naučení o hospodářství, místní pověsti, folklór. Sám mýtus však takové dělení nezná, právě naopak vše spojuje, tak aby se člověk ve světě vyznal.
Mytický vztah ke světu se zakládá např. „ Mytický člověk vyjde ráno před dům, vidí na obloze Hélia, jehož jasné světlo a teplo dává život jemu i celému světu. Proto je Hélios božský, proto je bohem. Ne že by Hélios byl bohem Slunce, ale Hélios je prostě Slunce, mocné a božské.“ (Kratochvíl, str. 17)
Svět je jako pohádka, v němž jsou Bohové, daimonové a důležitou roli hraje osud, který dlí i nad Bohy.
Otázky typu Proč (je-li vůbec položena) je odpovězeno hotovou odpovědí v podobě vyprávění o původu té věci od bohů. Skutečnost není jednoznačná, objektivní.
Jednoznačný je rámec- člověk je smrtelný, nad zemí je nebe obývané nesmrtelnými bohy (nad nimiž je osud).
Filosofie je pak pojata jako postupná logizace či negace mýtu.
Mezopotámie, Egypt (3000 let př. Kr.) - 2000 let př. Kr. vzniká EPOS O GILGAMEŠOVI (hrdina sestoupí do podsvětí). V Řecku jsou to Odysseus, Hérakles, Orfeus, Perseus. Je jim společné odkrývání pravdy, Aléthea. Objevuje se schopnost abstrakce.

Klíčová slova:

filosofie

humanitní vědy

křesťanská morálka

renesance

pozitivizmus

existencialismus

strukturalismus

empirismus



Obsah:
  • 1. OTÁZKA
    A: Předsókratovská filosofie
    2. OTÁZKA
    A: Antropologický obrat a athénská škola sofisté versus sókratovská tematizace člověka, Sókratés
    3. OTÁZKA
    A: Platón
    4. OTÁZKA
    A: Aristotelés
    5. OTÁZKA
    A: Helénistické období
    6. OTÁZKA
    A: Období apologetů a východní patristika
    7. OTÁZKA
    A: Západní patristika
    8. OTÁZKA
    A: Raná scholastika
    9. OTÁZKA
    A: Vrcholná a pozdní scholastika
    10. OTÁZKA
    A: Renesanční filosofie
    11. OTÁZKA
    A: Karteziánský obrat a kontinentální racionalismus 17. a 18. století
    12. OTÁZKA
    A: Britský empirismus 17. a 18. století
    13. OTÁZKA
    A: Kant, Fichte a novokantovství
    14. OTÁZKA
    A: Schelling a Hegel
    15. OTÁZKA
    A: Rozpad Hegelovy školy, německý materialismus, marxismus a neomarxismus
    16. OTÁZKA
    A: Klasický pozitivismus
    17. OTÁZKA
    A: Existencialismus a personalistická filosofie
    18. OTÁZKA
    A: Voluntarismus
    19. OTÁZKA
    A: Filosofie života a historismus
    20. OTÁZKA
    A: Fenomenologie
    21. OTÁZKA
    A: Martin Heidegger
    22. OTÁZKA
    A: Hermeneutika
    23. OTÁZKA
    A: Strukturalismus a postmoderna
    24. OTÁZKA
    A: Novopozitivismus, analytická filosofie a kritický racionalismus
    25. OTÁZKA
    A: Filosofie a přírodní vědy