Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované státnicové okruhy z Psychopedie

«»
Přípona
.rar
Typ
státnicové otázky
Stažené
51 x
Velikost
9,0 MB
Jazyk
český
ID projektu
11789
Poslední úprava
26.03.2018
Zobrazeno
2 099 x
Autor:
royal.cut
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Psychopedie - pojetí, postavení. Pojmové vymezení a terminologie v psychopedii. Etiologie a klasifikace mentální retardace.

Termín PSYCHOPEDIE (z řečtiny psýché = duše, paideia = výchova) byl zaveden po roce 1945. Psychopedie původně zahrnovala i problematiku mravně narušených osob - až do šedesátých let, kdy se oddělil obor etopedie.

Pojetí psychopedie
Psychopedie se věnuje jak tradičnímu zkoumání zákonitostí vývoje, výchovy a vzdělávání osob s mentální retardací či jiným psychickým postižením, tak i terapeuticko-formativním postupům, které lze využít při práci s těmito klienty.
Pozornost je věnována také otázkám rané péče, diagnostiky a poradenství.
Psychopedie v užším pojetí:
- Speciálně pedagogická disciplína, zabývající se edukací osob s mentálním či jiným duševním postižením a zkoumáním výchovných (formativních) a vzdělávacích (informativních) vlivů na tyto osoby.
Psychopedie v širším pojetí:
- V širším kontextu je možno nahlížet na psychopedii jako na interdisciplinární obor, který se zabývá prevencí (hlavně terciální), prognostikou mentální retardace (popř.jiných duševních poruch) se zvláštním zřetelem na edukaci, reedukaci, diagnostiku, terapeuticko-formativní intervenci, kompenzaci, rehabilitaci, inkluzi (integraci) a socializaci či resocializaci klienta s mentálním či jiným duševním postižením.

Klíčová slova:

psychopedie

zdravotní postižení

metodika

psychopedická andragogika

osobnost



Obsah:
  • 1. Psychopedie - pojetí, postavení. Pojmové vymezení a terminologie v psychopedii. Etiologie a klasifikace mentální retardace.
    2. Struktura a charakteristika škol a zařízení psychopedického typu.
    3. Poradenství v psychopedii.
    4. Počátky péče o osoby s MR či jinou duševní poruchou.
    5. Charakteristika současného stavu výchovy, vzdělávání a rozvoje osob s MP u nás a v zahraničí.
    6. Speciálně pedagogická diagnostika v psychopedii.
    7. Cíl, úkoly, prostředky, formy a složky výchovy osob s MP. Osobnost jedince s MR.
    8. Výchova dítěte s MP v rodině.
    9. Institucionální předškolní výchova dětí s MP.
    10. Specifika výchovy osob s mentálním postižením v domovech pro osoby se zdravotním postižením.
    11. Specifika edukace v základních školách speciálních a rehabilitačních třídách, edukační přístupy k jedincům s těžším mentálním a těžším kombinovaným postižením.
    12. Příprava vstupu osob s MP na volný trh práce.
    13. Specifičnost vzdělávání jedinců s MP se zřetelem ke zvláštnostem jejich poznávacích procesů.
    14. Didaktické a výchovné prostředky na základní škole praktické, vzdělávací a výchovný obsah.
    15. Specifika počátečního čtení a psaní na základní škole praktické.
    16. Metodické otázky vyučování matematiky na základní škole praktické.
    17. Metodická problematika pracovního vyučování na základní škole praktické.
    18. Metodika tělesné a sportovní výchovy na základní škole praktické.
    19. Speciální výtvarná výchova a výtvarná výchova na základní škole praktické.
    20. Metodika HV a zpěvu na základní škole praktické.
    21. Metodika společenskovědních a přírodovědních disciplín na základní škole praktické.
    22. Terapeutické přístupy využitelné v psychopedii.
    23. Alternativní přístupy k výchově a vzdělávání jedinců s MP.
    24. Modernizace výchovně vzdělávacího procesu jedinců s MP.
    25. Osobnost psychopeda a jeho profesní etika.
    26. Socializace, integrace a inkluze osob s MP.
    27. Výchovné a vzdělávací přístupy k jedincům s pervazivní vývojovou poruchou.
    28. Výchovně vzdělávací proces u dětí se specifickými vývojovými poruchami učení.
    29. Specifika výchovy dětí s poruchami chování a emocí.
    30. Psychopedická andragogika.