Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Vypracované otázky ke státnicím - Ošetřovatelství s didaktikou ošetřovatelství

«»
Přípona
.rar
Typ
státnicové otázky
Stažené
10 x
Velikost
12,0 MB
Jazyk
český
ID projektu
10012
Poslední úprava
27.03.2017
Zobrazeno
3 027 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1) Charakteristika období, myšlenkové předpoklady a východiska

• v období po 2. svět. válce se v USA vytvořily optimální podmínky pro změny v pojetí oboru ošetřovatelství
• byly zdokonaleny teorie, rozvíjeny vědecké poznatky, rozvoj ošetřovatelské vědy
• v tomto období byl nedostatek sester a lékařů => obavy státních institucí o zajištění kvalitní péče
• vznik konceptuálních modelů, nebo-li paradigmat ošetřovatelství
• začala vznikat koncepce ošetřovatelské diagnostiky
• v roce 1950 se v odborné zahraniční literatuře objevuje pojem Ošetřovatelská diagnóza
• do této doby byla oš. péče popisována pouze jako série úkolů sester vedených a hodnocených lékařem
• oš. péče se orientovala pouze na chorobu, kterou léčili lékaři
• chyběla zde samostatnost sester a jejich péče o člověka jako bio-psycho-sociální a bytost
• bylo třeba objasnit funkce sester a smysl ošetřovatelské péče
• vznikl standard ošetřovatelské praxe, do které byla začleněna oš. diagnostika
• autorka Mc Manus v r. 1950 uvedla, že funkcemi profesionální sestry jsou identifikace a diagnostikování oš. problémů a rozhodování o způsobů oš. aktivit, vedoucích k řešení problému

Klíčová slova:

ošetřovatelství

státnice

didaktika ošetřovatelství

učitelství

odborné předměty



Obsah:
  • 1.
    • Funkční vzorce zdraví M. Gordonové, myšlenkové předpoklady a východiska, popis a objasnění základních pojmů, funkční, dysfunkční a potenciálně dysfunkční vzorce.
    • Historický přehled vyučování ošetřovatelství. Systém profesního a celoživotního vzdělávání v ošetřovatelství a porodní asistenci u nás a ve světě.
    2.
    • Vztah Funkčních vzorců zdraví M. Gordonové k ošetřovatelské diagnostice NANDA
    - International. Charakteristiky diagnostického procesu dle klasifikace NANDA
    - International a aktuální stav vývoje vzorců zdraví. Praktické možnosti využití vzorců zdraví.
    • Cíl vzdělávání v ošetřovatelství na středních zdravotnických školách, vyšších odborných školách zdravotnických a vysokých školách. Taxonomie a konkretizace výukových cílů.
    3.
    • Klasifikace NANDA a NANDA - International, vznik a vývoj v Americe, Evropě a Asii, aktivity - konference, periodika.
    • Učivo - konkretizace učiva ošetřovatelství v pedagogických dokumentech (standardy, RVP, ŠVP, učební plán, učební osnovy, tematické plány), didaktická analýza učiva. Profil absolventa.
    4.
    • Mezinárodní klasifikace ošetřovatelské praxe, International Classification of Nursing Practice (ICNP), přehled vývoje, česká a slovenská vývojová skupina ICNP.
    • Organizační formy výuky a jejich uplatnění ve výuce ošetřovatelství - teorie.
    5.
    • Přehled dílčích terminologických systémů v oboru ošetřovatelství a jejich charakteristiky. OMAHA systém, HHCC systém, VIPS model, PCD soubor a PND soubor.
    • Organizační formy výuky a jejich uplatnění ve výuce ošetřovatelství - klinická praxe.
    6.
    • Aliance NANDA, NIC a NOC, spojení terminologických systémů ošetřovatelské diagnostiky, intervencí a komponent hodnocení ošetřovatelské péče, význam.
    • Organizační formy výuky a jejich uplatnění ve výuce ošetřovatelství - praktická výuka v laboratorních podmínkách.
    7.
    • Klasifikace ošetřovatelských intervencí, Nursing Intervention Classification (NIC), přehled dosavadních výstupů a výzkumu, implementace v ošetřovatelské praxi.
    • Výukové metody a jejich uplatnění ve výuce ošetřovatelství - teorie.
    8.
    • Klasifikace ošetřovatelských výsledků, Nursing Outcomes Classification (NOC), přehled dosavadních výstupů a výzkumu, implementace v ošetřovatelské praxi.
    • Výukové metody a jejich uplatnění ve výuce ošetřovatelství - praktická výuka v laboratorních podmínkách.
    9.
    • Praxe založená na důkazech, Evidence Based Practice (EBP) v oboru ošetřovatelství, základní charakteristiky ošetřovatelství založeného na důkazech Evidence Based Nursing (EBN), fáze procesu.
    • Výukové metody a jejich uplatnění v ošetřování nemocných, ošetřovatelské péči - výuka v podmínkách klinické praxe.
    ...
    ...
    ...
    12.
    • Výzkum v ošetřovatelství, charakteristiky, význam a kategorie.
    • Příprava učitele na výuku předmětu ošetřovatelství - teorie, ošetřovatelství - praktická výuka v laboratorních podmínkách. Mezipředmětové vztahy.
    13.
    • Přehled konceptuálních modelů v oboru ošetřovatelství, funkce, struktura, hlavní jednotky, kategorizace modelů. Ošetřovatelské teorie a jejich typy.
    • Specifika přípravy učitele na vyučovací jednotku praktické výuky ve zdravotnických zařízeních.
    14.
    • Management mimořádných událostí. Vyhledávání a prevence rizik. Bezpečná ošetřovatelská péče. Využití v praxi.
    • Bezpečnost práce - zajištění bezpečnosti práce ve škole a v laboratořích ose, práce s didaktickou technikou. Specifika bezpečnosti práce v rámci praktické výuky ve zdravotnických zařízeních.
    15.
    • Publikační činnost - vědní prvek oboru ošetřovatelství, databáze elektronické a tištěné, výzkumný článek - struktura a obsah.
    • Příprava žáka na výuku ošetřovatelství, práce s učebními texty, e-learning.
    16.
    • Metody užívané kvalitativním výzkumem v oboru ošetřovatelství.
    • Hodnocení výsledků výuky - metody, formy, kritéria hodnocení, klasifikační řád, specifika hodnocení odborné praxe.
    17.
    • Management času sestry manažerky, networking a image sestry manažerky. Moderní aspekty výuky pacientů.
    • Základní pedagogická dokumentace učitele - tématické plány, třídní výkaz, třídní kniha, povinnosti třídního učitele a vedoucího studijní skupiny. Systém Bakalář.
    18.
    • Adaptační model C. Royové, předpoklady, hodnotový systém, hlavní prvky, implementace v praxi.
    • Ukončení studia z ošetřovatelství - maturitní zkouška, absolutorium, státní závěrečná zkouška.
    19.
    • Motivace ošetřovatelského personálu, interpersonální konflikty a jejich řízení. Organizační kultura.
    • Učebnice - evaluace učebnice ošetřovatelství. Práce s informačními zdroji v předmětu Ošetřovatelství - časopisy, noviny, Internet.
    20.
    • Metoda ošetřovatelského procesu - implementace a korekce diskrepancí v podmínkách českého ošetřovatelství.
    • Aktivizace, motivace žáků ve výuce ošetřovatelství, kázeň ve vyučování. Specifika práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.