Popis:
		1 Pedagogika a její význam, význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxi
• Pedagogika je společenská věda - (z řec. paidagógos - pův. otrok, který doprovázel syna svého pána do školy a pečoval o něj; později převzala latina jako paedagogus - posun k významu učitel, vychovatel).
• Pedagogika - věda a výzkum zabývající se vzděláním a výchovou v nejrůznějších sférách života společnosti. V zahraničí se používá pojem - pedagogická věda.
1.1 Pedagogická teorie a její zdroje
Pedagogická teorie se utvářela po celá staletí. Pedagogická teorie se utvářela z několika zdrojů: 
1. Tradice a zkušenosti - v rodinách a společnosti. Často byly písemně zaznamenávány. 
2. Poznatky příbuzných společenských věd - filosofie, psychologie, sociologie apod.
3. Současné empirické (zkušenostní) poznatky
4. Vědecké současné zkoumání
1.2 Význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxi
• Pedagogická teorie představuje poznatkovou základnu pro pedagogickou praxi. Pedagogická teorie pomáhá k praktickému rozvíjení a institucionalizaci vzdělávacího systému na vědeckém základě v souladu s aktuálními poznatky příbuzných věd.
• Prakticismus - pedagogiku nelze odvíjet jednostranně pouze od praktické zkušenosti, ani jen z teoretických poznatků. Pedagog by měl mít svůj individuální pedagogický systém založený na teoretických znalostech, vlastních zkušenostech a osobních předpokladech. 
• Konfrontací teorie se skutečností si pedagog tvoří své pedagogické vědomí. Toto vědomí se po celý profesní život pedagoga vyvíjí. V praxi se setkáváme se situacemi, kdy i lidé, kteří nikdy pedagogiku nestudovali, mají v činnostech souvisejících s výchovou a vzděláváním velmi dobré výsledky. 
• Důležitou roli zde sehrává jejich pedagogický talent. Na druhé straně ale i ti, kteří takovým výjimečným talentem neoplývají, mohou dosáhnout díky znalostem pedagogické teorie velmi dobrých výsledků.
		
        
    
    Klíčová slova:
		
		  		  pedagogika
		  		  výchova
		  		  vzdělávací politika
		  		  didaktika
		  		  reformní pedagogika
		  		  alternativa
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- 1 Pedagogika a její význam, význam studia pedagogické teorie pro pedagogickou praxi 2
 2 Pedagogika jako věda, základní pedagogické kategorie, systém pedagogických věd, vztah pedagogiky k příbuzným vědám 3
 3 Cíl, obsah výchovy a vzdělávání. Kurikulum, jeho proměny 5
 4 Vývoj člověka, jeho utváření výchovou a vzděláváním, podmínky výchovy 6
 5 Výchova jako forma socializace. Mechanismy socializace 7
 6 Formy výchovy a vzdělávání - školní, mimoškolní, rodinná, formální, neformální, informální a jejich specifika 8
 7 Úloha vzdělávání v ekonomickém a sociálním vývoji společnosti 9
 8 Vzdělávací systém ČR 10
 9 Současná evropská vzdělávací politika - základní dokumenty 11
 10 Současná česká vzdělávací politika - základní dokumenty 13
 11 Metody pedagogického výzkumu. Příklady pedagogického výzkumu v ČR a zahraničí 14
 12 Osobnost pedagoga - typy pedagogů, styly vyučování 15
 13 Pedagogické znalosti - klíčová součást profesních dovedností učitele 16
 14 Pedagogická komunikace 17
 15 Didaktika, její předmět. Vztah obecné didaktiky a oborových didaktik 18
 16 Organizační formy vyučování a vyučovací metody 19
 17 Inovační tendence v oblasti vyučovacích forem a metod 20
 18 Pedagogická diagnostika 21
 19 Učivo v pedagogických dokumentech (učební plány, osnovy, kurikulární dokumenty) 22
 20 Výchova a vzdělávání ve starověku (Řecko, Řím, helénismus) 23
 21 Výchova a vzdělání ve středověku. Univerzitní vzdělání. 25
 22 Výchovné ideály humanismu a renesance. Cíl, obsah, metody vzdělávání 26
 23 Pedagogika J. A. Komenského 27
 24 Pedagogika osvícenství. Přirozená a svobodná výchova. 28
 25 Pedagogika 19.st. Počátky konstituování pedagogiky jako vědy. Etatizace, lidové vzdělání a předškolní výchova. 30
 26 Reformní pedagogika. Příčiny vzniku a významné osobnosti. Alternativní pedagogické systémy. 31