Popis:
		Učitelství pro 1. stupeň základních škol 
Okruhy otázek ke státní závěrečné zkoušce 
Mateřský jazyk, sloh a literatura
1a) Jazykověda jako vědní disciplína, její rozdělení. Jazyk národní, jeho formy a místo mezi slovanskými jazyky. 
1b) Současné pojetí předmětu český jazyk na 1. stupni ZŠ. Charakteristika vzdělávacího oboru Český jazyk a literatura v rámci RVP ZV, učebnic, metodických materiálů, pomůcek. 
1c) Literatura pro děti a mládež jako součást národní literatury. Literatura intencionální a neintencionální. Četba dětí a mládeže a předpoklady jejího rozvoje, sekundární negramotnost. Vývojové etapy čtenářství.
2a) Soustava českých hlásek, jejich klasifikace a charakteristika, základní fonologické jevy/změny typické pro češtinu, zásady správné výslovnosti.
2b) Hláskosloví na 1. st. ZŠ - rozdělení do jednotlivých ročníků, metodické postupy. Pravopis.
2c) Literatura pro děti a mládež do poloviny 19. století.
3a) Stylistické využití morfologických prostředků v soustavě funkčních stylů, tvarové dublety, prostředky stylisticky příznakové a bezpříznakové.
3b) Druhy pravopisu. Rozdělení a přehledná charakteristika.
3c) Hlavní vývojové tendence v české literatuře pro děti a mládež v 2. polovině 19. století.
4a) Slovní druhy a jejich třídění (slova ohebná, neohebná, typy skloňování, mluvnické kategorie).
4b) Základní principy třídění slovních druhů. Metodická kritéria pro jejich poznávání. Uplatňování algoritmu, zařazení učiva v jednotlivých obdobích.
4c) Umělecké ztvárnění lidové pohádky v české literatuře pro děti a mládež.
5a) Ohebné slovní druhy se zaměřením na podstatná a přídavná jména. 
5b) Metodické postupy při poznávání podstatných jmen a přídavných jmen. 
Didaktické tabulky - vzory.
5c) Moderní autorská pohádka v české literatuře pro děti a mládež.
6a) Ohebné slovní druhy se zaměřením na zájmena a číslovky. 
6b) Metodická problematika tvaroslovného učiva (metody nacvičování, typy cvičení).
6c) Pověst, mýtus a legenda v české literatuře pro děti a mládež.
7a) Ohebné slovní druhy se zaměřením na slovesa.
7b) Metodické postupy při vyvozování mluvnických kategorií u sloves. Typy cvičení.
7c) Příběhová próza s dětským hrdinou v české literatuře pro děti a mládež.
8a) Problematika neohebných slovních druhů.
8b) Reprodukce, její druhy a význam. Reprodukční a produkční sloh; základní etapy nácviku (invence, kompozice, stylizace).
8c) Dobrodružný příběh v české literatuře pro děti a mládež.
9a) Komplexní pohled na větu jednoduchou. Základy valenční syntaxe.
9b) Charakteristika slohových útvarů a postupů na ZŠ. Výchovné hodnoty slohového vyučování.
9c) Základní vývojové tendence v české poezii pro děti a mládež do 60. let 20. století.
10a) Problematika souvětí podřadného.
10b) Skladební učivo ve 2. - 5. ročníku. Jeho vztah k učivu tvaroslovnému a slohovému. Znázorňování stavby věty a souvětí.
10c) Základní vývojové tendence v české poezii pro děti a mládež od 60. let 20. století.
11a) Komplexní pohled na syntax. Komunikativní funkce výpovědi. Problematika souvětí souřadného.
11b) Čtenářský výcvik a jeho metodika. Čtenářské nedostatky, jejich příčiny a možnosti nápravy. Metody a formy práce rozvíjející čtenářské dovednosti a techniku čtení. 
11c) Umělecko-naučná a naučná literatura pro děti a mládež. Próza s přírodní tematikou.
12a) Obecně o stylu (charakteristika jednotlivých funkčních stylů a jejich uplatnění v komunikaci).
12b) Přehled současných čítanek - kritéria pro jejich hodnocení. Četba čítanková a mimočítanková, školní a individuální. Čtenářský deník - možnosti, formy. Možnosti využití průřezových témat při práci s literárními texty.
 12c) Historická a biografická próza v české literatuře pro děti a mládež. 
13a) Slovní zásoba (způsoby obohacování slovní zásoby, všechny způsoby tvoření slov, vysvětlení pojmů: kořen, kmen, předpona, přípona, koncovka).
13b) Přehled a charakteristika literárních druhů a žánrů. Možnosti uplatnění vybraných žánrů v literární výchově. Adaptace literárních děl pro dětského čtenáře. Základní literární pojmy podle RVP.
13c) Lidová a autorská pohádka ve světové literatuře pro děti a mládež.
14a) Stylistická platnost lexikálních prostředků v soustavě funkčních stylů a nejčastější prohřešky proti stylové formě. 
14b) Moderní a alternativní metody a formy práce, netradiční postupy v literární výchově. Rozvoj estetických dovedností žáka. Metody kritického myšlení. Biblioterapie. Očekávané výstupy v literární výchově podle RVP.
14c) Příběhová próza s dětským hrdinou ve světové literatuře pro děti a mládež.
15a) Stylistická platnost syntaktických pros...
		
        
    
    Klíčová slova:
		
		  		  učitelství
		  		  státnice
		  		  český jazyk
		  		  pravopis
		  		  závěrečné zkoušky
		  		  mateřský jazyk
		  		  sloh
		  		  literatura
		  		
		
				
		
		Obsah:
		
				- Státnicové otázky z předmětu Český jazyk.
 Otázky jsou v popise projektu.