Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Státnice - vypracované otázky z Pedagogiky

«»
Přípona
.docx
Typ
státnicové otázky
Stažené
26 x
Velikost
0,5 MB
Jazyk
český
ID projektu
9323
Poslední úprava
27.12.2016
Zobrazeno
3 012 x
Autor:
clean.bandit
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Pedagogika jako věda

Pojetí pedagogiky jako vědy
• pedagogika je věda, která se zabývá výchovou (a vzděláváním) jedince
• termín pedagogika pochází z antického Řecka, kde slovo paidagógos = otrok, který pečoval o syna svého pána, doprovázel jej na cvičení a do školy. Pais - chlapec, dítě, Agó - někoho vést
• pojem se užívá ve dvojím smyslu:
: věda o celoživotní výchově dětí, mládeže a dospělých
: věda o výchově dětí a dospívajících
• p. se objevuje v pol. 19. stol. v pracích J. F. Herbarta a G. A. Lindnera; Komenský v 17. stol. používal pro označení veškerého výchovného a vzdělávacího konání pojem didaktika (dnes se tak označuje teorie vzdělání a vyučování)
• ve 20. století dostává pedagogika obsahové vymezení vědy o výchově, na kterém se podílejí vědecké instituce vznikající na univerzitách a speciálních vysokých školách
• proudy, které popírají pedagogiku, jsou černá pedagogika nebo antipedagogika
• pedagogika čerpá z ostatních věd, nejčastěji z psychologie, sociologie, filozofie, historie
• stojí sice na teoretických východiscích těchto věd, ale sama o sobě pak podává, jakým způsobem využívat teorie v praxi a jak vychovávat
• Význam pedagogiky
» teoretický - odhaluje zákonitosti výchovy a její důležitost v životě člověka
» praktický - poskytuje podněty pro výchovné a školské pracovníky i rodiče

• Úkoly pedagogiky
» analytické - rozbor a zobecnění výchovných postupů v realitě, přihlíží se k jejich normování, projektování, provádění a hodnocení (=analýza zkušeností, pocitů, dojmů)
» verifikační - posuzuje se platnost určitých pouček
» prognostické - snaha stanovovat ideální, splnitelné, efektivní cíle výchovy, které zajistí
» dobrou budoucnost jedinci v jeho životě

• Pedagogika má v sobě vnitřní dualitu
» pedagogika je obor normativní = vytváří určité preskripce, normy, vzory, doporučení, ideály týkající se toho, jak realizovat edukaci (výchovu a vzdělání), především ve školním prostředí
» pedagogika je obor explanativní (=zjišťující) = zjišťuje, popisuje a vysvětluje různé jevy edukační reality => pedagogika se snaží stanovit skutečné okolnosti, za kterých se odehrávají jevy a pochody výchovy

Předmět pedagogiky
• předmětem pedagogiky je výchova (= záměrná, cílevědomá činnost, která působí na rozvoj osobnosti člověka v závislosti na podmínkách společnosti a vlastní zkušenosti toho, kdo vychovává)
• vychováváme vždy na základě svých vlastních zkušeností, výchova je činnost permanentní, tedy celoživotní, nikdy nekončí
• předmětem pedagogiky je také žák jako objekt i subjekt výchovy a učitel jako řídící činitel výchovně vzdělávacího procesu
• dále jsou předmětem pedagogiky i rodina, organizace dětí a mládeže a všechny masové komunikační prostředky výchovy
• předmětem pedagogiky je edukační realita, její procesy a konstrukty

Klíčová slova:

pedagogika

interakce

komunikace

osobnost učitele

kurikulum

motivace

kázeň



Obsah:
  • 1. Pedagogika jako věda
    2. Základní pedagogické kategorie
    3. Výzkumné metody pedagogiky
    4. Pedagogická interakce a komunikace
    5. Výuka jako systém
    6. Škola jako instituce pro řízenou edukaci
    7. Osobnost učitele
    8. Tvořivost v práci učitele
    9. Příprava učitele na výuku
    10. Osobnost žáka
    11. Pedagogická diagnostika žáka
    12. Žák se speciálními vzdělávacími potřebami
    13. Cíle vzdělávání a učební úlohy
    14. Kurikulum
    15. Kurikulární dokumenty
    16. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
    17. Metody výuky
    18. Organizační formy výuky
    19. Materiálně-didaktické prostředky
    20. Motivace ve výuce
    21. Hodnocení žáka ve výuce
    22. Alternativní a inovativní vzdělávání
    23. Mravní výchova a kázeň ve škole
    24. Sociální prostředí jako faktor rozvoje člověka
    25. Sociálně-patologické jevy