Hledej Zobraz: Univerzity Kategorie Rozšířené vyhledávání

12 659   projektů
0 nových

Somatologie s didaktikou somatologie

«»
Přípona
.rar
Typ
státnicové otázky
Stažené
9 x
Velikost
105,2 MB
Jazyk
český
ID projektu
10013
Poslední úprava
22.05.2017
Zobrazeno
1 664 x
Autor:
kungs
Facebook icon Sdílej na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Somatologie s didaktikou somatologie otázka č. 1


• Buňka - tvar a velikost, organely, plazmatická membrána (složení a funkce, transport látek přes membránu, iontové kanály), dělení buněk.
• Tělní tekutiny (rozdělení, složení, funkce), homeostáza, tlak osmotický a onkotický, acidobazická rovnováha. Krev - obecné charakteristiky, hematopoesa.
Didaktika somatologie - vymezení pojmu, vztah k ostatním pedagogickým a biologickým vědám. Didaktické zpracování tématu.

SOMATOLOGIE - vymezení pojmu
- nauka o lidském těle, tělověda
- zabývá se stavbou a funkcí lidského organismu za fyziologických podmínek
- jako vyučovací předmět, poskytuje žákům základní vědomosti z klinicky aplikované anatomie a fyziologie, histologie a biochemie
- učí žáky základy medicínského jazyka
- prohlubuje znalosti z biologie člověka a dalších přírodovědných předmětů

SOMATOLOGIE - její vztah k ostatním pedagogickým a biologickým vědám
1. Biologické vědy
- morfologické (anatomie, cytologie, histologie, embryologie)
- funkční (fyziologie, genetika, biochemie, biofyzika)
- speciální (hygiena, chirurgie, gynekologie, interna, pediatrie, stomatologie, patologie)
2. Pedagogika - obecná didaktika, didaktika biologie, metodologie pedagogiky
3. Psychologie - obecná, vývojová psychologie
4. Jazykověda - latinský jazyk, anglický jazyk

Klíčová slova:

buňka

kosti

kostra

tkáně

kosterní svaly

somatologie

didaktika

státnice



Obsah:
  • 1.
    • Buňka - tvar a velikost, organely, plazmatická membrána (složení a funkce, transport látek přes membránu, iontové kanály), dělení buněk.
    • Tělní tekutiny (rozdělení, složení, funkce), homeostáza, tlak osmotický a onkotický, acidobazická rovnováha. Krev - obecné charakteristiky, hematopoeza.
    • Didaktika somatologie - vymezení pojmu, vztah k ostatním pedagogickým a biologickým vědám. Didaktické zpracování tématu.
    2.
    • Tkáně - definice tkáně, charakteristiky jednotlivých typů.
    • Erytrocyty (stavba, funkce, vývoj). Hemoglobin - struktura a typy.
    • Pojetí a poslání předmětu somatologie na zdravotnických školách. Návaznost učiva somatologie na učivo základní školy. Didaktické zpracování tématu.
    3.
    • Kosti - stavba, vývoj a růst, spojení v souvislosti, spojení kloubní (stavba a typy kloubů, pohyby v kloubech).
    • Leukocyty (dělení a funkce).
    • Výchovně-vzdělávací cíle ve výuce somatologie na zdravotnických školách. Didaktické zpracování tématu.
    4.
    • Kostra osová - obratle (obecná stavba, charakteristické znaky obratlů jednotlivých oddílů páteře), páteř (včetně spojení), žebra, sternum, hrudník (stavba a typy).
    • Trombocyty, hemostáza (dílčí kroky), mechanismus hemokoagulace a fibrinolýzy, zábrana hemokoagulace (přirozená, umělá).
    • Pedagogické dokumenty - profil absolventa, rámcové a školní vzdělávací programy, učební a tematické plány, osnovy pro výuku somatologie na zdravotnických školách. Didaktické zpracování tématu
    5.
    • Lebka - kosti neurokrania a splanchnokrania, lebeční baze; růst lebky, tvar lebky (lebeční index), pohlavní rozdíly a věkové změny, spojení mezi lebkou a páteří.
    • Genetika - chromozómy (struktura, karyotyp), typy dědičnosti (autozomální, gonozomální), mutace, aberace chromozómů, syndromy, dědičnost ABO a Rh systému.
    • Využití mezipředmětových vztahů ve výuce somatologie. Předmětové komise a jejich poslání. Didaktické zpracování tématu.
    6.
    • Kostra a spoje horní a dolní končetiny, pohlavní rozdíly na pánvi.
    • Antigenní systém ABO (H), Rh, HLA; stanovení základních krevních skupin, zkoušky kompatibility, křížový pokus, testy u „lůžka“.
    • Vyučovací hodina v somatologii - plánování výuky, příprava učitele na vyučování. Didaktické zpracování tématu.
    7.
    • Kosterní svaly - stavba, zevní tvar a názvosloví svalů, podstata a typy kontrakce, obecná mechanika svalová.
    • Růst člověka - zákonitosti růstu, růstová křivka, hodnocení růstu a vývoje (z-skóre, percentilové grafy), sekulární trend, antropologické výzkumy (typy), oblasti využití výsledků antropologických studií.
    • Organizační formy výuky somatologie. Didaktické zpracování tématu.
    8.
    • Svaly hlavy, krku a hrudníku (začátek, úpon, funkce, inervace).
    • Žlázy s vnitřní sekrecí.
    • Didaktické zásady ve výuce somatologie. Didaktické zpracování tématu.
    9.
    • Svaly břicha a zad (začátek, úpon, funkce, inervace).
    • Ontogeneze - prenatální období (dělení a charakteristiky), kritická perioda, teratogeny.
    • Učební úlohy ve výuce somatologie. Didaktické zpracování tématu.
    10.
    • Svaly horní a dolní končetiny (začátek, úpon, funkce, inervace), klenba nožní.
    • Ontogeneze - postnatální období (dělení a charakteristiky), věk chronologický a biologický, metody určování biologického věku u dětí a dospělých.
    • Materiální didaktické prostředky ve výuce somatologie. Didaktické zpracování tématu.
    ...
    ...
    ...
    20.
    • Ústrojí sluchové a rovnovážné - stavba a funkce.
    • Hlavové nervy - přehled, jádra, kvalita inervace.
    • Vyučovací hodina v somatologii - plánování výuky, příprava učitele na vyučování. Didaktické zpracování tématu.
    21.
    • Mícha hřbetní - vývoj a diferenciace neurální trubice. Nervové dráhy míšní.
    • Funkce neuronu - membránový potenciál, depolarizace, hyperpolarizace, podnět, vzruch, projevy vzruchu (elektrické, chemické), vedení vzruchu, synapse (úprava, typy, funkční vlastnosti synapsí), synaptické potenciály, mediátory.
    • Osobnost učitele somatologie, sebereflexe, sebehodnocení učitele. Didaktické zpracování tématu.
    22.
    • Mozek - oddíly mozku, mozkové komory, mozkomíšní mok, mozkové pleny.
    • Integrální funkce CNS, receptory, reflex, reflexní oblouk, typy reflexů, elektrická aktivita mozku, bdění a spánek. Řízení motorických funkcí centrálním nervovým systémem. Specifické rysy nervové činnosti člověka.
    • Pedagogická komunikace ve výuce somatologie. Didaktické zpracování tématu.
    23.
    • Nervy míšní - nervová pleteň krční, pažní, bederní a křížová, hrudní nervy.
    • Vegetativní nervový systém - stavba a funkce.
    • Skupinové vyučování v somatologii. Didaktické zpracování tématu.
    24.
    • Stavba mužského pohlavního ústrojí.
    • Endokrinní aktivita varlat a vaječníků a její řízení.
    • Exkurze - význam, instituce a zařízení vhodná k exkurzím. Didaktické zpracování tématu.
    25.
    • Stavba ženského pohlavního ústrojí.
    • Fyziologie ovulace, menstruace, těhotenství a kojení.
    • Vizuální pomůcky, Microsoft PowerPoint a interaktivní tabule a jejich využití ve výuce somatologie. Didaktické zpracování tématu.